Låg bränslenivå-lampan

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Låg bränslenivå-lampan

Inlägg av Anté »

Hade lite mysko saker på instrumentpanelen när jag åkte med bilen förta gångerna.
Vid inbromsningar tändes oljetryckslampan upp och glödde sedan lite sakta ut tills bilen stod still. Kollade oljenivån och den var verkligen på max.
Jag misstänker att det kan ha varit något att det var för mycket olja i, för när jag dränerade motorn och bytte filtret och fyllde på tills oljan stod på 75% av max på stickan så slutade det och har inte kommit tillbaka sedan dess. Kan det ha varit överfyllnad som gjort så?

Ett problem kvarstår. Vid sväng till höger så beter sig bränslenivå-lampan på samma sätt som ovan beskrivet. Samtidigt så går bränslemätaren som mest upp till mellan halv och full tank, trots att den blivit riktigt uppfylld. Jag misstänker att någon givare i tanken är keff, men är det på något sätt samma givare till både larmlampan och nivåmätaren?
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Låg bränslenivå-lampan

Inlägg av ahlberg »

Lada-spisarna vill ha nya oljefilter minst årligen - och att lampan tänds indikerar att filtret bromsar flödet för mycket.

Bränslegivaren - samma till lampa och nål . skvalpar om kring som en plastanka i Atlanten. Inget fel på den - det är en egenskap.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar