Hej
Finns det några standardfel när det kommer till bromsvätskenivåvarningslampan? Den lyser trots bra nivå. Testat att dutta på pinnen till flottören men ingen skillnad. Mekaniskt kan jag inte se något fel på den. Försökt göra rent kontakterna också utan resultat.
Brukar de gå sönder i locket och ge falsk varning? Förslag på felsökning?
Tackar.
Lampa för låg bromsvätskenivnå lyser trots bra nivå.
Lampa för låg bromsvätskenivnå lyser trots bra nivå.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Lampa för låg bromsvätskenivnå lyser trots bra nivå.
Det är inte så att lampan är samma som för handbromsvarningen? Jag hade problem med att lampan blinkade ibland och det tog en stund innan jag fattade att det var lite för lite vätska i bromsvätskeburken och inte ett fel med handbromsspaken... det är samma lampa på min modell.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Lampa för låg bromsvätskenivnå lyser trots bra nivå.
Neee. Den har en separat lampa i instrumenthuset på min.
Plockade isär locket och gjorde rent allt. Grubblade lite på hur den funkar... Slog mig då att det inte kan vara i locket för den lyste även när kontakterna var borta och isär. Konstruktionen i locket bryggar ju kontakterna vid låg nivå.
Såg då ett lattjo relä som det gick en massa kablar till i närheten. Ryckte en svart kabel ur den och då slocknade lampan och fungerade som den ska när man tryckte ner flottören i botten. Rotade ytterligare och såg en blå kabel från detta relä som går till en kontakt på golvet inne vid bromsen. Lite oklart vad dess syfte är. Men pinnen i den var intryckt så drog ut den och då slocknade den. Förstår inte riktigt konstruktionen och vad den ska göra... Finns inget på bromspedal som alignear med denna kontakt så att den kan tryckas om tex pedalen går i botten.
Har någon koll?
Plockade isär locket och gjorde rent allt. Grubblade lite på hur den funkar... Slog mig då att det inte kan vara i locket för den lyste även när kontakterna var borta och isär. Konstruktionen i locket bryggar ju kontakterna vid låg nivå.
Såg då ett lattjo relä som det gick en massa kablar till i närheten. Ryckte en svart kabel ur den och då slocknade lampan och fungerade som den ska när man tryckte ner flottören i botten. Rotade ytterligare och såg en blå kabel från detta relä som går till en kontakt på golvet inne vid bromsen. Lite oklart vad dess syfte är. Men pinnen i den var intryckt så drog ut den och då slocknade den. Förstår inte riktigt konstruktionen och vad den ska göra... Finns inget på bromspedal som alignear med denna kontakt så att den kan tryckas om tex pedalen går i botten.
Har någon koll?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Lampa för låg bromsvätskenivnå lyser trots bra nivå.
HAHAHAHAH! Fan... tråkigt att man är senil. Googlade på detta och tydligen har jag frågat om EXAKT samma sak för typ 10 år sen och då fått lösingen.
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?t=567
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?t=567
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Lampa för låg bromsvätskenivnå lyser trots bra nivå.
En del bilar har en strömställare ner vid pedalstället som aktiveras när bromspedalen går för djupt ner mot durken.
Den ser ut som en pinne, och som bara är att dra upp(efter en "nödbromsning").
Vanligtvis ansluten till samma lampa som indikerar för låg nivå i huvudbromscylinderns vätskebehållare(flottören).
Båda jordar samma lampa, som således strömsätts när tändningen slås på.
Den ser ut som en pinne, och som bara är att dra upp(efter en "nödbromsning").
Vanligtvis ansluten till samma lampa som indikerar för låg nivå i huvudbromscylinderns vätskebehållare(flottören).
Båda jordar samma lampa, som således strömsätts när tändningen slås på.
Forumsponsor