Är så som det kanske varit svårt att missa att ja skaffat mig två Nivor. En lite risigare 88a o en finare 95a som är bes o i bra skick. dock är femman slut på den så ja tänkte ta lådan från min 88a som verkar vara ok. Dock har ja endel vibbrationer i den runt 60-70.
Vill vara säker på att den lådan är ok när ja byter så man inte skaffar sig nya problem. Dock "lär" det väl inte vara växellådan som orsakar vibrationerna utan något senare på drivlinan antar ja? Dåligt justerad f-låda lr knutkors?!
Vad bör jag lämpligen kolla innan ett byte? Passar kopplingarna emellan 1,6 o 1,7l motorerna?
Att man kan få ta med växellåpdsbalken är ja medveten om redan!
En annan sak ja tänk på är om det är annan utväxling i f-låda lr axlar på 95 vs 88a? 95an går snabbare på lågen tycker ja...
(hoppas ni ursäktar att ja postar en massa o ställer frågor men ja ä ju ny på detta;))
MVH Kalle
Kontrollera växellåda inför ev byte. Glapp vibrationer mm?!
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 26 apr 2009 17:36
- Ort: Linköping
Kontrollera växellåda inför ev byte. Glapp vibrationer mm?!
Lada Niva -88 Grisbil
Lada Niva -95
Cheva pickup -77 http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=13733
Saab 9-5t -98
Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
Önskar köpa sandloppa lr dyl! Bra pris = Snabb affär! Ring Kalle 073 673 06 79
Lada Niva -95
Cheva pickup -77 http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=13733
Saab 9-5t -98
Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
Önskar köpa sandloppa lr dyl! Bra pris = Snabb affär! Ring Kalle 073 673 06 79
Re: Kontrollera växellåda inför ev byte. Glapp vibrationer mm?!
Ja, det var hemskt vad du frågar! Tror du den här avdelningen heter FrågeLadan för att man skall ställa frågor här, eller???
F-lådan har samma utvxling i alla modeller - det är i fram- och bakaxel det diffar <--- OBS! Ordvits!!
Håller med i att v-lådan troligen inte är boven i vibrationsproblemet.
Innan du mekar dit den "nya" lådan:
- tappa av oljan, kolla efter spån i den och på magnetpluggen
- kolla att mutter på utgående är spänd - annars säkra med Loctite och dra fast
- lossa kopplingskåpan från växellådan och kontrollera att tryckbricka som håller ingående lager på plats är hel.
F-lådan har samma utvxling i alla modeller - det är i fram- och bakaxel det diffar <--- OBS! Ordvits!!
Håller med i att v-lådan troligen inte är boven i vibrationsproblemet.
Innan du mekar dit den "nya" lådan:
- tappa av oljan, kolla efter spån i den och på magnetpluggen
- kolla att mutter på utgående är spänd - annars säkra med Loctite och dra fast
- lossa kopplingskåpan från växellådan och kontrollera att tryckbricka som håller ingående lager på plats är hel.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se