Däcktryck, hjälp!

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Däcktryck, hjälp!

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej, jag har nu satt på vinterdäck på nivan och är lite osäker på vilket däcktryck jag ska ha. Däcken är odubbade 175/75r16. Jag pumpade först i ca 2,1 bar men jag tyckte att däcken sackade för mycket utåt då, sidoväggarna alltså. Sedan körde jag 2,5. Samma sak. Bilen är inte alls tungt lastad, och jag vill inte pumpa för mycket av risker för att slita sönder dem. Några funderingar? Vad kör ni på? All hjälp uppskattas!
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Däcktryck, hjälp!

Inlägg av rid54 »

Är det framdäcken du tänker på i första hand?

Jag brukar fylla upp till 2,2 ungefär, fram, 2,0 - 2,1 bak, om vi nu talar klassiskt däcktryck i kp/cm². Det blir väl 220 kPa resp 200-210 kPa...

På min ser framdäcken också lite "buktande" ut, men jag tycker att högre tryck ger lite mindre komfort, förutom att det verkar orimligt med tanke på däckstorleken och bilens axeltryck. Det är svårt att få vettiga synpunkter från däckfirmorna också, är min upplevelse; de tänker mer i termer av lågprofildäck och att det ska "rulla lätt". För högt tryck ger snabbt slitage av mitten av slitbanan och det är väl onödigt att sabba däcken snabbare än nödvändigt.

Vinterdäck är ibland en smula "smidigare" i sidorna än vanliga däck och Nivan har en synlig cambervinkel (fram), detta tillsammans kan ge däcken ett utseende som om de vore för lågt pumpade. Mitt tips är att hålla dig runt 2,1 - 2,2, men kolla gärna däcken efter ett tag. Om det finns tecken på att slitbanans kanter (inre och yttre) slits fortare än mitten, är trycket för lågt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Däcktryck, hjälp!

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej,
Bra tips!
Då ska jag alltså inte pumpa som en galning bara för att det ska se vettigt ut. Är just rimligheten på däcktrycket som har stört mig, en liten bil som ladan borde inte kräva så högt tryck. Men då ska jag se till att inte överpumpa och hålla utkik efter slitage!
Tack!
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Däcktryck, hjälp!

Inlägg av dea »

Jag kör med 2,6 runt om, sommar och vinterdäck 185/70-16 Tycker att det funkar bra för mig.
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Däcktryck, hjälp!

Inlägg av Lada-Vilgot »

Okej, märker du något ”sackande” på väggarna av däcket? Samt skitställen något eller är komforten sämre?
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Däcktryck, hjälp!

Inlägg av rid54 »

Troligen är det bra om man själv experimenterar lite med vad som funkar och vad som inte känns bra. Jag har inget "svar", utan lämnar snarare underag för eget funderande. Och det är alltid bra att hålla koll på hur slitbanorna förbrukas. Nivan (den jag kör) har en tendens att slita lite extra på framdäckens utsida och det märks efter ett par tusen mil. Det beror troligen på att den är framtung och det tar då lite extra när man kör i kurvor (stads- /förortstrafik...). Bakdäcken däremot slits "perfekt". Så det blir byte fram-bak på resp sida (inte byte av rotationsriktning) efter ett år eller så. Jag funderade över om framvagnen behövde justeras, men man kan oftast se, eller känna, om mönstret antyder felaktiga vinklar men inget sånt kunde märkas.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Däcktryck, hjälp!

Inlägg av dea »

För min del så tycker jag att komforten är vettig, antagligen stötigare med 2,6 än ladas rekomenderade tryck som ju är lägre. Har dock kört med samma tryck sen jag bytte till vinterdäck första säsongen, mina vinterdäck är även c-däck vilka ju är hårdare i stommen än sommardäcken.
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Däcktryck, hjälp!

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej,
Jag tycker min komfort har varit ungefär samma från typ 1,9 till 2,5 utan att jag märker något skillnad egentligen. Kanske bara är några extra mjuka vinterdäck man har som behöver lite mer tryck.
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
Skriv svar