winsch fram?
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 03 nov 2018 08:21
winsch fram?
kollade lite i forumet om hur man skulle få dit en winsch fram, men många bilder är borta så jag frågar, har en liten winsch liggandes och funderar hur man ska fåst en sådan så man får bra montage på den? vilka fästpunkter är lämpliga?
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 03 nov 2018 08:21
Re: winsch fram?
med stavning winsh får man fram mera
viewtopic.php?f=15&t=1019&start=0&hilit ... c163841cf6
tror jag gav den infon för att börja kolla på det
viewtopic.php?f=15&t=1019&start=0&hilit ... c163841cf6
tror jag gav den infon för att börja kolla på det
Re: winsch fram?
Tänkte sätta min i en frontbåge. tipset är väl att sätta i ngn extra bult i stötfångarinfästningen och sedan sätta ett järnrör mellan båda rören för att styva upp den...
Vilken typ av vinsch tänkte du dig?
Hälsn Jan
Vilken typ av vinsch tänkte du dig?
Hälsn Jan
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 03 nov 2018 08:21
Re: winsch fram?
jag har en atv winsch som klarar 1800kg, ganska lagom storlek
den får räcka, man kan ha brytblock och färdigt fäste för att fästa returlinan i så klarar den vad som behövs
funderar på lite lätt flyttbart så man kan ha den på kroken bak om det behövs med
den får räcka, man kan ha brytblock och färdigt fäste för att fästa returlinan i så klarar den vad som behövs
funderar på lite lätt flyttbart så man kan ha den på kroken bak om det behövs med
Re: winsch fram?
Om kraven på dragförmåga inte är så stor kan man köpa en liten s k ATV-winsh.
De har vanligtvis ett fäste av nyckelhålstyp att träda över 50 kula.
Montera en kula fram och utnyttja en befintlig kula bak.
Eventuellt skarva/byta strömförsörjningskablarna med/mot startkablar.
Brytblock, som du redan skrivit, och man klarar "normala" fastkörningar.
Ofta behöver man skarva winshlinan - gör det INTE med stroppar - för de fjädrar så mycket att stor del av winshlinan "går åt" - använd i stället flera mindre = c:a 5-meters stållinor(som inte fjädrar).
Har provat ovanstående på Sukka för bortåt 15 år sedan med nöjaktigt resultat.
Gäller att ha omdöme(erfarenhet) att inte ge sig ut i naturen i inbjudande terräng där möjlighet till fastkörning finns.
Nu för tiden nöjer jag mig med att ha en "LUG-ALL" i bagageutrymmet.
"LUG-ALL" är ett mycket stort och kraftigt spaklyftblock, som bland annat förr användes av Vattenfall vid linjebyggnad för att resa stolpar.
Typiskt är att jag vid senaste besöket på Botkyrka Motorklubbs terrängkörningsområde, för ett par veckor sedan, bröt mot två huvudregler vid offroadkörning:
Kör ALDRIG ensam.
Kör ALDRIG utan bärgningsutrustning.
Naturligtvis klantade jag till det och hamnade, i leran, mellan en stor sten framför vänster framhjul och en stor hal rot bakom höger bakhjul.
Hade jag haft min "LUG-ALL" med hade det inte varit något problem att flyttatillbaka bilen över roten.
Nu tvingades jag till en varm och virrig långpromenad om bortåt trekvarts timme innan jag stötte på en bil som hjälpte mig loss.
Vad jag vill ha sagt är att ett kraftigt spaklyftblock kan vara ett alternativ till ATV-winsh.
Btw så hade jag till Sukkorna även en s k dragstång.
Ett kraftigt rör(del av vägstolperör) med kulkoppling i var ände.
Men då krävs kula fram på bilen.
Mycket bättre än bogserlina vid hjälp hem efter någon form av drivlinehaveri.
De har vanligtvis ett fäste av nyckelhålstyp att träda över 50 kula.
Montera en kula fram och utnyttja en befintlig kula bak.
Eventuellt skarva/byta strömförsörjningskablarna med/mot startkablar.
Brytblock, som du redan skrivit, och man klarar "normala" fastkörningar.
Ofta behöver man skarva winshlinan - gör det INTE med stroppar - för de fjädrar så mycket att stor del av winshlinan "går åt" - använd i stället flera mindre = c:a 5-meters stållinor(som inte fjädrar).
Har provat ovanstående på Sukka för bortåt 15 år sedan med nöjaktigt resultat.
Gäller att ha omdöme(erfarenhet) att inte ge sig ut i naturen i inbjudande terräng där möjlighet till fastkörning finns.
Nu för tiden nöjer jag mig med att ha en "LUG-ALL" i bagageutrymmet.
"LUG-ALL" är ett mycket stort och kraftigt spaklyftblock, som bland annat förr användes av Vattenfall vid linjebyggnad för att resa stolpar.
Typiskt är att jag vid senaste besöket på Botkyrka Motorklubbs terrängkörningsområde, för ett par veckor sedan, bröt mot två huvudregler vid offroadkörning:
Kör ALDRIG ensam.
Kör ALDRIG utan bärgningsutrustning.
Naturligtvis klantade jag till det och hamnade, i leran, mellan en stor sten framför vänster framhjul och en stor hal rot bakom höger bakhjul.
Hade jag haft min "LUG-ALL" med hade det inte varit något problem att flyttatillbaka bilen över roten.
