Elproblem som vanligt i Nivan

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av valpowner »

Hej Ahlberg,
Du verkar vara en person som rotat runt i elsystemet på Nivan.
Jag köpte en -07 med insprutning med 3000 mil på mätaren före jul.

Häromdagen så dog den och blev en "sitting duck" mitt i en korsning här i Stockholm. Två bussar samt en hel del bilar väntade på att komma fram.
Det här berodde på att generatorn hade slutat att ladda. Jag tolkade den svagt glimmande laddningslampan som en del av det jordfel som får de övriga kontrollamporna att lysa svagt. Men det visade sig efter bogsering hem att det fanns ca 7 volt i batteriet.

När jag mäter så matar tändningen ca 7-8 volt fram till D+ på generatorn. Den laddar inte och lampan lyser mycket svagt.
När jag sedan applicerar din metod med 12V direkt ifrån batteri till D+ så går den igång med ca 13.5 volt. Och fortsätter så även om jag tar bort matningen ifrån batteriet.

Så nu är frågan, är det fel bakom panelen, eller kan det vara generatorn som har gett upp?
Din åsikt tas tacksamt emot.
Med vänlig hälsning
Rickard Bergius
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av SA4AQS »

Hej.

Inget fel på generatorn, den magnetiseras med ström på D+ via laddnings lampan, kolla om någon har bytt ut lampan till en med för högt watt tal eller efter dåliga anslutningar på kretskortet i mätarhuset.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av ahlberg »

Håller med om det.. Generatorn är nog frisk. Tändlåsproblem eller troligare en gremling i instrumentpanelen.

Det går att bygga om med en lös 3 watt (ungefär) lampa enligt schema nedan.

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av valpowner »

Tack,
OK provar. Det som händer vid start är att tändningen matar 7,5 volt till generatorn. En kort "dutt" med en 12V sladd från batteri till D+ triggar igång laddningen. Sedan går det till motorn stängs av.
Ska jag försöka mata tändningslåset med en frisk 12v lina? Eller leva med problemet med hjälp av en knapp i kupén?

Brist på varmgarage hindrar mer omfattande rivning och felsökning just nu.

Alltid spännande med Niva, detta är min tredje men jag hade förväntat mig mer funktion.
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av ahlberg »

Hitta en säkring som har 12 v när du har tändning, dra en kabel till en lampa i serie till D+. Problemet löst.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av rid54 »

Detta kan ju vara ett sammansatt problem. Generatorn vill ha lite "input" för att förmagnetiseringen ska uppstå så att den sedan själv kan driva magnetiseringen genom regulatorn. Denna "input" kommer i princip från tändlåset>tändningsreläet>säkring>varningslampa>diod och förväntas vara nog för att väcka generatorn. Schemat finns i verkstadshandboken del 3 sid 140. Om där finns dålig kontakt eller andra problem, kan det kanske vara nog för att inte generatorn vaknar. Om den däremot väcks upp, genom metoder som beskrivits ovan, kommer den ju att hålla systemet igång med den interna matningen. Det finns lite att kolla!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av valpowner »

Tack för bra svar.

Lite information. Jag monterade en "boost-knapp" som ger 12v till generator med ett knapptryck och då vaknar den. Men sedan visar det sig vid provkörning så håller den inte igång särskilt länge, tyvärr. Så ny boost och den vaknar ett tag men slocknar igen.

Så nu ska jag göra om och göra rätt med en konstant tändningsspänning till den enligt råden ovan för att se om det hjälper.

För övrigt så ger den inte mycket ström, när halvljus och fläkt på halvfart så mäter jag ca 12,2 V, det borde väl vara lite mer?

