Sida 1 av 1

Jordpunkt till ECU, var finns den? 2005

Postat: 21 mar 2020 08:34
av Faniskogen
Hej! Har en del problem och tänkte försöka kontrollera jordpunkten till Ecun. Är det någon som vet var den finns och kan förklara så vore jag väldigt tacksam!

Är en niva 2005, en mpi tror jag de kallas.

Får ingen jord till lambdasonden. Kablage mellan sond och ECU är helt.

Tack!

Re: Jordpunkt till ECU, var finns den? 2005

Postat: 21 mar 2020 17:19
av rid54
Vilka problem handlar det om?

Jag hittade ett schema för en lite nyare modell, men troligen är lambdasonderna rätt likartat kopplade. Det ser inte ut som om de har jord framdraget i kablaget. Det är enligt schemat 4 trådar varav 3 går till en multikontakt som troligen är ECU och den fjärde till en plusmatning. Denna är då ansluten till en av de extra säkringarna "till vänster om förarens knä", vid OBD-uttaget. Det är då en av de mindre; de stora är till fläktarna.

Re: Jordpunkt till ECU, var finns den? 2005

Postat: 21 mar 2020 21:21
av Faniskogen
Stort tack för svar!

Det stämmer, verkar som att den styrs av att den jordas genom ecun. En till förvärmningen och sedan en extra jord.
Problemet för mig är att jag ej får kontakt med jord på något av stiften i kontakt. Till lambdan.
Har kontinuitetmätt så att alla stift I kontakten har kontakt med rätt stift på kontakten till ECU

Så tänker att antingen så kanske ecun har dålig jord, eller så kanske ecun i värsta fall är trasig.


Bilen går kanon när den är kall. Men så snart den blir varm så går den totaldåligt. Svajande låg tomgång som nästan där efter gaspådrag. Totalt kraftlös och går knappt att köra med. Är som att man skulle gasa minimalt även fast jag har plattan i mattan. Den knackar ibland till och rycker också. Detta händer då efter någon km kanske, så antar att det sker när den går in i closed loop.

Bytt tändstift, tändkablar, alla filter inkl bränslefilter, motorolja, nya Lambdasonder, ny vevaxelgivare och tempmätaren samt nytt avgassystem med kat och grenrör. Grenröret läckte som ett såll innan men blev ingen skillnad efter det kom dit ett tätt.

Re: Jordpunkt till ECU, var finns den? 2005

Postat: 21 mar 2020 22:27
av rid54
Förvärmningen är ju klassisk +12 V som jordas, troligen genom ECU. Själva signalen är nåt annat och den kräver två egna ledare som jag har fattat det; det kan vara så att ECU mäter upp en spänning från lambdasonden. Att söka jord i kabeln till sonden är nog inte helt fruktbart.

Problemet låter precis som du säger att nåt händer när ECU vill ha closed loop (motorn börjar bli varm).

Rimligen borde det finnas en felkod, tycker jag. Den modellen bör ha OBD 2 och jag skulle definitivt ha trott att du skulle ha motorlampan tänd med de problem du beskriver. Pröva att ta ut felkoder. Det kan ju vara nåt oväntat som luftmängdmätaren eller spjällpotentiometern eller så.

Re: Jordpunkt till ECU, var finns den? 2005

Postat: 21 mar 2020 22:29
av rid54
Tillägg:
Spridarna är om jag minns rätt satta med +12 V hela tiden och jordas genom ECU när de ska öppna. Troligen har ECU en fungerande jord och det kanske är bra att inte överfokusera på det spåret.

Re: Jordpunkt till ECU, var finns den? 2005

Postat: 21 mar 2020 22:47
av ahlberg
Jag har ett svagt minne av att någon löste ett liknande problem med en extra jordning av grenröret. Kan kanske vara värt att testa.

Håller med om att de borde synas i OBD (och CE-lampa) om den går så illa..

