Vindrutetorkare ur funktion

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Vindrutetorkare ur funktion

Inlägg av jordmannen »

Vindrutetorkaren stannade helt plötsligt.
Slog på spaken och tog tag i torkarna försiktigt för att se om det fanns nån kraft, men det var dött ifrån torkarmotorn.
Torkarmotorn är relativt ny, men den kan ju gå sönder ändå.

Försökte felsöka lite, men behöver er hjälp.
När jag kände på torkarmotorn så var den bokstavligen talat skållhet(!)
Kontaktstycket har 4a kablar (2 st. Svartgula, 1 vit och 1 svart). Den hade 12 volt över vissa kablar med torkarspaken påslagen, men även 12 volt över några andra kablar med torkarspaken frånslagen, är det normalt?
dea
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Vindrutetorkare ur funktion

Inlägg av dea »

Helt normalt att där alltid är 12 v fram till torkarmotorn, den behöver det för att gå till parkeringsläget när du stänger av med spaken mitt i en torkrörelse. Men att den skulle vara het känns som där är något fel :( antingen att nåt kärvar i mekanismen eller brunnen motor.
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Vindrutetorkare ur funktion

Inlägg av jordmannen »

Hmm, tack, låter kanske lovande då (enklare fel). Men då troligtvis den nya torkarmotorn som är trasig, för mekanismen ska inte kärva...

Tråkigt då den är ny, köpte den i Kiev och det var en kopia tillverkad i Kina som skulle vara av bättre kvalité än originalet.
Den var verkligen varm när jag kände på den. Jag brände faktiskt fingrarna rätt bra och det fräste rejält när man spottade på den.

Får väl dubbelkolla den avskruvad för säkerhets skull.
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Vindrutetorkare ur funktion

Inlägg av jordmannen »

Då hittade jag felet. Kan vara bra, som tips, för andra.
Det var den utgående axeln på torkarmotorn som brustit, precis där den tar i plastkugghjulet.

Anledning? Jäkla skitkvalité på grejerna, som vanligt ;)

Dumt nog så kastade jag den gamla motorn, annars hade jag lagat med delar från den.

(se bild)

Bild
dea
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Vindrutetorkare ur funktion

Inlägg av dea »

Skönt med ett tydligt fel :o
Skriv svar