Nu tvingades jag till en varm och virrig långpromenad om bortåt trekvarts timme innan jag stötte på en bil som hjälpte mig loss.
Vad jag vill ha sagt är att ett kraftigt spaklyftblock kan vara ett alternativ till ATV-winsh.
Btw så hade jag till Sukkorna även en s k dragstång.
Ett kraftigt rör(del av vägstolperör) med kulkoppling i var ände.
Men då krävs kula fram på bilen.
Mycket bättre än bogserlina vid hjälp hem efter någon form av drivlinehaveri.
Forumsponsor
Re: winsch fram?
Jag gjorde så här.
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=15&t=3545
Jag har en stor rackare till vinch som tar 7 ton. Va det nu ska va bra för.
Men har du en liten vinch så har jag sett en variant där den monteras bakom original stötfångaren o wiren går igenom stötfångaren. Riktigt snyggt. Finns mängder med förslag om du googlar lite.
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=15&t=3545
Jag har en stor rackare till vinch som tar 7 ton. Va det nu ska va bra för.
Men har du en liten vinch så har jag sett en variant där den monteras bakom original stötfångaren o wiren går igenom stötfångaren. Riktigt snyggt. Finns mängder med förslag om du googlar lite.
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 03 nov 2018 08:21
Re: winsch fram?
på lug all
hur funkar överlastdelen, går hantaget sönder eller viker den sig i någon momentbroms?
jag är mer van vid spaklyftblock med kedja, men det är inte kul att ha en kedja på backen som får med sig all skit in i blocket
hur funkar överlastdelen, går hantaget sönder eller viker den sig i någon momentbroms?
jag är mer van vid spaklyftblock med kedja, men det är inte kul att ha en kedja på backen som får med sig all skit in i blocket
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 03 nov 2018 08:21
Re: winsch fram?
köper det med nyckelhål, då kan jag ha winschen till annat med, och även med schakel
gjorde lite i 10mm 7075 t6 som håller
ska göra några vinklar mellan delarna så det blir stabilare
gjorde lite i 10mm 7075 t6 som håller
ska göra några vinklar mellan delarna så det blir stabilare
Senast redigerad av Maskirovka den 14 jul 2019 09:21, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 03 nov 2018 08:21
Re: winsch fram?
mindes fel om kapaciteten på winschen, den ska klara 1600kg, men med brytblock så kan man klara sig hyggligt ändå
Re: winsch fram?
Snygg gjord platta
Re: winsch fram?
Handtaget böjer sig(= har redan böjt sig lite ).Maskirovka skrev: ↑12 jul 2019 13:08 på lug all
hur funkar överlastdelen, går hantaget sönder eller viker den sig i någon momentbroms?
jag är mer van vid spaklyftblock med kedja, men det är inte kul att ha en kedja på backen som får med sig all skit in i blocket
Kedja har för litet "aktionsområde".
Min stora LUG-ALL har 10 meter enkel lina.
Lilla LUG-ALL:en har 7½ meter lina.
Kan vara bra att ha båda LUG-ALL:erna med + en extra stålvajer för att nå närmsta träd.
Behövde inte använda någon i dag på SOT Gröndal.
Forumsponsor
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 03 nov 2018 08:21
Re: winsch fram?
dumfråga till
borde väl g att ha dyneema lina i en lug all
mycket lättare än stål
borde väl g att ha dyneema lina i en lug all
mycket lättare än stål
Re: winsch fram?
Finns inga dumma frågor.
Men syntetlinor är för elastiska.
Enligt min erfarenhet.
I alla fall tillsammans med spaklyftblock.
Man får pumpa så länge "innan det tar".
Men syntetlinor är för elastiska.
Enligt min erfarenhet.
I alla fall tillsammans med spaklyftblock.
Man får pumpa så länge "innan det tar".
Forumsponsor
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 03 nov 2018 08:21
Re: winsch fram?
fick på 15m 6mm dyneema lina på den, kanske borde vara ett lager mindre, menman ska ju ut med lite lina när man annvänder den
funderar på hur man ska sätta kula på fronten, nästan så jag funderar på två stycken, en vid varje rör ut, är det enklare saker så väljer man den sida som passar bäst, ska man ha med block så blir den andra sidan fäste för linan igen om man får bra kraftfördelning
ett stag emellan och på den två kulor så man får lagom avstånd på allt
winschen är liten och brytblock behövs om man ska dra hårt, och det stag man skulle behöva ha för att lasta fullt i mitten skulle behöva vara ganska kraftigt
funderar på hur man ska sätta kula på fronten, nästan så jag funderar på två stycken, en vid varje rör ut, är det enklare saker så väljer man den sida som passar bäst, ska man ha med block så blir den andra sidan fäste för linan igen om man får bra kraftfördelning
ett stag emellan och på den två kulor så man får lagom avstånd på allt
winschen är liten och brytblock behövs om man ska dra hårt, och det stag man skulle behöva ha för att lasta fullt i mitten skulle behöva vara ganska kraftigt
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 03 nov 2018 08:21
Re: winsch fram?
det skulle gå att göra en balk mellan dom två rören till kofångaren, klämma fast den och ha en kula vid varje rör, kanske en m10 igenom varje rör med
ganska lätt att göra
vad tror ni om något sådant?
ganska lätt att göra
vad tror ni om något sådant?