Sida 1 av 1

däck tryck

Postat: 08 jun 2009 12:57
av djsirius
hej

Skall prova mina däck jag har fått tag på ,orginal VLI-5 mönster i borås till helgen

I mina 235/75-15 hadde jag 1.5 bar vid förra tävlingen (anledningen att jag byter är att få ner hastigheten på bilen)
dessa nya tänkte jag prova med 1.5 med men kan man gå lägre till tex 1.2 bar
Är det någon som testat ,och hur lågt med orginal ?
Har ingen lust att kränga däcken i första svängen

Om det funkar bra så blir det nya sulor till nästa års tävlingar (dom skall byta regler till 2010 vilka mönster o storlek som får användas) därav testa med gammla däck

/joakim

Re: däck tryck

Postat: 08 jun 2009 13:45
av ahlberg
Slangar eller ej?

Re: däck tryck

Postat: 08 jun 2009 14:01
av djsirius
vet inte om jag har slang eller ej

ventilen ser ut som slang löst (har dock alldrig haft en bil med slang däck)

däcken är nog 10-20 år gammla så jag vet inte om det var orginal med slang från fabrik

om det är slang så kan jag sänka mer har jag för mig
men jag får utgå att det är utan slang

Re: däck tryck

Postat: 08 jun 2009 19:36
av NivaMicke
Jag har kört i grustag på 0,8 bar , slanglöst utan att det kändes "nervöst för att kränga av" Har dock GoodYear däck på min...
Använd däckklister + slang så är det inga problem att gå ner MYCKET lägre....
När jag tävlade aktivt på 90-talet , var jag nere på 1,2 HEKTO........ Men det var ju helt andra däck + klister..... MVH Micke

Re: däck tryck

Postat: 09 jun 2009 19:21
av Reed
Jag har orginaldäck från 97 i förrådet och dom är med slang.

Jag har kört med 0,5kg i slanglösa däck, men det var terrängdäck med kraftigare sidor. Försök kolla på däcket hur det ser ut, och om det tar i fälgen när du kommer ner mot 0,7 eller inte.

Re: däck tryck

Postat: 09 jun 2009 20:58
av Markus Almroth
Slanglist!?

Vad är det!?