Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av Reed »

Tänkte kolla om någon har nån bra ide vad det kan vara.

När man är ute och glider och drar ur den på växlarna så händer det ibland att den misständer/tappar kraft mellan ca 3400 och 3800 varv. Konstigt fel efter som den går kanonbra annars och efter att man kommit förbi "problemorådet" på varvräknaren så går den hur fint som hellst igen.

Känns lite otryggt ibland att köra längre sträckor med den om man inte vet vad det kan vara för fel.

Bilen är min "Jeltsin" från -97
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av ahlberg »

Antar att du hade sagt ifrån om CE-lampan tänts.. men standardfrågan blir ändå - Tänds CE-lampan när du slår på tändningen och slocknar den när motorn startat?

Misständer vid mellanvarv? Hmmm..... Enbart vid fullgas? Knepigt. Skulle såklart vara kul att läsa telemetrin. Hur är det med soppafiltret?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av Reed »

Bra fråga om soppafiltret, kanske är läge att byta det först, men bilen går bättre när man väl passerat problemområdet.

CE lampan lyser när bilen är varm och står still en stund med motorn igång, men så fort man börjar köra så slocknar den igen.

Felkoder har jag ej kunnat läsa ut då gemtricket inte verkar fungera, jag måste plocka ner all plast under bräda och kolla vart sladdarna tar vägen och se hur dom ser ut.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av ahlberg »

Chansen är stor att CE-lampan visar vad som är galet... jobba vidare med gem-tricket - det skall funka!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av Reed »

tog bort plasten nu och kollade men allt ser bra ut, mycket märkligt men det sitter bara 4 sladdar i hela kontakten, någon som vet vilka färger det ska vara på dom två man ska kortsluta?

och ska tändningen vara av när man kortsluter? måste felet ligga "framme" när man gör det, det räcker väl med att man haft ett fel så ska det vara sparat (om man inte tagit loss batteriet)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av ahlberg »

Det skall bara vara fyra uttag som är populerade, japp. Det som är helt ensamt till vänster är för att köra soppapump. Längst till höger i övre raden sitter jorden (mät och kolla) Till vänster om den är "Mode" som om den jordas drar i gång blinkeriet. Tändning av - i med gem - tändning på.

ECU kommer ihåg gamla fel tills du lyfter av batterikabeln 30 sek.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av Senihol »

Tänk bara på att ECU blinkar samma kod tre gånger, för att du inte ska missa nån info.
Första gången jag provade blev jag lurad av att jag fick två "12-blink". "Aha, 12 för start och 12 för avslut" tänkte jag och blev putt för att jag inte fick ut någon felkod... Den ska ge tre "12-blink" innan du får ut felkoden, dvs lång-kort-kort=12. Eller är det kort-lång-lång?
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av Reed »

ahlberg skrev:Det skall bara vara fyra uttag som är populerade, japp. Det som är helt ensamt till vänster är för att köra soppapump. Längst till höger i övre raden sitter jorden (mät och kolla) Till vänster om den är "Mode" som om den jordas drar i gång blinkeriet. Tändning av - i med gem - tändning på.

ECU kommer ihåg gamla fel tills du lyfter av batterikabeln 30 sek.

what-what-what!?! ska man slå på tändningen? allvarligt? det står ju f*n inte i den "manualen" jag läst

kanske förklarar varför jag inte fått ur några felkoder.... jag som var rädd att rosta något om jag slog igång tändningen med gemet i. En rostad box har jag redan, den fick jag med bilen.

ska springa ut och testa direkt!
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av Reed »

jaa, funkade lite bättre, fick ut 2 långa och en kort dvs 21

i den fina manualen nämd ovan (från turbo-nutter) står det:
21 Throttle pos sensor above 2.5 volts for 2 seconds when engine speed below 1600 rpm
Betyder det att tps-en är fuckad eller kan det vara något annat som påverkar detta, kan tex en felaktig speed sensor ge över 2,5 volt på tomgång?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av ahlberg »

Hoppas det börjar blinka nu då... Den rostade boxen - hmmm - är det möjligen så att den kanske skulle gå att repa och göra grymma och ovetenskapliga experiment på? Jag har nån liten aning om att det finns lite galna professorer med skruvade ambitioner här... eller nån i alla fall... och det är inte jag. Jag skulle väl aldrig modifiera en så lyckad grundkonstruktion som Nivan?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av ahlberg »

Reed skrev:jaa, funkade lite bättre, fick ut 2 långa och en kort dvs 21

i den fina manualen nämd ovan (från turbo-nutter) står det:
21 Throttle pos sensor above 2.5 volts for 2 seconds when engine speed below 1600 rpm
Betyder det att tps-en är fuckad eller kan det vara något annat som påverkar detta, kan tex en felaktig speed sensor ge över 2,5 volt på tomgång?

Det kan nog vara TPSen - Markus har lärt mig allt om den typen av givare... kolla att du har tre sladdar till TPS, om du sticker en nål in i dem med tändning på skall du hitta en på O volt, en på 5 volt och en som "rör sig" mellan ca 0,5 och 4,5 volt beroende på var du har gasen. Min TPS var kass - men inte särskilt dyr.

Det kan även vara varvtalssignalen från tändelektroniken - men det ser du nog bara om du kopplar telemetriläsning på kärran
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av Reed »

vilken tps passar om man ska beställa en ny, kan man köpa från opel/gm?

vad kostar dom i sverige, annars tänkte jag på ebay så slipper man bli blåst på pengar som annars...
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av Reed »

hittade en tps som passar blandade oplar från 88 till 98 och som ser rätt ut, ca 195 kr inklusive frakt från england

Den ska ersätta dessa:
GENERAL MOTORS 17087654
GENERAL MOTORS 17106682
OPEL 817203
OPEL 817204

någon som vet om den passar?

http://cgi.ebay.com/NEW-Throttle-positi ... otohosting
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av ahlberg »

Kolla under "länkar" - den Polska firman Cardo säljer originalprylar till TBI till bra pris. Jag har handlat där - utan problem. Skit i webshopen - man beställer med ett mail till firman och får ett pris och en länk till en PayPal likande grej, med Visa Secure och allt. Funkar bra. Beställ med "by post, not DHL"

Men en grej... om din bil misständer vid samma varvtal alltid... oavsett var du har gasen - är det inte varvtalssignalen man skall fokusera på? Kolla anslutningar och kablage till coilpacken
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Varm motor "misständer" 3400-3800 rpm?!?

Inlägg av Markus Almroth »

Den där felkoden får man alltid om motorn går lite halvdassigt. Det betyder i princip att du gasat på, men motorn har inte svarat. Det kan också bli om du har eco-drajvat och växlat lite för tidigt.

Men det _kan_ också vara tps:en, så kontrollmät innan du byter.

/M
Skriv svar