Motorlampan

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
W-crantz
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Motorlampan

Inlägg av W-crantz »

Min "kolla motorlampa" lyser av och till, den börjar när motorn början komma upp i värme, cirka 60-70 grader. Jag har bytt den temperaturgivare som sitter i kylvattenslangarna och den som sitter iskruvad utifrån in i luftrenaren. Det blir inte bättre. Motorns gång påverkas inte av att lampan lyser. Min verkstad tror att det är något med en temperaturgivare. Vilka fler givare kan finnas, som jag har förstått så är denna "kolla motorlampa" bara till för insprutningen, min Niva är från år 97.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motorlampan

Inlägg av rid54 »

Det finns väl ett par sensorer för kamaxel och vevaxel även på TBi-modellerna, tror jag, nån av dem kan kanske vara lite krasslig (ge låg signal eller liknande). Sedan är det väl lambdasond i systemet också, där kan det nog bli fellampa om man har nåt knas med fet eller mager förbränning, eller om sonden är dålig. Om det gick att läsa ut felkod, skulle nog situationen klarna (kanske).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Motorlampan

Inlägg av Zphinx »

Det finns 2 st vattentempgivare.
En vid slangarna vid termostathuset. Den har du hittat. Sedan sitter den en på vänster sida på toppen. Nr: 2101-3808600
När motorn är varm kan du testa med att koppla ur den som sitter vid termostathuset. Då skall motorn gå upp i varv. Datorn i bilen läser av tempen och ökar på bränslet när bilen är kall.
Är tomgången som den ska? Vad får du för felkod?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motorlampan

Inlägg av rid54 »

Tempgivaren i toppen är väl till mätaren, tror jag; den i kylvattenledningen är till motorstyrdatorn (ECU). Men om "fellampan" tänds efter en stund känns det lite osäkert om det är just en tempgivare, tycker jag. Det finns felkoder för uppenbart orimliga värden (>130°C efter tre sekunder eller nåt), dvs avbrott eller kortis i en sensor, men annars kan ju inte systemet veta nåt om huruvida en tempgivare ger rätt eller fel värde. Om termostaten är felaktig, exempelvis, lär ju motorn ligga på fel temp i många fall, jag tror inte det tänder CE -lampan. Startar motorn OK även när den är kall? Är tomgången OK varm och kall?

Jag är inte helt säker på hur just TBi-varianterna funkar, men ofta jobbar ECU först med lagrade värden, under en sorts "uppvärmningsperiod", när motorn inte är helt lambdareglerad eftersom det finns skäl att ge extra bränsle till en kall motor. När motorn är varmare och ska in i det som kallas "closed loop", dvs full lambdareglering, kommer ECU att upptäcka om lambdasondens värden är onormala, och då kommer CE-lampa (och felkod) om allt inte är helt som det ska.

Felkoder vore troligen en bra hjälp för att förstå problemet.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motorlampan

Inlägg av ahlberg »

Så här blinkar du fram felkoden. http://www.ladaniva.co.uk/lada/niva_tbi.pdf
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
W-crantz
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Re: Motorlampan

Inlägg av W-crantz »

Den är alltid lättstartad oavsett utomhustemp. Däremot har tomgången varit mysko under lång tid, speciellt vintertid. Efter 1,5 mils körning när jag ska ut ur en korsning och väntar på min tur vill motorn ofta "rusa", även när bilen har stått och blivit kall och jag ska hem och åker i utför genom "byn" har jag svårt att hålla farten, måste bromsa mig genom 50 och 30 sträckorna. Min verkstad förklarade att det beror på att förgasaren måste göra sig av med "överflödigt" bränsle. Det är svårt att hitta en felkodsläsare, min verkstad har tydligen gjort sig av med Ladarelaterade verktyg, de tittade på anslutningskontakten i bilen och skakade på huvudet, mumlade något om rysk kontakt och sa sedan att "någon" hade köpt deras Ladaverktyg. Men om någon har en ide om vad jag ska byta härnäst är jag tacksam för tips, tiden lider och jag bör besikta bilen snart. Får hoppas att lampeländet inte lyser när de kör runt hörnet.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500
Användarens profilbild
Pilz
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2019 17:44
Ort: Hückelhoven / Tyskland

Re: Motorlampan

Inlägg av Pilz »

Om du har ett 12-poligt uttag (ALDL) kan du blinka felkoden utan en läsare.
Uttaget är till vänster i fotborrningen, till höger om det fyrafaldiga säkringsuttaget.

Tändning av.
Ta bort locket från säkringsuttaget och ALDL-uttaget.
Sätt i en trådhoppare mellan de två övre högra kontakterna (mellan kontakterna A och B / se ovanstående länkade dokument!).
Slå på tändningen, starta inte motorn.
Titta på motorns lampa och räkna blinkarna.
Stäng av tändningen.
Ta bort trådbryggan.

Först utfärdas en 12, sedan lagrade fel.
Exempel felkod 23:
motorlampan blinkar 2x, kort paus, blinkar 3x, lång paus, nästa felkod.
Exempel felkod 35:
3x blinkande, kort paus, 5x blinkande (, lång paus, nästa fel)

Gör det bara om du har ett 12-poligt uttag och du är säker på vad du gör!

hälsningar
Stefan

----------------------------------

Wenn du eine 12 polige Buchse hast (ALDL) kannst du den Fehlercode ohne Lesegerät ausblinken.
Die Buchse ist links im Fussraum, rechts neben dem 4-fach Sicherungssockel.

