Motor som varvar

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Johannes
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 apr 2019 09:07
Ort: Borås

Motor som varvar

Inlägg av Johannes »

Dags för första inlägget här!
Har för första gången i mitt liv införskaffat en Lada Niva men är endast hobbymekaniker.
Är i behov av några kvalificerade gissningar...
Jag har en -06a som har fått för sig att plötsligt lägga sig på hög tomgång. Även med varm motor. Den kan stå parkerad med normal tomgång (ca 8-900v/m) och sedan öka till en tomgång mellan 2200 - 3500v/m. Ligga där några minuter och sedan återgå till normal tomgång igen. Ofta "fastnar" den även på höga varvtal vid kraftig gaspåverkan, som när man kör på en motorväg t ex. Gasvajern går tillbaka dom den skall så den är det inte.

Nu behöver jag några tips på vad jag borde felsöka. Jag tänker att om det gällde vakuum så borde det vara mer konstant!? Kanske luftmassemätaren? Vad mer kan fela med dessa symptom?
Senast redigerad av Johannes den 27 sep 2019 08:32, redigerad totalt 1 gånger.
Johannes

Нивушка -06
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motot som varvar

Inlägg av ahlberg »

Välkommen! Får du motorfellampa? Lever den lampan överhuvudtaget?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motot som varvar

Inlägg av rid54 »

Som en påhängsfråga till föregående inägg:

Har du läst av felkoder? Det är ett helt modernt Bosch-system för motorstyrningen på dessa. Om det finns felkoder kan de vara till hjälp, faktiskt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Johannes
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 apr 2019 09:07
Ort: Borås

Re: Motot som varvar

Inlägg av Johannes »

Motorlampan lever! Den lyste när jag glömde ansluta luftmassemäteren igen vid luftfilterbytet härom dagen ;) . Jag läste av felkoden och släckte den. Då fanns inga andra felkoder. Och förutom detta så har lampan inte lyst. Men problemet har jag haft i flera månader.
Johannes

Нивушка -06
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motor som varvar

Inlägg av ahlberg »

Klassiskt fel på dessa kärror är kamaxelgivaren, som i bland kan skapa felkoder, men ibland bara ställa till jäkelskap utan att ECU hittar anledningen.

Att den går upp till 2000 rpm kan vara ett tecken på att den går till "limp-home-mode", dvs den gör vad den kan för att du skall komma hem. Startar kylfläktarna samtidigt?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motor som varvar

Inlägg av rid54 »

En annan tänkbar möjlighet är ju att informationen till ECU om motorvarvtalet är fel och att ECU försöker kompensera. Om vevaxelgivaren är "dålig" utan att vara trasig (och ge felkod) skulle jag kunna tänka mig att det kan bli såhär.

Under en sån här episod, med hög tomgång, vad händer om du ger lite gas, bara lite? Varvar den mer då eller sjunker varvet?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Johannes
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 apr 2019 09:07
Ort: Borås

Re: Motor som varvar

Inlägg av Johannes »

Kylfläktarna fungerar som de skall och går bara igång när tempen närmar sig ca 110, samt stannar när tempen (ganska fort) går ner till 90 igen. Men inte i samband med högre varvtal.

Om jag ger lite gas när bilen varvar så vill den gärna öka i varvtal. Om jag stänger av motorn, låter den vila i ett par sekunder, och startar om så brukar hon till 99% av gångerna återgå till normal tomgång. Men oftast bara tillfälligt.

Ska kolla upp/byta vev- och kamaxelgivarna och se om det hjälper då.
Johannes

Нивушка -06
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motor som varvar

Inlägg av rid54 »

Bara för att förklara vad jag tänkte: Det är ju endast vid tomgångsläge, som ECU vill hålla motorn vid ett visst varvtal, när man ger gas sker ju ingen reglering av varvtalet. Vid pådrag är det ju bara spjälläge och luftmängdmätning som styr bränslet. Tändningen styrs av kamaxelgivaren, såvitt jag vet. Om nu ECU har ett börvärde för varvtalet på typ 850 rpm, men varvtalet rapporteras som lägre av nån av givarna, så vill ju ECU kompensera och drar på lite via tomgångsventilen.

Det är helt rätt att byta givarna du nämner, det är inte svårt och inte dyrt och kamaxelgivaren har lite dåligt rykte. Det kan vara värt att kolla att spjället går helt tillbaka så det hamnar i tomgångsläget (vajern inte i spänn eller så). Möjligen kan det vara fråga om att spjällägesgivaren spökar och inte rapporterar tomgångsläge till ECU.

Annat som är känt som problemkällor har med tjuvluft att göra, framför allt då om vacuumslangen till bromsservot inte är tät (dvs materialet har börjat spricka och läcker). En del slangar är textilomspunna och då ser man inte förfallet.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Motor som varvar

Inlägg av Zphinx »

TPS givaren? Throttle Position Sensor?
Hade det felet på en Corvette en gång. Då vart tomgången helt bananas.
Det bör finnas någon här som har koll på vilket värde det skall vara på den. Själv har jag dålig koll. För ny bil för min del. 😬
Enkelt o mäta upp. Bara man vet värdet på den.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motor som varvar

Inlägg av ahlberg »

Kan ju även vara IAC Idle Air Controller, eller tomgångsmotorn, som det hänt något med. Men, eftersom du inte får lampa tror jag man skall leta efter fel som ECU kan ha svårt att detektera. TPS är en sådan givare - hur skall ECU veta om givaren är knas eller om någon håller gasen halvt nedtryckt. Visst finns det appar man kan koppla upp för att avläsa givare via Bluetooth och OBD?

Jag hade ett roligt fel på en TBI där den lilla "damasken" som sitter runt gasvajern vid spjällhuset ibland hoppade av och kilade fast vajern. Tomgången fastnade på 2000 rpm. Jag var helt säker på att felet var någonstans i elektroniken men det var en gummitutt som levde rullan på en vajer..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motor som varvar

Inlägg av rid54 »

Det finns ett telemetrisystem med grunden i en mojäng som kallas ELM327, som läser OBD2 och kan vidarebefordra till valfri dator/sluglur.

https://www.teknikmagasinet.se/produkte ... -bluetooth

som exempel...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar