Kamaxelfett?
Kamaxelfett?
När man monterar ny kamaxel + vipparmar.......måste man smeta in allt med ett speciellt fett eller går det lika bra att smörja in allt ordentligt med olja?
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Kamaxelfett?
Testa gärna , kan vara kul att få veta om den håller..........första 20 min är kritiska....
OM den skär så är det lugnt...... jag har nog minst 4 stycken nya på loftet...
OM den skär så är det lugnt...... jag har nog minst 4 stycken nya på loftet...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Kamaxelfett?
Testa gärna vad?
Att INTE smeta in den med fett?
Att INTE smeta in den med fett?
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Kamaxelfett?
Jag blev lärd att nya kamaxlar eller lyftare/tryckare alltid skulle ha lite kamaxelfett. Men, det var ju på den tiden när man fortfarande pratade om att köra in motorer... 100 år sen.. minst.
Jag misstänker att man på motorrenoveringsverkstäder gör/gjorde detta för att gardera sig mot att motorn efter lång lagringstid på hyllan monterades och startades upp utan några förberedelser. Gugga in grejorna i motorolja innan första uppstart, eller kanske lite molyfett om det faller bättre i smaken...
Skulle det gå åt skogen har ju Micke inte bara tomtar utan även kamaxlar på loftet...
Jag misstänker att man på motorrenoveringsverkstäder gör/gjorde detta för att gardera sig mot att motorn efter lång lagringstid på hyllan monterades och startades upp utan några förberedelser. Gugga in grejorna i motorolja innan första uppstart, eller kanske lite molyfett om det faller bättre i smaken...
Skulle det gå åt skogen har ju Micke inte bara tomtar utan även kamaxlar på loftet...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Kamaxelfett?
Läste på nått forum att man brukar använda "Moly fett" till detta..........men hur funkar det när det späds ut i oljan och skall runt i motorn och gegga runt? (fast det är ju inte så mycket fett iofs)
Detta borde väl funka fint då? (se länk nedan)
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83225
Detta borde väl funka fint då? (se länk nedan)
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83225
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Kamaxelfett?
Borde funka bra, japp.
Angående ev förorening av oljan - kör första timmarna på billig skitolja - byt sen till Lidl-olja eller den du gillar bäst. Är alltid bra med ett tidigt oljebyte efter renovering...
Angående ev förorening av oljan - kör första timmarna på billig skitolja - byt sen till Lidl-olja eller den du gillar bäst. Är alltid bra med ett tidigt oljebyte efter renovering...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Kamaxelfett?
Japp , skulle va kul att veta om det går.... Har aldrig hör om nån som INTE använt fett.....Larsson skrev:Testa gärna vad?
Att INTE smeta in den med fett?
Det är de första sekunderna som är mest kritiska , att oljan sen späder ut fettet spelar ingen roll....Larsson skrev:Läste på nått forum att man brukar använda "Moly fett" till detta..........men hur funkar det när det späds ut i oljan och skall runt i motorn och gegga runt? (fast det är ju inte så mycket fett iofs)
Detta borde väl funka fint då? (se länk nedan)
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83225
Dessa första minuter bör motorn gå obelastad på 1500-2500 varv , då är man i princip säker på att kammen inte skär....
Jag får kanske kolla noga mina kammar så de inte är till Samara innan du testar utan fett???
(Själv använder jag RedLines inkörningsfett , men jag är ju oxå lite religiös när det gäller olja och fett.)
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Kamaxelfett?
Jag renoverade och skrämde upp en VW 1600 GTi maskin för en halv evighet sedan. Gick hur bra som helst utan fett.NivaMicke skrev:Japp , skulle va kul att veta om det går.... Har aldrig hör om nån som INTE använt fett.....Larsson skrev:Testa gärna vad?
Att INTE smeta in den med fett?
Jag kladdade in allt med olja. Borde det inte vara samma problem om man lämnar en maskin ett år eller två för att sedan starta upp den? (torra styrningar, ventilsäten och tomma oljekanaler)
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Re: Kamaxelfett?
Har smorslat in allt med Moly fett nu...så det blir nog säkert bra.
Tror det funkar fint med bara olja oxå...om man "jazzar" upp oljetrycket med startmotorn innan man startar motorn.
Tror det funkar fint med bara olja oxå...om man "jazzar" upp oljetrycket med startmotorn innan man startar motorn.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Kamaxelfett?
Nix , då är delarna inkörda mot varandra.....Blanka och fina... En ny kam och lyftare är inte blanka på slitytorna...Senihol skrev: Borde det inte vara samma problem om man lämnar en maskin ett år eller två för att sedan starta upp den? (torra styrningar, ventilsäten och tomma oljekanaler)
En motor som stått länge bör man "droppa" lite olja i på dessa "torra" ställen innan start....
Undvik att mala på startmotorn i onödan , så snabbt som möjligt upp på 1500-2500 varv är bättre...Larsson skrev:
om man "jazzar" upp oljetrycket med startmotorn innan man startar motorn.
Fyll hellre upp oljekanaler och filter med olja innan start , eller kör oljepumpen en stund med en borrmaskin..
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Kamaxelfett?
Hallå där!
Ta ut stiften o dra runt med startveven?
Hälsn. Putin
Ta ut stiften o dra runt med startveven?
Hälsn. Putin
Har haft körkort jättelänge men först nu insett möjligheterna
Re: Kamaxelfett?
Tycker ni är pjalliga... det är inga formel 1 motorer ni pysslar med... Det är ryska grejor gjorda för att tåla det mesta!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Kamaxelfett?
Visst , ja....... det var ju inte Ducatiforumet det här.......ahlberg skrev:Tycker ni är pjalliga... det är inga formel 1 motorer ni pysslar med... Det är ryska grejor gjorda för att tåla det mesta!
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74