Motorlampan

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarvisningsbild
W-crantz
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Motorlampan

Inlägg av W-crantz » 12 nov 2019 10:11

Min "kolla motorlampa" lyser av och till, den börjar när motorn början komma upp i värme, cirka 60-70 grader. Jag har bytt den temperaturgivare som sitter i kylvattenslangarna och den som sitter iskruvad utifrån in i luftrenaren. Det blir inte bättre. Motorns gång påverkas inte av att lampan lyser. Min verkstad tror att det är något med en temperaturgivare. Vilka fler givare kan finnas, som jag har förstått så är denna "kolla motorlampa" bara till för insprutningen, min Niva är från år 97.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1169
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motorlampan

Inlägg av rid54 » 12 nov 2019 10:34

Det finns väl ett par sensorer för kamaxel och vevaxel även på TBi-modellerna, tror jag, nån av dem kan kanske vara lite krasslig (ge låg signal eller liknande). Sedan är det väl lambdasond i systemet också, där kan det nog bli fellampa om man har nåt knas med fet eller mager förbränning, eller om sonden är dålig. Om det gick att läsa ut felkod, skulle nog situationen klarna (kanske).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Användarvisningsbild
Zphinx
Inlägg: 122
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Motorlampan

Inlägg av Zphinx » 12 nov 2019 21:24

Det finns 2 st vattentempgivare.
En vid slangarna vid termostathuset. Den har du hittat. Sedan sitter den en på vänster sida på toppen. Nr: 2101-3808600
När motorn är varm kan du testa med att koppla ur den som sitter vid termostathuset. Då skall motorn gå upp i varv. Datorn i bilen läser av tempen och ökar på bränslet när bilen är kall.
Är tomgången som den ska? Vad får du för felkod?

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1169
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motorlampan

Inlägg av rid54 » 12 nov 2019 23:03

Tempgivaren i toppen är väl till mätaren, tror jag; den i kylvattenledningen är till motorstyrdatorn (ECU). Men om "fellampan" tänds efter en stund känns det lite osäkert om det är just en tempgivare, tycker jag. Det finns felkoder för uppenbart orimliga värden (>130°C efter tre sekunder eller nåt), dvs avbrott eller kortis i en sensor, men annars kan ju inte systemet veta nåt om huruvida en tempgivare ger rätt eller fel värde. Om termostaten är felaktig, exempelvis, lär ju motorn ligga på fel temp i många fall, jag tror inte det tänder CE -lampan. Startar motorn OK även när den är kall? Är tomgången OK varm och kall?

Jag är inte helt säker på hur just TBi-varianterna funkar, men ofta jobbar ECU först med lagrade värden, under en sorts "uppvärmningsperiod", när motorn inte är helt lambdareglerad eftersom det finns skäl att ge extra bränsle till en kall motor. När motorn är varmare och ska in i det som kallas "closed loop", dvs full lambdareglering, kommer ECU att upptäcka om lambdasondens värden är onormala, och då kommer CE-lampa (och felkod) om allt inte är helt som det ska.

Felkoder vore troligen en bra hjälp för att förstå problemet.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

ahlberg
Inlägg: 5013
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motorlampan

Inlägg av ahlberg » 14 nov 2019 23:16

Så här blinkar du fram felkoden. http://www.ladaniva.co.uk/lada/niva_tbi.pdf
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Användarvisningsbild
W-crantz
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Re: Motorlampan

Inlägg av W-crantz » 15 nov 2019 22:37

Den är alltid lättstartad oavsett utomhustemp. Däremot har tomgången varit mysko under lång tid, speciellt vintertid. Efter 1,5 mils körning när jag ska ut ur en korsning och väntar på min tur vill motorn ofta "rusa", även när bilen har stått och blivit kall och jag ska hem och åker i utför genom "byn" har jag svårt att hålla farten, måste bromsa mig genom 50 och 30 sträckorna. Min verkstad förklarade att det beror på att förgasaren måste göra sig av med "överflödigt" bränsle. Det är svårt att hitta en felkodsläsare, min verkstad har tydligen gjort sig av med Ladarelaterade verktyg, de tittade på anslutningskontakten i bilen och skakade på huvudet, mumlade något om rysk kontakt och sa sedan att "någon" hade köpt deras Ladaverktyg. Men om någon har en ide om vad jag ska byta härnäst är jag tacksam för tips, tiden lider och jag bör besikta bilen snart. Får hoppas att lampeländet inte lyser när de kör runt hörnet.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500

Användarvisningsbild
Pilz
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 okt 2019 17:44

Re: Motorlampan

Inlägg av Pilz » 16 nov 2019 03:19

Om du har ett 12-poligt uttag (ALDL) kan du blinka felkoden utan en läsare.
Uttaget är till vänster i fotborrningen, till höger om det fyrafaldiga säkringsuttaget.