Zündung aus.
Deckel vom Sicherungssockel und ALDL-Buchse entfernen.
Eine Drahtbrücke zwischen den beiden oberen rechten Kontakten einsetzen (zwischen Kontakt A und B / vergleiche im oben verlinkten Dokument!)
Zündung einschalten, den Motor nicht starten.
Motorleuchte beobachten und Blinkzeichen mitzählen.
Zündung ausschalten.
Drahtbrücke entfernen.

Zuerst wird eine 12 ausgegeben, danach die gespeicherten Fehler.
Beispiel Fehlercode 23:
die Motorleuchte blinkt 2x, kurze Pause, blinkt 3x, lange Pause, nächster Fehlercode.
Beispiel Fehlercode 35:
3x blinken, kurze Pause, 5x blinken (, lange Pause, nächster Fehler)

Bitte nur machen wenn du eine 12-polige Buchse hast und du dir sicher bist was du machst!

Grüsse
Stefan
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motorlampan

Inlägg av ahlberg »

Hmm.. den pdf:en är faktiskt inte helt riktig i sin beskrivning av hur blinkarna kommer. Bra att Pilz kompletterade. Tack!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
W-crantz
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Re: Motorlampan

Inlägg av W-crantz »

Inte mycket hände när jag satt en trådhoppare mellan A och B, det ända som hände var att motorlampan inte tändes och att fläkten började gå när jag vred på tändningen, har nu beställt (köpt) en felkodsläsare från England som sägs passa lite äldre Nivor, fortsättning följer.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motorlampan

Inlägg av ahlberg »

Även om det inte finns några fel skall den blinka 12,12,12 osv när du har bygeln i. Att fläkten startar är normalt, bygeln fungerar även som tvångsskörning av kylfläkt, t ex om CTS gett upp. Spännande att du hittat en ALDL-läsare...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
oberbot
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 nov 2019 17:29

Re: Motorlampan

Inlägg av oberbot »

Lånar denna tråd! har en niva 97a som när den börjar bli varm tänder check engine, har idag blinkat ut koderna 24 och 35, såg att dem har med hastighetsgivaren att göra? nu när jag såg detta kom jag på mig att ha sett hastighetsmätaren i instrumentet vibrerar väldigt vid acceleration upp mellan 40 och 80 km/h. Har även haft strul med att motorn vandrar upp högt i temperatur på tomgång men sällan under färd. Byte av givare till hastighetsmätaren nästa? // Jonathan
Användarens profilbild
Pilz
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2019 17:44
Ort: Hückelhoven / Tyskland

Re: Motorlampan

Inlägg av Pilz »

Hej Jonathan
Du har en mekanisk hastighetsmätare. Därför skulle jag bli förvånad om fel relaterade till vibrationerna på hastighetsmätaren.
Jag skulle först kontrollera anslutningen och kablarna på hastighetssensorn för skador. Hastighetssensorn sitter bredvid hastighetsmätarkabeln i överföringsfallet.

hälsningar
Stefan

----------------------------------------------------

Hallo Jonathan
Du hast einen mechanischen Tacho. Daher würde es mich wundern wenn die Fehler mit den Vibrationen an dem Tacho zusammenhängen.
Ich würde zuerst den Anschluss und die Verkabelung des Speedsensors auf Beschädigung kontrollieren. Der Speedsensor sitzt neben der Tachowelle im Verteilergetriebe.

Grüsse
Stefan
W-crantz
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Re: Motorlampan

Inlägg av W-crantz »

Nu är snart katastrofen fullbordad (den 23 mars är sista dagen)
I oktober började varningslampan lysa när motorn blir varm, Nivan är av årgång 1997. Vid kall motor kan jag hålla varvtalet på 2500 varv vid tomgång, och samma varvtal vid färd, varm eller kall motor spelar ingen roll. Men vid varm motor är det omöjligt att hålla det varvtalet vid tomgång, som besiktningen kräver för att kunna kolla avgaserna, antingen blir det för mycket eller för litet. Ibland vill inte motorn gå ner i varv när jag stannar vid korsningar, då går han upp i 3000 varv och blir kvar där. Följande komponenter har jag bytt utan att det blir bättre.
Temp givare för luft 21214-1413110
och vatten 2112-3851010
Air controll 2112-1148300-02
Fartsensor 2112-3843010
Membran 21214-1183060
Gasspjälls sensor 2112-1148200
Lambdasond 2112-3850010-20
Tryckslang 2103-1127613-01
”Avtappningsslang” 2121-1014056
Gasvajer 21214-1108054-00
Tändstift
Samt spänt kamkedjan
Den köpta injektorn 21214-1183070 verkar inte att passa då motorgången blev sämre, om det kan ha med att göra att air controllen som sitter på min TBI förgasare tydligen är till Samaran.
Ett av problemen är att det inte går att få fram felkoder, varken med bygling eller läsare, ingenting händer mer än att fläkten går igång.
Har någon ett tips om vad som kan göras för att rädda mig från att bli Niva-lös, en hemsk tanke.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Motorlampan

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Hur var läsaren från England?

Köpte en Tech 1 läsare från Lindbergs bil, är det din verkstad?

Hur är vakuumslangen till bromsservot? Läck på nån grenrörspackning?

Hälsn Jan
W-crantz
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Re: Motorlampan

Inlägg av W-crantz »

Läsaren från England fungerar inte på min Niva men det behöver inte vara fel på den eftersom min andra läsare inte heller fungerar och det inte blir något resultat med bygling. Ja, Lindbergs är min verkstad, men de bara suckade när jag presenterade problemet i oktober och sa att "någon" köpt deras Lada grejer. Ska kolla slangen till bromsservon men är lite osäker på var den sitter.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500
Skriv svar