Diffspärr

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Diffspärr

Inlägg av Robilibob »

Hej på er i det nya fina forumet.
Är nybliven ägare till en ny niva. Bilen har endast gått ett 30 tal mil, jag har precis börjat peta lite försiktigt på dom små växelspakarna.
Min fråga till er veteraner är: diffspärren är svår att få i (läste i det gamla forumet att det underlättar om man har lite rull).
Det känns eller hörs ingen skillnad när jag tillslut får i den, hur säker är den gula lampan? om den är släckt kan man då vara säker på att den är urkopplad, var sitter givaren för den? är det i spaken eller sitter den på någon axel i lådan?
Råbban
Niva, Natogrön -08
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Diffspärr

Inlägg av cerber0s »

Hej och grattis!

http://www.ladaniva.co.uk/lada/colour.pdf på sidan 17 kan du se var brytaren sitter. Diffspärren kan vara knölig att få i och ur. Kör du så blir det lite lättare.
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Diffspärr

Inlägg av ahlberg »

Jag hade litat mer på spaken än på givaren - men om lampan tänds och släcks när du lägger ur och i funkar det säkert. Det hörs eller känns ingen skillnad med eller utan spärrad centerdiff - inte förrän ett fram- eller bakhjul tappar fästet.

Om den inte skulle gå ur kommer du efter ett par hundra meter på torr väglag, eller efter några kurvor, känna att bilen går tyngre och tyngre - som om nån tryckte på bromsen.

Peter Öjerskog förklarar rätt bra principerna: http://www.swedenoffroad.com/sv/skola/4hjulsdrift.html
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Diffspärr

Inlägg av Robilibob »

"Om den inte skulle gå ur kommer du efter ett par hundra meter på torr väglag, eller efter några kurvor, känna att bilen går tyngre och tyngre - som om nån tryckte på bromsen."

Det är precist så jag har upplevt mina första 30 mil i kärran, TRÖGT!

Att backa är en rysare, efter 15 meter nyper handbromsen så jag blir tvungen att skifta framåt och börja om!
Råbban
Niva, Natogrön -08
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Diffspärr

Inlägg av cerber0s »

Robilibob skrev: Det är precist så jag har upplevt mina första 30 mil i kärran, TRÖGT!
Råbban
0-100 på 22 sekunder :D

Var det här en helt ny Niva sa du? I så fall skulle jag bara skicka in den på nybilsgarantin.

Hade du haft fel på diffspärren så hade du antagligen inte haft problem att manövrera spaken, eller så hade den suttit helt fast. Hur menar du med trögt? Testa att starta om bilen när den kommit upp i temperatur och se om det gör någon skilnad. Fel på insprutningen har visat sig vara ganska vanliga på nya Nivor.

Nyper handbromsen varje gång du backar? Det är inte så att den ligger på konstant? Blir det varmt?
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
henke
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2008 18:27
Ort: Skövde

Re: Diffspärr

Inlägg av henke »

Diffspärren kan vara lite knölig att få i på min Niva också, men brukar få att gå ur/i om man rullar lite.
Jag skulle nog inte lita för mycket på den orangea lampan, är du osäker på funktionen kan du ju alltid ta en runda i slirig terräng.
På min började lampan helt sonika fungera under en sväng i skogen.
Nivapilot
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Diffspärr

Inlägg av ahlberg »

cerber0s skrev:Var det här en helt ny Niva sa du?

Apropå det - att lägga in lite info om sin bilar/sina bilar i signaturen gör det enklare att få svar på sina frågor. Signaturen hittar ni under Kontrollpanelen.

[ironi] Man kan även lägga in andra bilar, bilar som man ägde när man var 18, åkgräsklipparen, grannens bilpark och bilar man tänker köpa när man vinner på Triss. Som tex Larsson och Niva-micke gjort [/ironi] :D
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Diffspärr

Inlägg av Robilibob »

Ska ta en liten sväng med min mekpolare idag (så snart trögheten i min hjärna gått över, julbord igår).
Men vid eftertanke så provkörde jag en annan ny niva i somras, den var ju trög den med.
Kanske är det bara handbromsen som ligger på lite i alla fall.
Köpte bilen av UBBO med 2 års nybilsgaranti, och tror nog dom fixar det utan gnäll, dom verkar bra att ha att göra med.
Jag beställde den med frontbåge men den han dom inte med att montera, inte dom stora backspeglarna heller, jag fick välja en valfri verkstad för det och dom skickade grejorna dit och verkstan skickar fakturan direkt till UBBO, smidigt.
Jag rapporterar vad provkörningen gav lite senare.
Niva, Natogrön -08
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Diffspärr

