Höja mer! ("Front Crossmember Lift")
Re: Höja mer! ("Front Crossmember Lift")
Jo, man kan ju inte bara öka avståndet mellan spindellederna - här handlar det ju om att öka lika mycket mellan inre A-armsbussningarna... Annars blir det helmysko.. det begriper till och med en kontorsmekaniker som jag...
Och själva leden bör ju inte vara mitt på..... en eventuell distans bör vara "under" leden.. tror jag
Och själva leden bör ju inte vara mitt på..... en eventuell distans bör vara "under" leden.. tror jag
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Höja mer! ("Front Crossmember Lift")
Det är just det att "vridningen" hamnar på fel ställe som ställer till det.ahlberg skrev:Jo, man kan ju inte bara öka avståndet mellan spindellederna - här handlar det ju om att öka lika mycket mellan inre A-armsbussningarna... Annars blir det helmysko.. det begriper till och med en kontorsmekaniker som jag...
Och själva leden bör ju inte vara mitt på..... en eventuell distans bör vara "under" leden.. tror jag
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Höja mer! ("Front Crossmember Lift")
Hrhm, du har ju redan lurat på oss skrot för 30 000:-Calle skrev:Vad är detta man nu hör.. Jeep axlar och valp... Jag har erbjudit dig upphängning, axlar och fördelningslåda från GW spärrar överallt till väldigt bra pris.. och du överväger valp och jeep... Det är inte okej
Så nån måtta får det vara, hehe.
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Höja mer! ("Front Crossmember Lift")
Just det jag var orolig för.. E ju lite bökigare o designa en spacer som sitter under den övre leden. Men inget är omöjligt. Idéer på hur en sån skulle se ut?ranger skrev:Det är just det att "vridningen" hamnar på fel ställe som ställer till det.ahlberg skrev:Jo, man kan ju inte bara öka avståndet mellan spindellederna - här handlar det ju om att öka lika mycket mellan inre A-armsbussningarna... Annars blir det helmysko.. det begriper till och med en kontorsmekaniker som jag...
Och själva leden bör ju inte vara mitt på..... en eventuell distans bör vara "under" leden.. tror jag
Ps, kul med lite aktivitet på forumet, har varit väldigt svalt på sista tiden känns d som?! E alla bara nöjda o glada med sina Nivor, hehe?
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Höja mer! ("Front Crossmember Lift")
Enklast måste väl vara att förlänga spindeln.
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Re: Höja mer! ("Front Crossmember Lift")
Jo, det ar ju enklast.. att göra en av två...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Höja mer! ("Front Crossmember Lift")
Tänk bara på var och hur spindlen skarvas så du inte får väldigt konstg camber !
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Höja mer! ("Front Crossmember Lift")
Sant att det ur den synvinkeln är bäst att förlänga styrspindeln.. Men är lite tveksam till idéen att svetsa spindeln!? Får se, för det löser ju flera problem i ett. Slipper kapa ram, muppig distans till kulleden osv.
Har kikat lite på "Kremlin Gremlin". Två ord: Me Like!
Tänker dock behålla taket på!
I helgen skall förarbetet till "Projekt BadAss NördNiva" påbörjas! Börjar lite försiktigt med tröskelbyte , samt mätande och planerande för det stora Nördlyftet.
MVH/
Håkan
Har kikat lite på "Kremlin Gremlin". Två ord: Me Like!
Tänker dock behålla taket på!
I helgen skall förarbetet till "Projekt BadAss NördNiva" påbörjas! Börjar lite försiktigt med tröskelbyte , samt mätande och planerande för det stora Nördlyftet.
MVH/
Håkan
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Höja mer! ("Front Crossmember Lift")
Är det någon som har funderat på att förlänga nedre bärarmar samt flytta in inre infästning och ersätta övre armar med fjäderben ? Borde inte det förbättra rörelseförmågan fram ?
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Höja mer! ("Front Crossmember Lift")
Detta har jag inte tänkt på, men det vore absolut genomförbart, och jag tror som du att rörelseförmågan skulle ökas på. Vem blir först o pröva?ranger skrev:Är det någon som har funderat på att förlänga nedre bärarmar samt flytta in inre infästning och ersätta övre armar med fjäderben ? Borde inte det förbättra rörelseförmågan fram ?
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Höja mer! ("Front Crossmember Lift")
Svårt att säga......vet bara att det INTE blir jag....Nivanörden skrev:Detta har jag inte tänkt på, men det vore absolut genomförbart, och jag tror som du att rörelseförmågan skulle ökas på. Vem blir först o pröva?
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Höja mer! ("Front Crossmember Lift")
Varför tog denna intressanta tråd slut, när jag äntligen hittade den.
Forumsponsor