fønsterlås

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
zon
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jun 2009 02:18
Ort: Norge

fønsterlås

Inlägg av zon »

Er vel ikke bare på mine to nivaer at disse låsene har falt av? Noen som har tips til en varig løsning?
Finnes det noen type lim som vil holde i en lenger periode? Har også vært inne på tanken om å bytte ut glasset med plexi, bore hull og gjenge opp låsene.
Bild
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: fønsterlås

Inlägg av Andreas »

Jag har för mig att det har föreslagits sånt lim som glasfirmor använder sig av, du kan ju höra om du får en klick, men rengör ordentligt först.
Kanske någon som prövat kan bekräfta? Jag behöver göra det på min niva med..
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: fønsterlås

Inlägg av Senihol »

Jag har provat det mesta som finns på marknaden. Som längst har låset suttit i tre månader.
På försommaren fick jag nog och åkte till Glasmästaren i stan.
Han tittade på låset och sa "Är det Fiat?" Nej, Lada, svarade jag. "Det är Fiat" sa han då och letade fram nåt som det stog Loctite på i sina skåp.
Lite rengöring och slipning, så limmade han fast låset och justerade blecket och det sitter än!
Ska tilläggas att han var Italienare och tyckte det var nostalgiskt att få jobba med ventilationsrutor! 50 kr och en pratstund om Fiat/Lada gick det på :D
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: fønsterlås

Inlägg av NivaMicke »

Är samma problem på Volvo 142..... Det fanns lås som man klämde runt glaset på den tiden , går kanske att hitta än...
Jag kan ha ett par i mina gömmor...... :mrgreen:
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: fønsterlås

Inlägg av Markus Almroth »

Mot bättre vetande provade jag med akvariesilikon (jag gillar inte silikon) och det höll, men bara på glas-sidan.

Med bättre rengöring på låsmojjen hade det kanske hållit. Draghållfastheten i glas-silikon är faktiskt inte alls dålig.

/M
Skriv svar