Re: Jordpunkt till ECU, var finns den? 2005

Postat: 21 mar 2020 22:58
av Faniskogen
Helt riktigt, dumt av mig att inte inkludera felkoderna. Tråden var mer tänkt som en mer specifik fråga om just ECUns jordpunkt.

Men jag har mycket riktigt två felkoder,
p0134 - O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1 Sensor 1)
p0135 - O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)

Så det pekar ju på att något fel med sonden detekteras. Men när jag läser om orsakerna så kan det vara allt ifrån trasig sond, läckage i vacuumslangar eller insug till hål på avgassystemet. Och om inte förvärmningen fungerat som den ska så kan vad jag förstår, sonden inaktiveras. Båda lambdasonderna är nya.

Har mätt kontinuitet från de stift som jordar i sondens kontaktstycke till batteriets minus. Inget varken med tändning på eller av. När motorn är på får jag kontakt mellan förvärmningens jordstift och batteriet med pendlande motstånd på 100-250 Ohm. Den andra jorden visar på 1M Ohms motstånd.


Tilläggas bör att jag är totalt novis på bilmek och el. Så allt har jag mer eller mindre läst mig till. Suttit i timmar och försökt förstå elscheman, vilket jag nu tycker mig göra till stor del.

Re: Jordpunkt till ECU, var finns den? 2005

Postat: 22 mar 2020 10:29
av rid54
Jag är fortfarande lite tveksam på om det ska finnas "riktig jord" i kontaktstycket där sonden pluggas in. Schemat jag såg antydde att det ska finnas +12 V när tändningen är på, på en ledare, och sondens värmeelement får (sannolikt) jordslutning via ECU (när den är aktiv) via en annan ledare. De två resterande trådarna är mättrådar och de bör inte ha jordpotential, såvitt jag förstår. Sonden funkar som en sorts bränslecell, som ger en spänning när det är skillnad i syrehalt mellan två olika sidor av själva känselkroppen, och denna spänning mäts av ECU. Resistansmätning av lambdasondens signaltrådar ger ingen info, men man kan mäta värmeelementet, om man hittar trådarna. Dvs mellan två av trådarna bör det finnas ett motstånd i sonden på nåt rimligt värde (tiotal - hundratal Ohm). Mellan signaltrådarna hittar man kanske nåt, men det säger inget om funktionen. Uppvärmningen av sonden fyller syftet att snabba på övergången till closed loop, men jag undrar om inte sonden funkar även utan värmning, fast det tar ju mer tid innan den börjar jobba.

Om kablaget mellan ECU och lambdasondens kontakt är OK, så är det ju bra. Sen kan man behöva säkerställa att kontakterna (i båda ändar) är i gott skick och att det är säker kontakt mellan resp kontaktstift. Du bör kunna mäta drivspänning till värmeelementet när motorn startas, i lambdasondens kontakt (c:a 12 V mellan två av trådarna).

Jag undrar om det inte finns en del tidigare trådar om problem att hitta rätt lambdasond till Niva, men du har kanske köpt originaldel.

Hur ECU jobbar rent logiskt med sina indata är inte lätt att veta. Det är ju en sorts programfunktion att larma för fel på värmningen och sedan kan ju styrlogiken bestämma att systemet går ändå och väntar tills sonden blir varm, eller så hamnar man i "limp-home-mode" när ECU bestämmer sig för att sonden nog är helt trasig. Det kan alltså vara ett uppvärmningsfel, men det vågar jag ju inte säga säkert. Koderna säger ju att värmningen inte funkar och om sonden då faktiskt inte kommer igång alls, så upplever ju ECU att den inte finns och då blir det knas.

Re: Jordpunkt till ECU, var finns den? 2005

Postat: 22 mar 2020 11:28
av SA4AQS
Schema över lambdasonden taget från Haynes Pro Lada Niva med Bosch sprut
https://www.dropbox.com/s/oawu3u7xkldm6 ... a.zip?dl=0

Re: Jordpunkt till ECU, var finns den? 2005

Postat: 23 mar 2020 09:59
av ahlberg
Hej!