Fortsättning följer .
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av ahlberg »

Det låter inte så bra.. det skall räcka med en "boost" om allt är rätt. Och den bör hålla över 13,5 mätt på batteripolerna om du varvar upp motorn lite..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av rid54 »

Generatorn sitter ju lite illa till, eftersom minsta läckage från kylvätskeslangarna ovanför kommer att hamna inuti generatorn (jag har "testat"...). Det kan leda till att diodplattan korroderar och blir oduglig och det kan också komma in vätska till släpringarna, så att det blir en kläggig yta där borstarna inte kan överföra strömmen som det är tänkt. I ditt fall skulle jag rekommendera att ta ut generatorn och ta isär den och undersöka de delar som nämnts ovan. Diodplatta och regulator (inkl borstar) är inte dyra grejer och kan nästan bytas rakt av - de gamla kan testas och sparas om de är OK. Kolla släpringarna och polera dem försiktigt så de är rena och fina (använd endast rotationsrörelsen, genom att vrida ankaret; blir det tvärgående repor äts borstarna upp för fort).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av valpowner »

Tackar.
Jag har själv börjat misstänka generatorn, för så här var det inte för en två veckor sedan utan har bara uppstått.
Det är en rysk originalgenerator så vad som helst kan ju hända :?

Men börjar i morgon med konstant strömmatning till D+ så får vi se vartåt det lutar.
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av rid54 »

Generatorn har två anslutningar förutom stomme/chassi/jord: D+ som ska gå till batteriet (30 enligt boken) med rejäl anslutning med kabelsko och muttrar, och DF som är inmatning av "startström" vid igångsättning (61 enl boken) som är en flatstiftanslutning. När generatorn väl startat, matas regulatorn genom en intern strömbana från batteriutgången (30) till regulatorn (vilket är elektriskt detsamma som alla andra + 12 V punkter i bilen). Om den inte funkar när den en gång startat, måste det rimligen vara fel i regulatorn eller i borstarna/släpringarna eller i den interna strömbanan i generatorn. Om det hjälper att mata DF/61 med +12 V utifrån när generatorn ger upp efter ett tag, så är det den interna matningen som fallerar (en eller ett antal dioder av mindre typ). Om det inte hjälper är det regulatorn/borstarna eller släpringarna (beläggning). Regulatorn är även borsthållare.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av ahlberg »

Nu har jag ju alltid det första jag gjort kastat ut Iskra-generatorn till förmån för en Bosch eller Biltema, men heter det DF på en växelströmmare och ska verkligen D+ till batteriet? Rid54 brukar ha järnkoll, så jag kan ha fel . Jag har i alla fall laddningslampan till D+ och batteriet till B+.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av rid54 »

ahlberg skrev: 19 jan 2020 10:15 Nu har jag ju alltid det första jag gjort kastat ut Iskra-generatorn till förmån för en Bosch eller Biltema, men heter det DF på en växelströmmare och ska verkligen D+ till batteriet? Rid54 brukar ha järnkoll, så jag kan ha fel . Jag har i alla fall laddningslampan till D+ och batteriet till B+.
Hmmm tack för omdömet :) men jag kan ha fel här. Beteckningarna kan vara från nåt gammalt tankegods om likströmmare. Om jag formulerar det så här kanske det är mer korrekt : Anslutningen jag kallar DF är den lilla flatstiftkontakten (på originalgeneratorn) och D+ kan vara B+ är den skruvanslutning där den grova kabeln sitter. Flatstiftet är input från laddlampan och skruvanslutningen är utgång till batteri etc. I övrigt hoppas jag mitt resonemang håller...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av valpowner »

Vem säljer nya kol till denna typ av generator( Ryss original 2007)
Svårt att se modellbeteckning plus att undvika att demontera den i nuläget.
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Elproblem som vanligt i Nivan

Inlägg av valpowner »

En intressant iakttagelse idag. Jag kopplade in mig på en ledning som fick ström via tändningslåset. Allt funkade som förväntat, dock lite klen laddning med halvljus på.

Men motorn gick inte att stänga av! Inte förrän jag kopplat bort den nya ledningen. Troligtvis hade jag hittat strömförsörjningen till startspärren? :o
Nytt försök i morgon.
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
Skriv svar