Inlägg av cerber0s »

Om du bara ställer bilen på plan mark i friläge och utan dragen handbrom så ska du inte ha några svårigheter att själv knuffa fart på den. Eller om du kör och bara frikopplar så ska du rulla en rätt bra bit och du ska inte känna av någon påtaglig retardation, gör du det eller har svårt att knuffa så ligger nog handbromsen på. Det kan hända att isoleringen runt torpedväggen halkar ner och lägger sig framför gaspedalen med resultat att den inte går att trycka i botten (var så på en -06 som jag provkörde hos UBBO). Prova också den där omstarten...
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Diffspärr

Inlägg av Robilibob »

Gick ut och provrullade för hand, framåt går bra, bakåt går inte bra
Niva, Natogrön -08
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Diffspärr

Inlägg av ahlberg »

Det var ju lite underligt.. Det är inte vanligt att handbromsen strular.

Testa att göra "bakåtrullningen" med och utan diffspärr. Testa även att göra det med fördelningslådan i friläge.

Om du vill labba mer kan du ju lyfta upp ett hjul i luften och försöka snurra det för hand. Lägg växellådan i friläge först. Testa sen att göra samma med diffspärren i. Är allt som det ska bör det gå att snurra i första läget men inte med spärren i.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Diffspärr

Inlägg av Robilibob »

Jag fick inte med mig någon kompis, men jag åkte en liten sväng själv.
Det där med att få i diffen är verkligen lotteri, lyckas ibland stillastående med motorn avstängd, ibland med rull, ibland halvvägs med blinkande lampa, för det mesta inte alls.
Kanske är det inte är så trögt frammåt (men inte rullar den lika lätt som frugans saab eller min VW transporter).Tycker att det är ganska mycket vinande transmissionsljud när man ligger och marschar, som upphör när man motorbromsar.
Det kanske är ljudet som fått mig att misstänka det där med att diffen ligger på, i kombination med den otydliga spaken.
Trögheten bakåt måste vara handbromsen, det är inte så att det är tvärstumt utan det ökar successivt till att jag inte pallar putta på en sträcka av 2-4 meter, desutom hörs det "bromsgnissel", ingen skillnad med eller utan diff eller lådan i neutral.
Jag ska prova att lyfta med domkraft i morgon när det blivit ljust, för nu måste jag börja ladda för julbord nr 2.
Kanske skulle jag gå på (h)julfest istället :D
Niva, Natogrön -08
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Diffspärr

Inlägg av Larsson »

Att ta ur/i diffen SKA man göra med rullande bil i låg fart......typ 20km/h. Att försöka få i/ur den stilla stående går ibland och ibland inte.

När du väl har diffen i får du inte köra fortare än 40km/h (kan vara 50km/h är inte 100% säker).

Diffen inkopplad = lilla övre spaken i läge "MOT föraren" och gul lampa i instrumentering tänd.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Diffspärr

Inlägg av Nivanörden »

Transmissionsljud "skall" det vara i en Niva! Jag har upplevt 100% av mina 20 år i livet med Lador i olika former och Niva de sista 12 åren. De vinande ljuden som du nämner har funnits i alla, men är betydligt mildare i den nyare (farsgubbens -95a)

Har man inte kört Niva innan tycker man den är otroligt seg och undrar om det är nått som ligger på. (Händer även när man kommer direkt från en mer civiliserad bil, kan tilläggas ;) ) Kolla gaspedalen också, som sagt! Hände mig en gång när jag skulle köra om, att gasen inte gick att trycka ner så lång som jag ville.. ;) :?

Diffspärren skall, som tidigare sagts, manövreras "på rull". Leta upp en grusplan eller liknande där du kan köra i cirklar (går med asfalt med, men det är jobbigare) och kör några varv med fulla rattutslag utan diffspärr. Pröva därefter att lägga i diffspärren och kör nått varv till. Då skall du, om spärren går i, märka att bilen blir motsträvigare och vill hoppa runt. Känns som att det knyter sig i drivlinan (vilket det ju i princip gör). Öva några gånger så lär du dig hur det känns när diffspärren går (och är) i!

Lycka till!

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Diffspärr

Inlägg av ahlberg »

Kolla så att alla däck på bilen är av samma dimension. Att det knyter sig efter 4 meter tycker jag osar transmission. Knuffa bakåt så långt du orkar, lägg en kloss framför ett framjhul och lyft upp ett bakhjul med domkraften - vad händer?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar