problem med främre diffhus

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

problem med främre diffhus

Inlägg av Senihol »

Så var det dags igen! Ett mindre haveri efter lite lättare terrängkörning. Den här gången i Ludvikaskogarna (jag hoppas att någon av alla fotografer lägger ut lite bilder)
Jag fick problem med ett skrammelljud från motorrummet och källan upptäckte jag inte förrän jag kom hem igår. En av skruvarna som håller främre diffen har gått av. Det är ju den som tar momentet förståss...
Bild
Jag har tagit bort det bakre diffästet.

Dessutom har den främre fästplåten spruckit
Bild

Så här ser det ut på liket hemma på gården
Bild

Det finns väl ett par olika sätt att fixa problemet. Ska jag försöka borra ur skruven på plats? (Det är riktigt trångt att komma åt på 1,7)
Svetsen har redan varit framme och jag får inte den att fästa på stumpen som är kvar i hålet...

Eller är det enklare att lyfta över diffen från liket och och plocka bort skruven på arbetsbänken när jag har tid?

Räddningen igår var nog hasplåten som förhindrade att diffen rörde sig för mycket nedåt och bröt sönder alla fästen. :?
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: problem med främre diffhus

Inlägg av ahlberg »

Finns i princip tre modeller:

Larsson byggde upp med en alumiumklump med gänga som svetsades dit - han har säkert bilder nånstans.

Denna andra modden är att försöka få ut bulten, borra upp hålet och gänga upp det. M16 vill jag minnas rekommenderades.

Sista varianten är nån sorts vagga, det finns lite olika modeller. Vissa inspirerade av dieselnivans upphängning. Tror Aman har en sån under Modifieringar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: problem med främre diffhus

Inlägg av Larsson »

Jag skulle nog försöka få ur stumpen som sitter kvar, montera dit en ny "Pinnbult" och skruva tillbaks grejerna.

Att borra upp och sätta en grövre bult hjälper nog föga då det oftast är aluminiumen som går sönder, inte bulten som i ditt fall.

Tror det är en bra ide att kontrollera att dessa muttrar är åtdragna med jämna mellanrum,så att diffklumpen inte kommer åt att "rackla" fram och tillbaka.

Om du tänker försöka få ut stumpen genom att borra ur den så funkar det nog bäst med klumpen fast i en pelarborr.......men vill ju borra mitt i bulten och rakt genom den.

P.S tänk på att det kan vara olika utväxling i diffarna ifall du tänker byta från "Liket" ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: problem med främre diffhus

Inlägg av Senihol »

4,1 på båda bilarna!

Känns som jag ska byta diffhus och sedan få ur skruven och lägga ner lite tid på att bygga bättre momentstag...

Nån som har ritning på dieselns fästen?
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: problem med främre diffhus

Inlägg av Larsson »

Har för mig att det finns bilder på den i nån av "Partscat" filerna som vi länkar till på forumet.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: problem med främre diffhus

Inlägg av Senihol »

Men jag är ju så lat att jag vill ha måtten också. ;)
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: problem med främre diffhus

Inlägg av Senihol »

Tänkte ta mig tid imorgon att byta lite diffhus. Om man tittar i rephandboken ska ju halva framvagnen bort, men det ska väl inte behövas? Eller sitter drivaxlarna så långt in i huset att man inte kan få ur dem genom att lirka och vrida huset bakåt-nedåt? Hur har ni andra gjort?
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: problem med främre diffhus

Inlägg av Larsson »

Skall du byta diffklump framtill så måste en hel del prylar bort........believe me, jag har haft bort den 3......eller 4 ggr på min bil.

Drivaxlarna delas i den inre knuten....."trummorna" blir kvar i diffklumpen.

Ett tips är att även ta bort parallellstaget för styrningen......blir bättre med plats att få ut klumpen då. ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Skriv svar