Utan att vara expert: problem med värmeslingan är inte så allvarligt, den kommer ändå upp i temp efter en kvart eller så. Men, att båda dessa fel kommer samtidigt tyder på att det skulle kunna handla om en sond som inte har rätt kabelkonfiguration, eller att något annat är galet i kablaget.

När det gäller jord, så tror jag Bosch har flytande signaljord medans GM jordar i Lamdans chassie vidare ut i grenröret: viewtopic.php?f=25&t=4242

En annan sak att tänka på när man hanterar Lambdasonder är att det är extremt lätt att förstöra det lilla zirkonia-elementet, det påstås att även den lilla spänningen från en mulitmeter i läge för resistansmätning kan bränna det.

Det finns metoder att testa en sond, t ex genom att använda en gaständare och mäta utspänningen.

Jag höll på ganska länge med att få en Biltema-sond att fungera med en GM-ECU, men fick till slut krypa till korset och köpa en original-sond.

Re: Jordpunkt till ECU, var finns den? 2005

Postat: 24 mar 2020 00:51
av Faniskogen
rid54 skrev:
22 mar 2020 10:29
Jag är fortfarande lite tveksam på om det ska finnas "riktig jord" i kontaktstycket där sonden pluggas in. Schemat jag såg antydde att det ska finnas +12 V när tändningen är på, på en ledare....
Ja, det är det jag också skulle vilja veta helt säkert! Men jag har kikat på ladawiki (tror det heter så) vad alla stiften som har sonderna har kontakt med. Skriver de i en liten lista här:
Signalens jord:
"10. Earth connection of lambda probes.
The connection is connected to the engine earth via the control unit."

Signalen:
28. Lambda probe input signal in front of the exhaust gas purifier.
The lambda probe is equipped with an electrical heating element. When the engine is stopped and the lambda probe is heated, an excess of oxygen is found in the exhaust manifold so that the LS output voltage is below 200 mV. With the engine running and the lambda probe heated up, the voltage should change quickly in the range 50 ... 900 mV. When the probe is cold, the voltage at the terminal is 300 ... 600 mV.

Förvärmningens jord:
51. Control of LS1 heating element.
The ECM controls the heating element by grounding the circuit. The voltage is approximately 0 V. If there is no control signal, the voltage at the terminal is the same as the on-board electrical system voltage.

Sen går ett stift till "main relay" som sedan ansluter till ECU på stift 36:
36. Main relay control.
The vehicle electrical system voltage is present at the connection when the main relay is not switched on. When the relay is switched on, the voltage is close to zero. The ignition "ON" applies to the control unit as a signal to switch on the main relay, which is supplied from the ignition switch to the ECM terminal "27". When the ignition is switched off, the main relay is switched off by the control unit for about 10 seconds with the delay.

Så enligt detta så känns det ju som att när tändningen slås på, så ska det dels gå fram 12V till förvärmningen men även så ska denna och signaljorden då jordas. Eller hur tolkar ni det?

ahlberg skrev:
23 mar 2020 09:59
Hej!

Utan att vara expert: problem med värmeslingan...
Jag tänker så också, samtidigt som jag läst någonstans att i vissa bilar så görs det något sorts självtest för förvärmningen och har det inte fungerat så inaktiveras sonden, lite så har jag förstått det. Sen vette tusan om det sker på Nivorna.

Det där med flytande jord stämmer nog, jag provade jordkablarna och resistansmätte mot sondens chassi och fick ingen kontakt där.
Har dock resistansmätt förvärmningen och där fick jag cirka 20Ohm om jag inte minns fel, så verkar ju vara OK där.

