Vill inte starta...

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
TheBeast
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2009 13:06
Ort: Norrköping

Vill inte starta...

Inlägg av TheBeast »

Hej är ny här så ni får ursäkta om jag kanske är så "haj" på allt ;)

Men till problemet: jag har en Lada niva 1600 -83 som har gått i alla väder o situationer, MEN så en dag så ville han bara inte starta för mig och han får soppa och gnista, tog nyligen bort förgasaren och gjorde rent den..men ne ne..han bara står o sliter startmotor :/

Så nu tänkte jag bara undra om nån här kanske vet eller har varit med nåt liknande :roll:

kan upplysa er om att jag inte har utfört nåt komptest än...så risken kanske finns att det sitter där. (har dock inte lagt märke till nån symtom av brusten topplockpackning då den funka :? )
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vill inte starta...

Inlägg av ahlberg »

9 fel av 10 är elektriska. Den har gnista säger du - men är det tillräckligt stark gnista och kommer den vid rätt tillfälle? Gjort något vid fördelaren? Sitter den fast? Hur är brytarna? Hur ser rotor och fördelarlock ut? Startar den på startgas? (köp en sprayflaska med startgas - den är bra både till felsökning och om man behöver tvätta något rent i fält)

Sen är ju kamkedjan känslig - kan den hoppat nått snäpp? Hur är spännaren?

Hur ser dina stift ut? Blöta, torra, luktar bensin?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivamasen
Inlägg: 135
Blev medlem: 01 dec 2008 20:17

Re: Vill inte starta...

Inlägg av Nivamasen »

Jag vet inte men jag tror Ahlberg där slog rekordet i antal frågor på ett inlägg där :lol:
Jonas
TheBeast
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2009 13:06
Ort: Norrköping

Re: Vill inte starta...

Inlägg av TheBeast »

haha Frågesport.nu ;) Nee men när jag höll på att skruva bort ventilkåpan så drog jag av tändfördelaren för att den satt i vägen..o tro fan att rotorn hade gått av :( , och den är ju tydligen rund (det är ju som en platta inne i fördelare) så den hade väl flygit runt lite hur den ville inne i fördelaren...troligen därför den avgassmälde då o då ;) men men har kontaktat en Snubbe i jönsköping som tydligen har hållit på med Lada rätt så länge så Nivan ska nog gå snart igen;)

Tack för att ni visade intresse och gav tips och så :) Mvh Patrik
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vill inte starta...

Inlägg av ahlberg »

Vad bra att du får hjälp. Det där med avgassmällarna och att du haft ute fördelaren hade ju varit värdefullt att veta - då hade du sluppit frågesporten... Ju fler ledtrådar vi får desto bättre hjälp får du tillbaka. Tänk dig detta forumet som ett gäng Dr House..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar