Sida 2 av 2

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Postat: 21 jan 2020 23:08
av rid54
Om du menar att du kopplat en ledning, från en punkt som får spänning när tändningen är på, till flatstiftet på generatorn, så är det generatorn som håller spänningen uppe när tändningen slås av. När generatorn är självförsörjande finns det nämligen spänning från generatorn på det flatstiftet så länge generatorn snurrar. Det har inte något med startspärren att göra, det är en helt annan historia som det finns trådar om på forumet. Om du vill koppla så som du nämner, vilket kan vara en "quick-fix" om det inte funkar på annat sätt, så måste du ha en diod i ledningen, så att det inte kan gå ström UT från flatstiftet till resten av systemet när du slår ifrån tändningen.

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Postat: 22 jan 2020 18:34
av ahlberg
Exakt. Du spänningsätter tändningen bakvägen. Du kan även sätta en 4w lampa i serie på ledaren så bromsar den strömmen så pass att det inte blir någon spänning kvar till att hålla motorn igång. Men du har nog ett värre bakomliggande problem med din generator.

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Postat: 22 jan 2020 18:41
av valpowner
Nu vet jag ingenting!
Jag kopplade om till blå ledning ifrån tändningslåset, där blir det ström i tändläget. Det som händer är att bilen startar, generatorn laddar men det går inte att stänga av motorn med nyckeln. Men bryter jag inkopplingen så stannar den.

Jag har inte kopplat någon lampa emellan men det borde inte ha någon betydelse för funktionen. I övrig är D+ ledningen som matar normalt, bortkopplad.
Kan det här ha något med startspärrsystemet att göra? Det verkar som om generatorn matar tillbaka ström till tändningen så länge den snurrar och därmed gör själva nyckeln överflödig.

Ska man kanske ansluta en diod emellan för att säkerställa att strömmen bara går åt ett håll?

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Postat: 22 jan 2020 18:44
av valpowner
Nu frågade jag rakt ut och såg inte att det fanns en sida två.
Ska prova med lampa eller diod.

Återkommer.

Men det börjar luta emot en ny kraftigare apparat......

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Postat: 03 feb 2020 16:46
av valpowner
Ok, nu är det så här. Kopplade in mig på blå lina ifrån tändlåset med diod emellan. Fungerar utmärkt men jag tror att originalgeneratorn har gett upp.
På tomgång laddar den 13,2V men när jag slår på halvljuset så sjunker det till 12,2-12-4V ingen höjning med mer motorvarv. För att inte tala om att slå på defrosterfläkten, 11,8V!

Så nu har jag hittat en 135Amp generator original Niva som är på väg hem. Hoppas att detta funkar, sedan blir det att ta itu med jordglappet i instrumentet.

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Postat: 03 feb 2020 18:08
av SA4AQS
Sen ska man också tänka på jorden till generatorn om den är bra eller inte lite rost eller aluminium ärg i fästpuknterna kan göra att du förlorar laddning, då regulatorn reglerar spänningen vid generatorn och inte på batteriet.
Är ju inte mycket annat som gör att en generator laddar dåligt, typ slitna kol och släpringar.

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Postat: 03 feb 2020 18:33
av ahlberg
Nu vill jag inte förstöra festen, men 135A på enkel kilrem kan vara jobbigt. Man vill ju inte spänna för mycket heller, då äter man upp vattenpumpens lager på nolltid.

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Postat: 03 feb 2020 20:17
av rid54
Lite "finlir" om spänningar och laddning:

Regulatorn mäter utgångsspänningen från generatorn och anpassar fältströmmen (på en växelströmmare är det ju strömmen genom rotorn) så att spänningen i mätpunkten är konstant, så gott det går. "Mätpunkten" sitter ju inne i generatorn, där dioderna går ihop för att leverera ström ut till bilen i övrigt. Om det finns dåliga skarvar, kablar eller kontakter på vägen fram till där spänningen mäts, så kommer kanske spänningen ute i "periferin" att vara lägre än den borde, men det får regulatorn inte information om, då den ju mäter i början av kedjan och då kan den inte anpassa sig och kräma på mer pga sjunkande spänning.

Om du har mätt spänningarna som nämns på själva utgången från generatorn och mot generatorns kåpa, så kan du lämna ovanstående utan avseende, men om du mätt någon annan stans, så kan det vara relevant att följa upp hur kablaget mår från generatorn och vidare. Som nämnts ovan finns ju även jordförbindelsen att ta hänsyn till, motorns förbindelse med chassi, exempelvis.

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Postat: 10 feb 2020 18:06
av valpowner
Nu är problemet löst. Med hjälp av Lada World i Danmark. Ny generator 130A, lätt att byta och nu har bilen nästan mer ström än den behöver :D .
När jag analyserade den gamla så har den råkat ut för den ovan beskrivna "vattensjukan" det har droppat ner i diodbryggan som har korroderat.
Kol och släpringar i vad jag bedömer i gott skick i övrigt.

Men den levererade 11,3 V med halvljuset tänt.

Tack för all support!
Hälsningar
Rickard

PS, Jag har täckt den nya från vatten ovanifrån.

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Postat: 10 feb 2020 22:53
av rid54
Bra med klarläggande avslut, tack! Det blir så mycket bättre för andra kunskapssökande, och roligare för dem som kommenterar i tråden.