Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Inlägg av NEO »

Hej

Har bara värme inne i bilen och har lokaliserat det till vad som verkar kallas "heating valve". Se bild nedan, sitter på passagerarsidan upp under instrumentbrädan.

Bild

Den där verkar ha kläggat fast och armen rör sig inte. Vågar inte riktigt vålda på den då det ser ut som om det går vatten i det där. Har någon erfarenhet av att byta den? Måste man tömma hela kylsystemet? Brukar bultar/skruvar sitta fast hårt? Känns spontant som en pjäs där mycket kan gå fel. :cry:
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Inlägg av rid54 »

Där finns vatten, helt klart... Jag har bytt på en Lada 2107 (personbil) och troligen är det rätt likartat. Misstänker att det är enklast att först koppla bort slangarna från motorn som går till rören i gummigenomföringen i torpedväggen och plugga dem (där läcker nog lite vätska ut) och sedan skruva loss ventilen (då läcker det nog ut lite inne i kupén, kanske bra att vara beredd med ett tråg eller handdukar). Inget satt hårt, men det var trångt och eländigt att komma åt i den bil jag jobbade med, man fick ligga på rygg på passagerarsidan (jag tog bort stolen) för att kunna jobba på ett vettigt sätt. Det kan vara annorlunda i Nivan. Om där finns en hylla bör den tas bort för åtkomlighetens skull.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Inlägg av ahlberg »

Här är lite mer bilder: http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=325

Ja, den är lite pillig. Den går att byta där den sitter, men det är trångt, och blött. Kan vara knepigt att få det tätt. Tror jag hade tappat motorn på kylvatten, plockat bort mittkonsoll och sänkt ner kåpan fläkten sitter i. Sen lossa de små slangarna i motorrummet och dra ut värmepaket med ventil och rör monterade. Lätt att byta ventil på arbetsbänken sen. Tillfälle att blåsa rent värmeelementet med. Men det blir ju en större manöver..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Inlägg av Zphinx »

Jag bytte för en tid sedan. Gjorde som Ahlberg beskrev. Inget jätte jobb och man får tillfälle o se över fläkten o rensa bort gamla löv mm som har åkt ner i luftintaget.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Inlägg av NEO »

Kanon! Tack alla. Antar att det bästa är att riva ner allt då fläkten ibland börjar låta som ett flyglarm. :shock:

Det skrivs om lite olika typer av värmeventil, förstärkt och/eller keramisk. Vart och vad har folk handlat?

Tack igen
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Inlägg av ahlberg »

Det cirkulerade riktigt dåliga ventiler för 10 år sen, men på senare tid har jag inte hört att det varit några problem med någon. Tror du kan köpa första bästa.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
C. Hansson
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 feb 2014 19:04
Ort: Linköping

Re: Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Inlägg av C. Hansson »

På min Niva fastnade värmereglaget i värmeläge varje gång jag haft på värmen. Jag motionerade kranen tillsammans med lite WD40 och det löste problemet. Men jag ska beställa ny kran och byta vid tillfälle då problemet säkert återkommer med tiden.
Igor
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 aug 2018 17:29
Ort: Arvidsjaur

Re: Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Inlägg av Igor »

Även jag blev tvungen att byta värmeventilen, droppade rejält, enklast är nog att nypa ihop slangarna till värmepaketet med 2 specialtänger, finns säkert på tex biltema , för övrigt rätt lätt att byta förutom arbetsställningen som är akrobatisk och kan resultera i nackspärr.Det finns ”keramiska” ventiler på marknaden som är dyrare och bättre...
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Inlägg av NEO »

På temat att man inte ska stressa...

Håller nu 2 år senare på med detta. Köpte typ allt som hänger ihop med den där och tänkte byta hela kalaset. Fläktmotor, slangar, rör, reglage, genomföring torpedvägg och vajrar etc. Tyvärr så köpte jag fel värmeelement för min dock så ska beställa ett lite äldre (behöver någon det lite tunnare men "högre" så har jag ett). Men ville skruva ihop det tills vidare så man kan stånka runt i Nivan.

Men nu till saken... Detta är "heating valven" jag köpte:
https://ladapower.com/index.php?option= ... Itemid=202

Har problem med att heating valven tar i andra röret lite och att rören verkar komma ut i lite andra vinklar i motorrummet nu så får inte riktigt upp värmeelementet. Stötte någon annan som bytt denna på dessa problem? Hur löste ni det? modifierade genomföringen i torpedvägg?

Bild
Bild
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Inlägg av rid54 »

Jag har ett svagt minne av att just där blev det lite konflikt när jag bytte på min 2011 också. Där var det endast "kranen" som byttes, det andra var felfritt, men jag gjorde bort mig lite med processen och fick ta ut allt, sätta ihop "utanför", och sedan trä rören inifrån... Hursom så har jag för mig att jag bearbetade själva kranen lite, tog bort lite gods med en fil så att röret kunde passas in som det skulle.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Inlägg av NEO »

Tackar!

Hade ett par problem i min installation.

Följde ditt råd och rev ut allt och monterade löst. Slipade bort rätt mycket på kranen. Sen bytte jag det långa röret till originalröret igen då det nya jag köpte fick fel vinkel. Sen tog jag även bort genomföringen i torpeden och monterade den sist av allt. Nu sitter allt på plats och nu får man la bara fundera på om man pallar att köpa det rätta värmeelementet och byta det eller om man ska var nöjd nu, det funkar ju ändå.

Tack för hjälpen! 8-)

Bild Bild Bild

rid54 skrev: 03 jul 2021 06:43 Jag har ett svagt minne av att just där blev det lite konflikt när jag bytte på min 2011 också. Där var det endast "kranen" som byttes, det andra var felfritt, men jag gjorde bort mig lite med processen och fick ta ut allt, sätta ihop "utanför", och sedan trä rören inifrån... Hursom så har jag för mig att jag bearbetade själva kranen lite, tog bort lite gods med en fil så att röret kunde passas in som det skulle.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
Skriv svar