Startproblem

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av rid54 »

Jag har sökt info om startspärren hos en engelsk firma som jobbar med Lada. Enligt dem, ska nya prylar levereras i ett läge där det inte finns nån spärr, dvs immon är inte aktiv. Detta ska synas, genom att indikatordioden blinkar en gång var 2,5 sekund när tändningen är avstängd. Blinkandet ska inte påverkas av att förardörren öppnas eller stängs. När tändningen är tillslagen, ska dioden lysa med fast sken. Start kan ske utan några andra åtgärder.

För att lära systemet att blockera start utom efter att man visat en svart "plupp", så ska man gå igenom en procedur med en röd "plupp". Den engelska firman avråder från att trixa med detta, men det finns en beskrivning. När systemet är aktivt, så kommer indikatordioden att blinka 2 ggr/sek när man har öppnat förardörren och då ska man visa upp en svart "plupp" för avläsaren (vid indikatordioden).

Det blinkande + pip du beskriver är inte normalt och tyder på nåt fel. Hur snabbt blinkar den? Även om systemet inte är aktivt, så måste ECU och immon "tala med" varandra, så om det finns nån form av kontaktproblem skulle det kunna ge sig till känna på det sätt du beskriver. Nån kontakt i multikontakterna som är lite ärgad eller så?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
hanli
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 jun 2018 08:16

Re: Startproblem

Inlägg av hanli »

Blinkar 2ggr/sekund.
Ska kolla efter oxid.
Börjar luta lite åt vad du sa tidigare ett möjligt jordfel.
Jordfel kan ju vara mycket märkliga.Ska kolla de jordpunkter jag kan finna.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av rid54 »

Att aktivera startspärren kräver tydligen att man genomgår en rätt komplex procedur (tänk avfyrning av kärnvapenmissil) inklusive att man har den röda nyckeln inblandad. Om du inte hade den röda nyckeln mot läsaren, så börjar jag tvivla på att startspärren aktiverats. Då återstår nån form av "elektriskt fel", vilket nästan verkar troligare.

Du kanske kan börja med att koppla ur alla elektronikboxar. Haka sen av batteriet. Kolla alla kontakter som är inblandade, och alla säkringar (igen...). Montera kontakter till ECU och immo, haka på batteriet. indikatordioden ska blinka en gång per 2,5 s i "viloläget", om allt är OK. Om du slår till tändningen, ska indikatorn lysa fast. Gör den det, är immon inte aktiverad och start ska kunna ske. Med nya grejer ska det inte vara nån spärr aktiverad.

Om inte bränslepumpen går när man slår på tändningen, så kan det vara en ledtråd, frågan är till vad... Jag tror inte immon blockerar pumpen, men snarare insprutning (alltså spridarimpulser) och/eller tändning. Pumpen ska gå när startmotorn körs - gör den det? I värsta fall kan det ju vara ett pumpfel och då startar inte motorn oavsett immon är aktiv eller ej.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av rid54 »

...och en icke-upplåst immobilizer blockerar inte startmotorn, den ska gå oavsett.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar