Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarvisningsbild
NEO

Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Inlägg av NEO » 30 aug 2019 23:01

Hej

Har bara värme inne i bilen och har lokaliserat det till vad som verkar kallas "heating valve". Se bild nedan, sitter på passagerarsidan upp under instrumentbrädan.

Bild

Den där verkar ha kläggat fast och armen rör sig inte. Vågar inte riktigt vålda på den då det ser ut som om det går vatten i det där. Har någon erfarenhet av att byta den? Måste man tömma hela kylsystemet? Brukar bultar/skruvar sitta fast hårt? Känns spontant som en pjäs där mycket kan gå fel. :cry:
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.

Användarvisningsbild
rid54
Kontakt:

Re: Bara värme inne i bilen. Trasig "heating valve"...

Inlägg av rid54 » 30 aug 2019 23:09

Där finns vatten, helt klart... Jag har bytt på en Lada 2107 (personbil) och troligen är det rätt likartat. Misstänker att det är enklast att först koppla bort slangarna från motorn som går till rören i gummigenomföringen i torpedväggen och plugga dem (där läcker nog lite vätska ut) och sedan skruva loss ventilen (då läcker det nog ut lite inne i kupén, kanske bra att vara beredd med ett tråg eller handdukar). Inget satt hårt, men det var trångt och eländigt att komma åt i den bil jag jobbade med, man fick ligga på rygg på passagerarsidan (jag tog bort stolen) för att kunna jobba på ett vettigt sätt. Det kan vara annorlunda i Nivan. Om där finns en hylla bör den tas bort för åtkomlighetens skull.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

ahlberg

Inlägg av ahlberg » 31 aug 2019 08:25

Här är lite mer bilder: http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=325

Ja, den är lite pillig. Den går att byta där den sitter, men det är trångt, och blött. Kan vara knepigt att få det tätt. Tror jag hade tappat motorn på kylvatten, plockat bort mittkonsoll och sänkt ner kåpan fläkten sitter i. Sen lossa de små slangarna i motorrummet och dra ut värmepaket med ventil och rör monterade. Lätt att byta ventil på arbetsbänken sen. Tillfälle att blåsa rent värmeelementet med. Men det blir ju en större manöver..
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Användarvisningsbild
Zphinx

Inlägg av Zphinx » 31 aug 2019 09:12

Jag bytte för en tid sedan. Gjorde som Ahlberg beskrev. Inget jätte jobb och man får tillfälle o se över fläkten o rensa bort gamla löv mm som har åkt ner i luftintaget.

Användarvisningsbild
NEO

Inlägg av NEO » 01 sep 2019 11:04

Kanon! Tack alla. Antar att det bästa är att riva ner allt då fläkten ibland börjar låta som ett flyglarm. :shock:

Det skrivs om lite olika typer av värmeventil, förstärkt och/eller keramisk. Vart och vad har folk handlat?

Tack igen
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.

ahlberg

Inlägg av ahlberg » 01 sep 2019 11:34

Det cirkulerade riktigt dåliga ventiler för 10 år sen, men på senare tid har jag inte hört att det varit några problem med någon. Tror du kan köpa första bästa.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Användarvisningsbild
C. Hansson

Inlägg av C. Hansson » 14 sep 2019 18:00

På min Niva fastnade värmereglaget i värmeläge varje gång jag haft på värmen. Jag motionerade kranen tillsammans med lite WD40 och det löste problemet. Men jag ska beställa ny kran och byta vid tillfälle då problemet säkert återkommer med tiden.

Igor

Inlägg av Igor » 19 sep 2019 00:03

Även jag blev tvungen att byta värmeventilen, droppade rejält, enklast är nog att nypa ihop slangarna till värmepaketet med 2 specialtänger, finns säkert på tex biltema , för övrigt rätt lätt att byta förutom arbetsställningen som är akrobatisk och kan resultera i nackspärr.Det finns ”keramiska” ventiler på marknaden som är dyrare och bättre...

Skriv svar