Tändning av.
Ta bort locket från säkringsuttaget och ALDL-uttaget.
Sätt i en trådhoppare mellan de två övre högra kontakterna (mellan kontakterna A och B / se ovanstående länkade dokument!).
Slå på tändningen, starta inte motorn.
Titta på motorns lampa och räkna blinkarna.
Stäng av tändningen.
Ta bort trådbryggan.

Först utfärdas en 12, sedan lagrade fel.
Exempel felkod 23:
motorlampan blinkar 2x, kort paus, blinkar 3x, lång paus, nästa felkod.
Exempel felkod 35:
3x blinkande, kort paus, 5x blinkande (, lång paus, nästa fel)

Gör det bara om du har ett 12-poligt uttag och du är säker på vad du gör!

hälsningar
Stefan

----------------------------------

Wenn du eine 12 polige Buchse hast (ALDL) kannst du den Fehlercode ohne Lesegerät ausblinken.
Die Buchse ist links im Fussraum, rechts neben dem 4-fach Sicherungssockel.

Zündung aus.
Deckel vom Sicherungssockel und ALDL-Buchse entfernen.
Eine Drahtbrücke zwischen den beiden oberen rechten Kontakten einsetzen (zwischen Kontakt A und B / vergleiche im oben verlinkten Dokument!)
Zündung einschalten, den Motor nicht starten.
Motorleuchte beobachten und Blinkzeichen mitzählen.
Zündung ausschalten.
Drahtbrücke entfernen.

Zuerst wird eine 12 ausgegeben, danach die gespeicherten Fehler.
Beispiel Fehlercode 23:
die Motorleuchte blinkt 2x, kurze Pause, blinkt 3x, lange Pause, nächster Fehlercode.
Beispiel Fehlercode 35:
3x blinken, kurze Pause, 5x blinken (, lange Pause, nächster Fehler)

Bitte nur machen wenn du eine 12-polige Buchse hast und du dir sicher bist was du machst!

Grüsse
Stefan

ahlberg
Inlägg: 5013
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motorlampan

Inlägg av ahlberg » 16 nov 2019 09:48

Hmm.. den pdf:en är faktiskt inte helt riktig i sin beskrivning av hur blinkarna kommer. Bra att Pilz kompletterade. Tack!
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Användarvisningsbild
W-crantz
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Re: Motorlampan

Inlägg av W-crantz » 22 nov 2019 21:45

Inte mycket hände när jag satt en trådhoppare mellan A och B, det ända som hände var att motorlampan inte tändes och att fläkten började gå när jag vred på tändningen, har nu beställt (köpt) en felkodsläsare från England som sägs passa lite äldre Nivor, fortsättning följer.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500

ahlberg
Inlägg: 5013
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motorlampan

Inlägg av ahlberg » 23 nov 2019 14:41

Även om det inte finns några fel skall den blinka 12,12,12 osv när du har bygeln i. Att fläkten startar är normalt, bygeln fungerar även som tvångsskörning av kylfläkt, t ex om CTS gett upp. Spännande att du hittat en ALDL-läsare...
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

oberbot
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 nov 2019 18:29

Re: Motorlampan

Inlägg av oberbot » 08 dec 2019 00:25

Lånar denna tråd! har en niva 97a som när den börjar bli varm tänder check engine, har idag blinkat ut koderna 24 och 35, såg att dem har med hastighetsgivaren att göra? nu när jag såg detta kom jag på mig att ha sett hastighetsmätaren i instrumentet vibrerar väldigt vid acceleration upp mellan 40 och 80 km/h. Har även haft strul med att motorn vandrar upp högt i temperatur på tomgång men sällan under färd. Byte av givare till hastighetsmätaren nästa? // Jonathan

Användarvisningsbild
Pilz
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 okt 2019 17:44

Re: Motorlampan

Inlägg av Pilz » 08 dec 2019 02:06

Hej Jonathan
Du har en mekanisk hastighetsmätare. Därför skulle jag bli förvånad om fel relaterade till vibrationerna på hastighetsmätaren.
Jag skulle först kontrollera anslutningen och kablarna på hastighetssensorn för skador. Hastighetssensorn sitter bredvid hastighetsmätarkabeln i överföringsfallet.

hälsningar
Stefan

----------------------------------------------------

Hallo Jonathan
Du hast einen mechanischen Tacho. Daher würde es mich wundern wenn die Fehler mit den Vibrationen an dem Tacho zusammenhängen.
Ich würde zuerst den Anschluss und die Verkabelung des Speedsensors auf Beschädigung kontrollieren. Der Speedsensor sitzt neben der Tachowelle im Verteilergetriebe.

Grüsse
Stefan

Skriv svar