Renovera motor.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Renovera motor.

Inlägg av Zphinx »

Hej på er.
Min spis går lite knackigt o har haft tanken på o renovera motorn. Byta kolvar, stakar, lager. Nya ventiler ev plana toppen ett hårstrå.
Har kollat runt lite o det verkar inte bli nån jätte kostnad.
Motorn är en -97 Tbi.
Någon som har gjort en renovering? Är det o slänga pengarna i sjön?
Dela gärna era erfarenheter.
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Renovera motor.

Inlägg av uazbuhanka »

och renovera en motor är bland det bäste jag ved
känslan när man starta förste gång är oslagbar du vet
hur alt är ihopsatt och funkar är det lönt när en ny
koster inget jag tyckar det
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Renovera motor.

Inlägg av ahlberg »

Om du vill ha ett ärligt svar så: Ganska mycket pengar i sjön.

Det är det du nämnde om kolvar, vev mm nästan outslitligt. Vet inte riktigt vad jag skulle vilja renovera där. Till och med kamkedjan och dreven verkar vara odödliga om man inte missköter servicen alltför mycket. Nya styrskenor kan behövas.

Toppen: Ja! Underhållsplaning och nya ventiltätningar kan vara vettigt. Kanske nya ventiler och styrningar, fräsa ventilsäten. Kolla nockarna på kammen.

Om den går knackigt (hårt?) kan såklart det vara lager som behöver bytas - så att öppna spisen och inspektera och mäta är nog en bra idé. Öppna först och gör en bedömning av skicket.

Tycker jag.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Renovera motor.

Inlägg av ahlberg »

Förresten, en motor jag hade trodde jag ett tag var allvarligt slut i något väsentligt lager. Det visade sig dock att det var vattenpumpen som på dessa motorer kan låta riktigt mycket när de börjar bli glapp.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Renovera motor.

Inlägg av Zphinx »

Tack för era svar.
Jag har ju inte tänkt o byta ut det som är i bra skick.
Men att gå igenom allt o kolla så det stämmer.
Tycker motorn går alldeles för dåligt som den är nu. Så en genomgång är nog inte bortkastat.
Den knackar rätt hårt. Blir bättre när den är varm.
Taskig och ojämn tomgång. Relativt slö. Köra på 5:an går bara om det är nerförsbacke. Nån sa att knacket kan bero på en kolvbult som glappar aningens. Själv har jag ingen aning.
Spontant känns det som om en total genomgång av motorn skulle va på sin plats. Bäst ör väl o hitta en annan motor o fixa den så man bara kan byta sen. Då har man ju all tid i världen på sig.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Renovera motor.

Inlägg av ahlberg »

Låter klokt..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Renovera motor.

Inlägg av rid54 »

Jag kan inte säga annat än att det är lärorikt att "ta isär och sätta ihop" apparater av olika slag. Ur den synvinkeln är det ju inte en dum idé att gå igenom motorn och byta sånt som är slitet.

Ett knack, som blir bättre när motorn är varm, är ofta en glapp/skadad kolv. Kolvarna är ju lättmetall och utvidgas mer än cylindrarna vid uppvärmning. Därför har kolvarna lite större glapp vid kall motor än vid drifttemp, men är utformade för att det inte ska orsaka problem. Bl.a har de ofta neddragna s.k. kolvskjört på sidorna vinkelrätt mot kolvtappen, dessa stabiliserar kolven i loppet. Om en kolv har skadat eller slitet kolvskjört kommer det att höras tydligt när den "tippar över" vid tändningen, men det blir ofta lite bättre när kolven blir varm och "växer" i loppet. Det kan såklart vara en glapp kolvtapp, men det är inte ett vanligt problem, såvitt jag vet, med någon motortyp.

Som alltid är ventilrörelse och tändning (tändläge) helt avgörande för oljud och motorgång.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar