byta bromsbelägg

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
johan.115
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2019 19:01

byta bromsbelägg

Inlägg av johan.115 »

Finns det något Trix för o göra bytet av bromsbelägg enkelt? Vet inte om jag gjorde på felaktigt sätt men det var väldigt mycket krångligare än på de andra standardbilar jag bytt på tidigare. Brukar ta mig en timme eller så i lugnt tempo men höll nog på minst 3 timmar med nivan. Tyckte det var extremt svårt att få i låspinnen i de mindre "oken" som låser själva bromsoket på plats. Var väldigt noggrann med att knacka väck rost, stålborsta och göra rent .. slipade ned stål på själva beläggen för att få dem att passa i sin lägen öht (inte ovanligt man får göra på andra bilar med iofs). Sedan satte jag dit det nedre lilla "oket" och vinklade in själv bromsoket. Att sedan få dit det övre lilla "oket" så att man kunde få in låspinnen var näst intill omöjligt. Använde vanliga tvingar för att pressa allt i läge samt hammare för o knacka till exakt position men det tog rätt många svordomar och snusbyten samt milt övervåld innan jag fick dit låspinnen. Ska det vara så jävligt? Gjorde jag på felaktigt sätt? Finns något Trix att göra det enklare?
// Johan
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: byta bromsbelägg

Inlägg av ahlberg »

Hej! Nej, det låter mystiskt.. brukar vara en ganska smärtfri procedur. Dock kan det förekomma att grejorna sväller pga av rost mellan järn och aluminium. Kan ju vara det du drabbats av. viewtopic.php?f=7&t=3529 (bilderna blurras tyvärr av PB)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
johan.115
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2019 19:01

Re: byta bromsbelägg

Inlägg av johan.115 »

Tack för svaret och länken ahlberg!
Jag använde sökfunktionen men just denna länk dök ej upp eller så sökte jag inte så intelligent.
Tror som du skriver att det har svällt lite varstans pga rost och ärgad aluminium och det är orsaken till att det inte passade hundra ihop längre. Tyckte ändå att jag var noggrann när jag gjorde rent innan jag monterade ihop allt ..
Har skaffat mig ett mindre blästerskåp, ska nog ta ned alltihop vid tillfälle o blåsa väck rosten samt måla upp. Allting på lada niva verkar ju ha en tendens att rosta väldigt mycket. Kanske en kombination av dåligt rostskydd och billigt stål.
// Johan
Skriv svar