Höga Co värde
Re: Höga Co värde
Fel av mig. Skall vara 177 ohm vid 100 grader. Sorry.
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... +CTS#p1123
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... +CTS#p1123
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Höga Co värde
Nu är nivan ihopa igen, tyvärr kvarstår felen, ser dock ut som om den slutat ta vatten, när den blir varm kommer motorlampan och den tappar effekt, har inte kunnat kolla co värdena ännu, men förmodligen är de höga suck
Re: Höga Co värde
Då är min tempgivare hel ,
Re: Höga Co värde
Går det att kontrollera om bränsletrycket i matarledningen är OK? Det borde kanske finnas en möjlighet att koppla in en manometer nånstans. För lågt tryck skulle ju resultera i för lite bränsle.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Höga Co värde
Ska försöka kolla det, tankpumpen låter sporadiskt riktigt högt.....
Re: Höga Co värde
Det går ju att bygga telemetri, om man är lagd på det hållet:
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=15&t=126
När man kört fast på alla andra sätt kan denna faktiskt ge en värdefulla ledtrådar. Jag hittade t ex en mycket opålitlig spjällaxelgivare TPS med denna..
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=15&t=126
När man kört fast på alla andra sätt kan denna faktiskt ge en värdefulla ledtrådar. Jag hittade t ex en mycket opålitlig spjällaxelgivare TPS med denna..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Höga Co värde
Hittade en gammal tråd med Felkod 13:
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... +13#p23440
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... +13#p23440
av astmark » 08 okt 2014 15:30
Nu problemet LÖST ang Felkod 13!!!
Det var dålig jord i grenröret!!!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Höga Co värde
Tack för alla råd och tipps, ska undersöka vidare när jag hittar tid, väldigt fint diagnos system, imponerande, har själv använt can analyser i jobbet dock på yttersta amatör nivå, men mycket intressant, felet borde nog ga mycket snabbare med analys redskap. Har skruvat en del genom åren och lärt mig att de enklaste felen är ofta svårast att hitta, för det är ”för enkelt”
Nu har jag en del att kolla upp, har lita kontakt med Umeå offroad, som oxå är väldigt hjälpsam!
Nu står Igor i garaget och vi tittar lite surt på varandra när jag passerar där.
Återkommer när jag har grävt vidare
Nu har jag en del att kolla upp, har lita kontakt med Umeå offroad, som oxå är väldigt hjälpsam!
Nu står Igor i garaget och vi tittar lite surt på varandra när jag passerar där.
Återkommer när jag har grävt vidare
Re: Höga Co värde
Snart är den igång.....och på köpet har du lärt dig bilen utan och innan
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Höga Co värde
Tror att originalsonden är från AC Delco...
ALDL läsare går att hitta på olika marknader om man har tur...
Vet om en verkstad i Åkersberga som har en till salu...
Och manometer går att koppla in... fick med en sådan tingest när jag shoppade ett testkit...
Hälsn Jan
ALDL läsare går att hitta på olika marknader om man har tur...
Vet om en verkstad i Åkersberga som har en till salu...
Och manometer går att koppla in... fick med en sådan tingest när jag shoppade ett testkit...
Hälsn Jan
Re: Höga Co värde
Sådär nu är Igor ny besiktigad, efter lite semester tog jag tag i Nivan igen, brossan hittade lite intressant läsning, felsökning bränslesystem Niva TBI , den var till stor hjälp tror jag, jag vet faktiskt inte vad som avhjälpte felen, jag fick fram flera möjliga felkällor, bl.a. jordpunkten som sitter där fördelaren skulle ha suttit, såg ok ut men jag rengjorde ändå kontaktytorna noga, samma med säkring R5 (den benämndes så i dokumentet) det är en av de "moderna" flatstiftssäkringarna som sitter ovanför ECU, den var hel men jag rengjorde den oxå...
Jag började spåna om jag verkligen hade rätt lamda, började forska runt och fick fram att jag med rätt stor säkerhet har en sond för MPI och inte TBI,
när jag byggde ut min gamla original sond så klippte jag naturligtvis kablarna för att komma dit med en helt sluten ringnyckel,med en uppsågad fanns ingen chans..... så nu var det bara att laga sonden och stoppa dit den igen, men innan dess gjorde jag några mätningar som förstärkte mina misstankar om fel sond, enl dokumentet ovan så skulle det vara ca 3,8 Ohm vid ca 20 grader och jag fick ca 9 Ohm med Bosch sonden, med original sonden fick jag rätt värde, dessutom fick jag på den gamla sonden kontakt mellan ett av de fyra stiften och själva sonden-gods, det får jag inte på något av stiften på Bosch sonden.
Nu lyser inte MIL längre och lamda och co värdena var under gränsen, men det var faktiskt på håret !
Tack för alla råd, tipps och uppmuntrande ord, har definitivt lärt mig en hel del om niva /Igor under resans gång, nu kan våra äventyr börja.
Jag började spåna om jag verkligen hade rätt lamda, började forska runt och fick fram att jag med rätt stor säkerhet har en sond för MPI och inte TBI,
när jag byggde ut min gamla original sond så klippte jag naturligtvis kablarna för att komma dit med en helt sluten ringnyckel,med en uppsågad fanns ingen chans..... så nu var det bara att laga sonden och stoppa dit den igen, men innan dess gjorde jag några mätningar som förstärkte mina misstankar om fel sond, enl dokumentet ovan så skulle det vara ca 3,8 Ohm vid ca 20 grader och jag fick ca 9 Ohm med Bosch sonden, med original sonden fick jag rätt värde, dessutom fick jag på den gamla sonden kontakt mellan ett av de fyra stiften och själva sonden-gods, det får jag inte på något av stiften på Bosch sonden.
Nu lyser inte MIL längre och lamda och co värdena var under gränsen, men det var faktiskt på håret !
Tack för alla råd, tipps och uppmuntrande ord, har definitivt lärt mig en hel del om niva /Igor under resans gång, nu kan våra äventyr börja.
Re: Höga Co värde
Gratulerar till att det löste sig nu är det bara att bruka för fullt
Re: Höga Co värde
Jo, GM och Bosch har lite olika tänk om Lambdasond. Försökte få en Biltemasond att lira men jag gav upp.. http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=8&t=446#p2801
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Höga Co värde
Jag undersöker möjligheter att få tag i original sonder,verkar inte helt omöjligt, återkommer med feedback !
Re: Höga Co värde
Du kan ju testa att dra en extra signaljord. Värt att prova..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se