Taskig parkeringsbroms.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Ola Åberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 mar 2009 18:17
Ort: Hardemo, Kumla

Taskig parkeringsbroms.

Inlägg av Ola Åberg »

Vid ett tidigare besök hos SBP fick jag nerslag på (bl.a.) ojämn bromsverkan på bakbromsarna och för dålig bromsverkan på parkeringsbromsen.

Jag plockade loss trumman på höger sida och konstaterade att backarna är på upphällningen men inte slut, på vänster fick jag inte loss trumman men det visade sig att en justering på båda sidor räckte för SBP när det gällde färdbromsen. Handbromsen gick jag däremot bet på, jag spände åt vajern ordentligt så nu är spaken stum efter 2-3 hack till skillnad mot tidigare då man kunde dra den ända upp utan att nåt hände. Tyvärr gav det inte samma effekt på bromsverkan; den pendlade mellan 1-1,3 (kN?) på båda sidor när de körde den i rullarna.
(För kännedom så hjälpte det inte att hävda att jag visserligen har lite klen bromsverkan men att jag i gengäld har den på två axlar om jag parkerar med diffspärren i....)

Alltså fungerar parkeringsbromsen på båda sidor, men tyvärr inte tillräckligt bra.
Min erfarenhet är att det brukar vara mera antingen eller när det gäller p-broms, men det är klart, det är ju en Niva... :mrgreen:

Så vad behövs i delar för att få fart på p-bromsen; nya backar, ny vajer, nytt knep, nytt nåt annat? :?:
Lada Niva 1600-2121 -86
Chevrolet S10 ZR2 -97
Chevrolet Caprice 9C1 LT1 -95
Larsson
Inlägg: 1899
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Taskig parkeringsbroms.

Inlägg av Larsson »

Nya backar är nog en bra ide om bromsverkan är dålig och backarna är på "upphällningen" som du säger.

Vajern påverkar inte bromsverkan, den byter man om man tex har problem med att bromsen "ligger på" ibland (som jag hade på min bil).

I övrigt är det inget hokus pokus......men en bra grej är att rengöra trumman ordentligt invändigt innan man monterar ihop allt igen (finns speciell broms rengöring på sprayflaska, fast det går lika bra med annat lösningsmedel)

Knepet för att få loss bromstrumman är att skruva i 2st M6 (?) bultar i det två gängade hålen som finns i trumman........när bultarna kommer igenom trumman så pressar de mot centrumet på drivaxeln och trumman kommer utåt.

p.s tänk på att nya backar måste slitas in lite för att funka bra.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Taskig parkeringsbroms.

Inlägg av ahlberg »

M8 är det.. och det är inte alla trummor som har den finessen.

Nivan kräver bra belägg för att p-bromsen skall funka, det finns ingen justering på den nedre pivotpunkten - allt sker "där uppe". Byt belägg så blir det säkert bra.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Ola Åberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 mar 2009 18:17
Ort: Hardemo, Kumla

Re: Taskig parkeringsbroms.

Inlägg av Ola Åberg »

ahlberg skrev:Nivan kräver bra belägg för att p-bromsen skall funka, det finns ingen justering på den nedre pivotpunkten - allt sker "där uppe".
Ok, ja det förklarar ju saken! Får inhandla nya backar då.

Tack för samtliga tips!
Lada Niva 1600-2121 -86
Chevrolet S10 ZR2 -97
Chevrolet Caprice 9C1 LT1 -95
Skriv svar