Är det någon som har koll på ODB2 koder på Nivan?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Är det någon som har koll på ODB2 koder på Nivan?

Inlägg av valpowner »

Nu är jag här igen, efter lödning av centralinstrumentet så funkar allt perfekt.....
Men en liten irriterande detalj är att CE-lampan tänds när man motorbromsar.
Jag har ett instrument, men kan inte hitta någon referens till den kod som presenteras.

DTC 01 NO

Tips någon?
Mvh Rickard
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Är det någon som har koll på ODB2 koder på Nivan?

Inlägg av rid54 »

Man undrar vad kodläsaren tror att den talar med för bil. Nivan ger de vanliga "generiska" koderna, som "P0301" eller liknande ("P" är motorkoder). DTC verkar vara en förkortning för "Diagnostic Trouble Code" och säger inte så mycket, "DTC 01 NO" säger inte mycket heller. Det kan vara så att din läsare gör ett försök att översätta den riktiga koden till nåt mer läsbart, men den vet inte att den snackar med en Niva. Se om det går att ställa om läsaren att bara ge de faktiskta felkoderna, inget tolkningsförsök.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Är det någon som har koll på ODB2 koder på Nivan?

Inlägg av ahlberg »

Gissning: NO skulle kanske kunna vara Normally Open, som man brukar använda för strömbrytare mm? I övrigt har jag noll koll..

Testa om koden kommer även om du pluggar ur instrumentkretskortet och kör? På egen risk.. :mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Är det någon som har koll på ODB2 koder på Nivan?

Inlägg av ahlberg »

På tbi-bilarna får vi felkod vid motorbroms om det inte kommer hastighetssignal från fördelningslådan. VSS-givaren. Bara en idé..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Är det någon som har koll på ODB2 koder på Nivan?

Inlägg av valpowner »

Nu får ni förklara "VVS givaren" var sitter den? Jag har inget problem med att lampan tänds, det inverkar inte bå bilens funktion. Men det är lite irriterande. Jag kan släcka den med mitt instrument. Men frågan är om intrumentet är rätt? Jag fick det med bilen, så någon tidigare ägare har förmodligen haft samma problem.
Finns det olika ODB 2 intrument som funkar olika? Jag hade förväntat mig en sådan kod som näms tidigare men det här är vad som presenteras.

Får jag info om vvs-givaren så ska den kollas.
Mvh Rickard.
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Är det någon som har koll på ODB2 koder på Nivan?

Inlägg av valpowner »

OK VSS-givaren. Jag jobbar med rör och ventilation ;)
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Är det någon som har koll på ODB2 koder på Nivan?

Inlägg av valpowner »

För övrigt är jag så väldigt glad över att det här med att löda om centralintrumentet lyckades. Att vakna tre på morgonen med ångest över att inte veta vad som är fel och att man möjligtvis köpt en "citron". -Går inte att besiktiga och förmodligen inte att sälja till rätt pris.

Tack forumet för support.
Mvh Rickard
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Är det någon som har koll på ODB2 koder på Nivan?

Inlägg av SA4AQS »

valpowner skrev: 21 okt 2020 19:00 Nu får ni förklara "VVS givaren" var sitter den? Jag har inget problem med att lampan tänds, det inverkar inte bå bilens funktion. Men det är lite irriterande. Jag kan släcka den med mitt instrument. Men frågan är om intrumentet är rätt? Jag fick det med bilen, så någon tidigare ägare har förmodligen haft samma problem.
Finns det olika ODB 2 intrument som funkar olika? Jag hade förväntat mig en sådan kod som näms tidigare men det här är vad som presenteras.

Får jag info om vvs-givaren så ska den kollas.
Mvh Rickard.
Vehicle Speed Sensor, Sitter monterad bredvid hastighetsmätarkabeln på fördelningslådan i framkant.
Och den ser ut såhär.
Bild
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Är det någon som har koll på ODB2 koder på Nivan?

Inlägg av rid54 »

Felkoderna har ju bland annat tillkommit för att det ska vara lätt att se fel, som myndigheterna blir oroliga över, som att det släpps ut för mycket giftiga avgaser och annat. Vissa koder är "obligatoriska" och de är sådana som bilprovningen ska kunna läsa på alla bilar och som kan leda till underkänt. Många fabrikat har drivit systemet mycket längre, med ett kodsystem som kan ge upplysnigar om vad som helst i bilens databussystem. En "enkel" felkodsläsare kan inte fatta eller presentera felkoden för att nån spillt cola på infotainmentskärmen, för den koden är inte intressant ur myndigheternas (bilprovningen) synvinkel. Vad läsaren faktiskt visar är troligen nån form av "Error" eller nåt helt ovidkomande.

Ett annat problem är själva protokollet för kommunikation mellan läsare och ECU. Det finns flera (varför göra det enkelt... :shock: ) och om inte läsare och bil kan tala samma språk, blir det besvärligt. Jag köpte en rätt simpel sak från Biltema och den får upp de grundkoder man vill ha. Den funkade på min '06 och på min Niva M (2011).

Så, ja, det finns olika läsare.

Vissa har ett USB-interface för koppling till PC. Med rätt programvara kan man kanske ställa om dem så de jobbar med flera olika protokoll, eller justera visningen av felkoder.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Är det någon som har koll på ODB2 koder på Nivan?

Inlägg av ahlberg »

Nu har jag inte exakt samma VSS på min gamla TBI, men själva givaren brukar överleva längre än kablaget som är förlagt farligt nära den främre kardanen..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar