rid54 skrev: ↑22 mar 2020 09:29
Jag är fortfarande lite tveksam på om det ska finnas "riktig jord" i kontaktstycket där sonden pluggas in. Schemat jag såg antydde att det ska finnas +12 V när tändningen är på, på en ledare....
Ja, det är det jag också skulle vilja veta helt säkert! Men jag har kikat på ladawiki (tror det heter så) vad alla stiften som har sonderna har kontakt med. Skriver de i en liten lista här:
Signalens jord:
"10. Earth connection of lambda probes.
The connection is connected to the engine earth via the control unit."
Signalen:
28. Lambda probe input signal in front of the exhaust gas purifier.
The lambda probe is equipped with an electrical heating element. When the engine is stopped and the lambda probe is heated, an excess of oxygen is found in the exhaust manifold so that the LS output voltage is below 200 mV. With the engine running and the lambda probe heated up, the voltage should change quickly in the range 50 ... 900 mV. When the probe is cold, the voltage at the terminal is 300 ... 600 mV.
Förvärmningens jord:
51. Control of LS1 heating element.
The ECM controls the heating element by grounding the circuit. The voltage is approximately 0 V. If there is no control signal, the voltage at the terminal is the same as the on-board electrical system voltage.
Sen går ett stift till "main relay" som sedan ansluter till ECU på stift 36:
36. Main relay control.
The vehicle electrical system voltage is present at the connection when the main relay is not switched on. When the relay is switched on, the voltage is close to zero. The ignition "ON" applies to the control unit as a signal to switch on the main relay, which is supplied from the ignition switch to the ECM terminal "27". When the ignition is switched off, the main relay is switched off by the control unit for about 10 seconds with the delay.
Så enligt detta så känns det ju som att när tändningen slås på, så ska det dels gå fram 12V till förvärmningen men även så ska denna och signaljorden då jordas. Eller hur tolkar ni det?
ahlberg skrev: ↑23 mar 2020 08:59
Hej!
Utan att vara expert: problem med värmeslingan...
Jag tänker så också, samtidigt som jag läst någonstans att i vissa bilar så görs det något sorts självtest för förvärmningen och har det inte fungerat så inaktiveras sonden, lite så har jag förstått det. Sen vette tusan om det sker på Nivorna.
Det där med flytande jord stämmer nog, jag provade jordkablarna och resistansmätte mot sondens chassi och fick ingen kontakt där.
Har dock resistansmätt förvärmningen och där fick jag cirka 20Ohm om jag inte minns fel, så verkar ju vara OK där.
Provade även med gaslåga idag och spänningsmätte mellan signal (svart) och jord (grå) och fick ut spänning där. Gick upp till 0,9V som den skulle och ned under 0,2 när jag tog ur den ur lågan, dock långsamt, cirka 4 sekunder. Ska vara under 1 sekund har jag läst.
Så brände på som tusan in i hålen vilket jag också läst kan bränna bort eventuella beläggningar som blivit efter att motorn gått dåligt, och se på fan, efter det så blev den supersnabb med förändringarna i utskickad spänning! Lätt under sekunden från 0,9V till 0,2 efter att ha tagits ur lågan. Så där var nog lite skit på den annars nya sonden.
Men, jag tror det som nu gjorde skillnad, var att jag drog extra jordkablar från sondens kontaktstycke till bateriets minus. Provade bilen efter det och nu gick den kanon den lilla biten jag körde!
Låg också nu på cirka 8-900rpm istället för svajande, halvdöende 3-400.
Så problemet verkar delvis löst! Frågan är väl nu bara, varför fick sonden innan ingen jord från ECUn? Eller var det så att skiten på den gjorde allt fel? Jag tror på jorden.
Men ska imorgon bara för att utesluta det prova att ta bort den extra jordkabeln och testa igen.
Och jag har köpt sonderna från umeå offroad, bosch, så är nog de som ska sitta där.
Har fortfarande kvar en felkod dock, p0135 heater circuit malfunktion
Har också ett susande ljud från motorn som följer varvtalet, så misstänker något läckage. Har ett vid kamaxelgivaren som jag upptäckte när jag tryckte in rök i motorn genom en hemmagjord "rökmaskin" av en gammal syltburk, lödkolv och tryckluft.. Men det har flera sagt att de inte tror påverkar prestandan märkvärt.
Men frågan återstår sen, var är ECUn jordad