Provade även med gaslåga idag och spänningsmätte mellan signal (svart) och jord (grå) och fick ut spänning där. Gick upp till 0,9V som den skulle och ned under 0,2 när jag tog ur den ur lågan, dock långsamt, cirka 4 sekunder. Ska vara under 1 sekund har jag läst.
Så brände på som tusan in i hålen vilket jag också läst kan bränna bort eventuella beläggningar som blivit efter att motorn gått dåligt, och se på fan, efter det så blev den supersnabb med förändringarna i utskickad spänning! Lätt under sekunden från 0,9V till 0,2 efter att ha tagits ur lågan. Så där var nog lite skit på den annars nya sonden.

Men, jag tror det som nu gjorde skillnad, var att jag drog extra jordkablar från sondens kontaktstycke till bateriets minus. Provade bilen efter det och nu gick den kanon den lilla biten jag körde!
Låg också nu på cirka 8-900rpm istället för svajande, halvdöende 3-400.

Så problemet verkar delvis löst! Frågan är väl nu bara, varför fick sonden innan ingen jord från ECUn? Eller var det så att skiten på den gjorde allt fel? Jag tror på jorden.
Men ska imorgon bara för att utesluta det prova att ta bort den extra jordkabeln och testa igen.

Och jag har köpt sonderna från umeå offroad, bosch, så är nog de som ska sitta där.

Har fortfarande kvar en felkod dock, p0135 heater circuit malfunktion

Har också ett susande ljud från motorn som följer varvtalet, så misstänker något läckage. Har ett vid kamaxelgivaren som jag upptäckte när jag tryckte in rök i motorn genom en hemmagjord "rökmaskin" av en gammal syltburk, lödkolv och tryckluft.. Men det har flera sagt att de inte tror påverkar prestandan märkvärt.

Men frågan återstår sen, var är ECUn jordad :)

Re: Jordpunkt till ECU, var finns den? 2005

Postat: 24 mar 2020 11:25
av rid54
Sondens värmeelement jordas genom ECU, men troligen inte med en permanent förbindelse, det vore ju då onödigt att dra ledningen ända till ECU. Jag misstänker att det är en styrd jord, som sätts när värmning behövs och sedan bryts.

ECU verkar jordas genom ett antal förbindelser (alltså några olika stift) till samlingspunkter, som i sin tur är jordade. Det kan då innebära att om en jordförbindning inte är OK, så skulle en eller flera funktioner påverkas, men inte hela ECU. Felkoden om att värmningen inte funkar skulle då, hypotetiskt, kunna bero på att det saknas jordförbindelse från ECU i den krets där ECU vill jorda värmeelementet.

Om du hittat LadaWiki så kanske du har sett deras "schaltplanen" och de är rätt bra om än med låg upplösning. De samlingspunkter jag tänker på heter S7 och S9, där det finns flera ledare som går till ECU (komponent "1") och olika stift i multikontakten där.

Var dessa samlingspunkter sitter är jag tyvärr okunnig om. Det sitter nog en hel del elutrustning under instrumentbrädan...

Re: Jordpunkt till ECU, var finns den? 2005

Postat: 25 mar 2020 21:50
av Faniskogen
Alltså tokmycket tack för att ni hjälper mig!
Har nu direktjordat enbart stiftet för jord, som går till stift 10 på ecun. Tar jag bort denna går bilen som en säck slöa potatisar igen.

Verkar väl då fått igång lambdans signal iaf.

Dår fortfarande felkod p0135, heater bank 1 - General electric failures.

Men tror som du, den ska inte ha direktjord. Tror inte den jag jordat nu ska ha det heller, lite oklart där dock.

S7 har jag kommit fram till är "main relay", enligt de scheman jag försökt tyda. Lyckades lokalisera det som det yttersta av de fyra som sitter bakom säkringarna. Verkar styra väldigt mycket.

S9 vet jag inte vad det är..

Låter ju väldigt troligt det du skriver om ecun och jordpunkterna. Skulle ju förklara mitt problem. Frågan är bara var dessa sitter nu då!

Ett alternativ är väl att dra nya jordkablar till alla stift som ska jorda. Men känns enklare att bara kolla befintliga. Bara jag visste var de fanns :)