Sida 1 av 1

motorknack

Postat: 09 jul 2009 12:19
av jannebmw
startade motorn och upptäckte att den knackade fruktansvärt
på tomgång då måste det vara lagrena som är slut eller?
det kom på en gång så det har inte kommit smygandes eller tror ni på ventilerna?
vad skulle ni göra för att fixa detta på smidigaste sätt?

Re: motorknack

Postat: 09 jul 2009 12:26
av ahlberg
Oljetryckslampa? Oljetrycksmätaren? Oljenivå?

Lager kommer sällan plötsligt - brukar bli värre succesivt.

Kamkjedjestyrningen är vanligt - lyft ventilkåpa och kolla

Re: motorknack

Postat: 09 jul 2009 15:10
av Nivamasen
Tänkte på kamkedjan med, om den kuggat över av någon anledning kan man få ett knackande ljud, krökte själv insugsventilerna av den anledningen. Oljan har du väl kollat nivån på?
/Jonas

Re: motorknack

Postat: 09 jul 2009 16:03
av jannebmw
såg att kamkedjan var väldigt slak så den spände jag det kan väl vara den som slår?
oljenivån lite låg men ej under!
men kamkedjestyrningen menar du kälken som spänner ut kedjan eller den såg iallafall frisk ut
o inga spår efter nåt konstigt men man ser inte så mycket där
ska passa på att rengöra förgasarn med den ligger i ett spabad med bensin över natten

Re: motorknack

Postat: 09 jul 2009 16:05
av ahlberg
Där skall vara kälkar på båda sidor! Vanligt att den på motsatt sida spännaren (3) ger upp och ramlar ner i sumpen..

Bild

Re: motorknack

Postat: 09 jul 2009 17:16
av Nivamasen
Om det uppstod efter kamkedjespänningen kan det ha kuggat över, det var så det hände för mig...

Re: motorknack

Postat: 10 jul 2009 10:01
av jannebmw
kollade kamkedjestyrningen satt kvar och knacknigarna började före jag spände kedjan
efter jag spänt kedjan drog jag runt motorn med startmortorn och hörde inga knack
kanske det var kedjan som slog mot kanten för den var slak
får hoppas annars vet jag ej va de kan va

Re: motorknack

Postat: 21 jul 2009 20:36
av jannebmw
h###### också kom tillbaks efter lite resande och satte ihop skiten och dieselknacket kvarstår bara att byta toppen från den andra nivan!har nämligen en komplett reservdelsbil 87 till förfogande
hur går man tillväga smidigast att byta toppen!
för det måste vara ventilerna som fått ett spel eller?
och bilen måste fixas snarast för snart är det high chaparall träffen på g

Re: motorknack

Postat: 21 jul 2009 21:05
av Larsson
Lyft av ventilkåpan och kolla att kamkedjan inte kuggat om.....det är ju ganska lätt gjort.

Man brukar kunna höra på frekvensen på knackandet var felet kan sitta......om man nu är lite haj på sånt. :)

Re: motorknack

Postat: 30 jul 2009 00:07
av Widmark
Min motor lät som den knackade en gång, och det visade sig bero på slak kamkedja. Troligen berodde slakheten på att den "spännts" när motorn var kall.

Re: motorknack

Postat: 09 aug 2009 20:51
av jannebmw
äntigen fixat
tog den smala och simpla vägen och bytte ut motorn istället :lol:
det är ju snart hc
så nu har jag en motor som skall renoveras under vintern
alltid bra att ha en i reserv man vet ju aldrig
föresten är det nån mer som kommer till chappen den 22a?

Re: motorknack

Postat: 09 aug 2009 21:17
av ahlberg
Inte i år - jag har varit där tre år på raken - men är egentligen inte så jätteimpad av körningen. Den 22e kör vi i Strömsnäs - mycket mer action, ingen trängsel och en tredjedel av kosntaden. Slipper dessutom alla cobojsare... ;)

Re: motorknack

Postat: 09 aug 2009 21:28
av jannebmw
nä banan är inte så imponerande men att träffa likasinande o ha kul
o att jag bara har 7km dit o får sova i tält överträffar det mesta