Sida 1 av 1

DAMASKBYTE

Postat: 28 sep 2009 13:19
av Kurt Berggren
Hejsan, jag är en Nivaägare, -07, som måste byta damasken på vänster fram. Har försökt hitta en bra instuktion här på forumet, men har inte förstått hur man trär på damasken på axeln. Går den att dela mellan den yttre och inre knuten. och vart gör man då det?
Är jag dum eller?
Fråga 2, hur vet jag vilken typ av felkodsläsare jag behöver till min bil?

Re: DAMASKBYTE

Postat: 28 sep 2009 14:22
av Liffride
Fråga 1 lämnar jag till någon som vet bättre.

Fråga 2: Om du har en -07a så har du motorstyrning från bosch och behöver en obd-2 läsare. har du laptop så skaffa en sladd som du kan köra in i pcn.
Då kan du köpa eller hitta något gratisprogram att köra på datorn.
Har för mig att det diskuterats på forumet förut, så gör en sökning.


Mvh
Stefan

Re: DAMASKBYTE

Postat: 28 sep 2009 15:06
av Kurt Berggren
Tack för din upplysning, får väl köpa en sådan då.
Men mest akut är bytet av damasken.
Väntar ivrigt på ett svar från någon som vet .

Re: DAMASKBYTE

Postat: 28 sep 2009 15:35
av Larsson
Är det inre eller yttre damasken på vänster sida du ska byta?

Ang att ta isär drivaxeln så går drivknuten att lossa från drivaxeln.......du drar undan den yttre damasken och knackar/drar loss drivknuten.


Bild
En drivknut ser ut så här och sitter på insidan av framhjulet.

När den yttre drivnuten är borta så kan du trä på damasken och sedan knacka tillbaks drivknuten.

Är det inre damasken du ska byta så går den oxå att byta när drivknuten är borta.

Jag brukar lossa hela drivaxeln och ha den på bänken när jag jobbar.

Re: DAMASKBYTE

Postat: 28 sep 2009 17:56
av ahlberg
1. Lossa drivaxeln från navet.

Bild

2. Lossa nedre spindelleden (3 st M8 bult)

3. Lyft nedre A-armen (wishbone) med en domkraft så spindelleden släpper och du kan "fälla ut" navet i nederkant

4. Leta upp låsringen som håller i hop inre drivknuten, pilla ut den med en mejsel

Bild

5. Fäll ut navet och lirka bort drivaxeln (tappa inga kulor)

6. Spänn fast drivaxeln i ett skruvstäd och slå bort yttre drivknuten (den sitter med en c-clip, låsring)

7. Byt damask.

8. Montera tillbaka - obs - inget våld när du skall tillbaka över c-clipen, lirka, lirka...

Re: DAMASKBYTE

Postat: 28 sep 2009 20:06
av Kurt Berggren
Tack det låter ju enkelt. Ska påbörja arbetet så fort jag får hem damasken, beställd från mekonomen (242:-)
Om det blir problem får jag väl återkomma till er. Tack så länge.

Re: DAMASKBYTE

Postat: 29 sep 2009 13:40
av Kurt Berggren
Hur får jag bort C-clipset, specialverktyg eller. Har försökt ett par timmar nu, men jag går bet.
Är det bara att knacka bort med clipset kvar, det verkade så lätt när jag läste detta.

Re: DAMASKBYTE

Postat: 29 sep 2009 14:37
av Larsson
Jag brukar slå bort drivknuten med en gummislägga men det finns även special verktyg som du monterar på en glidhammare. Clipset sitter ju "inuti" drivknuten PÅ drivaxeln.....så det går inte att ta bort innan du tagit bort drivknuten.

Re: DAMASKBYTE

Postat: 29 sep 2009 14:55
av Kurt Berggren
Då är det bara att banka på då, slår jag på ytterdelen av "huset" eller inne på drivknuten. Det är väl axeln som ska ut ur drivknuten?

Re: DAMASKBYTE

Postat: 29 sep 2009 15:07
av Larsson
Jag brukar luta drivaxeln så du kommer åt att slå på delen i mitten.......slår du på kanten kommer drivknuten att "flyga" åt ena sidan och förmodligen skadas......

Axeln ska ur knuten..

Re: DAMASKBYTE

Postat: 29 sep 2009 16:50
av Kurt Berggren
Hurra och tack för hjälpen, den for rak ut och skadades inte. Nu ska jag börja monteringen igen. Det var ett bra tipps att ta ut hela axeln, det hade nog inte fungerat att slå om den suttit fast i bilen.
Det behövdes mycke kraft och ren träff för att den skulle lossna.
PS jag brukar åxå ta ut hela axeln DS ;)

Re: DAMASKBYTE

Postat: 29 sep 2009 20:04
av Larsson
Bra att det löste sig..... ;)