Ryckig koppling

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Ryckig koppling

Inlägg av Robilibob »

Nivan´s koppling har varit olydig på sista tiden, massor av kärringstopp, har fått öka gasen för att hitta dragläge som en förstagångselev, då har jag fått iväg kärran med darr och ryckningar i bil och spakar utan dess like. Desutom har lådan kommit in i någon slags självsvängningar vid inbromsning/motorbroms vid ca20-30km/h
Jag är allergisk mot att slira på kopplingar(är gammal lastbilschaffis) och har inte lyckats slita ut en enda koppling hitills, men nu trodde jag att det hänt.
Jag håller på att köra in nivan och håller koll på oljeförbrukningen var och varannan tank, den har smygigt sig ner till min. på 450mil. Jag har medvetet låtit bli att fylla på för att ha koll på oljeförbrukningen.
Säljaren sa att det var normalt attt kärran slickar i sig ca 1l de första tusen milen, min har petat i sig det redan efter 450 mil fyllde på 8dl och då försvann alla problem :o tom frugan skulle komma iväg (om hon fått låna den :lol:
Någon som har en teori?

Råbban
Niva, Natogrön -08
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Ryckig koppling

Inlägg av Robilibob »

Tillägg!
Var ute på 7 mils stadskörning nu på morgonen, inte ett kärringstopp, kopplingen kändes som ny, men skakningarna vid 30km/h är kvar oavsett om man gasar, motorbrommsar eller frirullar.
Sitter obalansen i kardan då?
Niva, Natogrön -08
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Ryckig koppling

Inlägg av Senihol »

Teori om fråga 1: :shock:

Vibrationsproblemet kan sitta var som helst mellan växellådan och de fyra hjulen. Det kan mycket väl vara dålig balansering på främre eller bakre kardan. Med en sån ny bil borde en verkstad få felsöka lite på garantin (ta bort ena kardan och se om obalansen försvinner)
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Ryckig koppling

Inlägg av Robilibob »

Jo nog får jag det fixat på garantin, tänkte bara om någon här hade en teori om det, det verkar så långsökt att en skvätt motorolja helade det.
Det är alltid kul att ha lite kött på benen när man snackar med verkstaden.
Tycker det där med dragläget och durrandet var obehagligt med tanke på framtiden om något pajat nu och visar sig när garantin har gått ut.
Är det någon som kan rekomendera en kunnig verkstad i stockholm?
Niva, Natogrön -08
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Ryckig koppling

Inlägg av Robilibob »

Idag körde jag släp med 600-700kg flytspackel, då blev det tråkigt dragläge igen, la i lågväxel för att skona kopplingen när jag startade i uppförslut och då durrarde det i 15km/h.
Niva, Natogrön -08
Skriv svar