Nivan "knäpper"!?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Nivan "knäpper"!?

Inlägg av Nivanörden »

Pratade just med farsgubben o han hade lite bekymmer med sin Niva. Det "knäppte" visst metalliskt från motorn, ungefär som när en varm bil svalnar.. Har alltså inte hört det själv.. De saker jag kan komma på är:

*Fläktkåpan eller nått som lossnat och ligger emot fläkten då o då.

*Lös skyddsplåt som ligger o slår ( de två som sitter ihop på mitten har alltid varit svåra o få o sitta på den bilen.).

*Nått med kamdrivningen. Funderade på om de "ökända" Chain Damper spökar..? Men borde det inte rassla mer då? O inte knäppa?

*Sten eller nått som ligger o skallrar!? Fixade en Saab en gång som skramlade som 17 genom o blåsa bort ett par stenar..

Fler idéer? E ju som sagt svårt när man inte hör bilen själv (inte ens jag har ju hört den!) Men nån kanske har nån idé eller erfarenhet!? 8-)
Han skulle kika på det själv i dagsljus imorgon, men tänkte ha några tips o leverera per telefon om d behövs! ;-)


MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Nivan "knäpper"!?

Inlägg av Larsson »

Kolla remskivan på vattenpumpen......den kan ha spruckit.

Hade det felet på en av mina tidigare bilar (Volvo 140) och det lät lite knasigt och knäppte som du beskriver.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Nivan "knäpper"!?

Inlägg av Nivanörden »

Larsson skrev:Kolla remskivan på vattenpumpen......den kan ha spruckit.

Hade det felet på en av mina tidigare bilar (Volvo 140) och det lät lite knasigt och knäppte som du beskriver.
Va vattenpumpen som gått hem. Fast internt och alltså inte remskivan. Har varken hört eller sett det på riktigt, då jag ju inte har så nära till päronen längre. Men enligt verkstaden som hjälpte farsgubben va det visst bökigt o byta vattenpumpen!?!?!?

Jag har aldrig bytt vattenpump på en Lada, så därför e jag lite nyfiken. E d svårt o byta? Brukar ju inte va några större problem annars...

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
jannebmw
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 dec 2008 20:01
Ort: anderstorp

Re: Nivan "knäpper"!?

Inlägg av jannebmw »

nä inte alls svårt 3+2 bultar om jag minns rätt = 38min
men kolla verkligen så att det är den som har gått! lossa remmen o stoppa in ett finger o snurra runt manuellt så känner du
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Nivan "knäpper"!?

Inlägg av Nivanörden »

jannebmw skrev:nä inte alls svårt 3+2 bultar om jag minns rätt = 38min
men kolla verkligen så att det är den som har gått! lossa remmen o stoppa in ett finger o snurra runt manuellt så känner du
Ok, lustit att de tyckte de va jobbigt o byta den.. Som sagt så är jag 25-30 mil från bilen och ville bara kolla lite. Vattenpumpen är redan bytt o det är tyst, så visst var det den som krånglade.

Det är pappas bil som han lämnade på verkstad, då jag inte har tid eller möjlighet o meka åt honom nu. Men de sade som sagt att det var bökigt o byta. Det var det jag tyckte var lustigt. Mer lättmekat än Niva kan det ju knappast bli. :mrgreen:

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Skriv svar