Byte av bromstrycksregulatorn
- jordmannen
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 14 maj 2018 10:33
Byte av bromstrycksregulatorn
Min bromsventil vid bakaxeln har kärvat ihop till en rostklump.
Det hade inte varit något problem ifall det inte vore för att den överbromsar bak.
Med en ny regulator inhandlad i Kiev så blir det ett lätt jobb.
Min frågeställning är dock.
När jag demonterar bort den gamla (som garanterat kommer vara fastrostad och krångla) så blir det ju ett moment då bromsrören en efter en demonteras loss och en massa bromsvätska kommer rinna ut.
Om processen nu krånglar och all bromsvätska I systemet rinner ut. Är det dåligt?
Finns det någon rutin för att undvika det?
Det hade inte varit något problem ifall det inte vore för att den överbromsar bak.
Med en ny regulator inhandlad i Kiev så blir det ett lätt jobb.
Min frågeställning är dock.
När jag demonterar bort den gamla (som garanterat kommer vara fastrostad och krångla) så blir det ju ett moment då bromsrören en efter en demonteras loss och en massa bromsvätska kommer rinna ut.
Om processen nu krånglar och all bromsvätska I systemet rinner ut. Är det dåligt?
Finns det någon rutin för att undvika det?
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 03 nov 2018 08:21
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
man ska ju ändå byta bromsvätska regelbundet så det är ok, det jobbiga är att lufta allt efteråt
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
Du lär få lufta hur du än bär dig åt, så det är inget problem om det rinner ut lite. Ett par tankar:
1. Om du inte vet att bromsvätskan är bytt nyligen -som nämnts ovan- , så är det en god idé att lufta runt om och låta det gå åt lite bromsvätska, så den är ny o fräsch i rören och i cylindrarna.
2. Ta det lugnt med bromspedalen när du luftar - tryck den inte i botten. När bilen har gått några år kan den del av huvudcylindern som aldrig används (dvs när pedalen är i botten) ha blivit lite korroderad och ojämn i ytan. Trampar man ända ner, kommer packningarna att kunna ta stryk och då är det dags att ta loss huvudcylindern också, för renovering eller byte. Om du använder nån form av automatisk (tryckbaserad) luftare gäller inte detta såklart.
1. Om du inte vet att bromsvätskan är bytt nyligen -som nämnts ovan- , så är det en god idé att lufta runt om och låta det gå åt lite bromsvätska, så den är ny o fräsch i rören och i cylindrarna.
2. Ta det lugnt med bromspedalen när du luftar - tryck den inte i botten. När bilen har gått några år kan den del av huvudcylindern som aldrig används (dvs när pedalen är i botten) ha blivit lite korroderad och ojämn i ytan. Trampar man ända ner, kommer packningarna att kunna ta stryk och då är det dags att ta loss huvudcylindern också, för renovering eller byte. Om du använder nån form av automatisk (tryckbaserad) luftare gäller inte detta såklart.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
Med pallad bil kan det vara svårt att lufta bak.
Märk med tejp eller penna ursprungsläget på staget, eller mät avståndet till golvet ovan, innan du lossar det för att få flöde till bakre hjulbromscylindrarna.
Men hängande bakhjul var, i alla fall på min NIVA, flödet helt stängt av bromsbegränsningsventilen.
Märk med tejp eller penna ursprungsläget på staget, eller mät avståndet till golvet ovan, innan du lossar det för att få flöde till bakre hjulbromscylindrarna.
Men hängande bakhjul var, i alla fall på min NIVA, flödet helt stängt av bromsbegränsningsventilen.
Forumsponsor
- jordmannen
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 14 maj 2018 10:33
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
Min oro var att jag hört att bromssystemet aldrig får tömmas helt...
Sen blir det väldigt kladdigt såklart.
Jag tänkte om man kunde plugga rören eller nåt så att man får jobba i lugnt och ro.
Vet förresten någon vad det är för slags bromsrörsnipplar på Niva?
Tänkte om man skulle tillverka lite nya bromsrör när man ändå håller på..
I övrigt så a väder jag en bromsluftare som man kopplar på en luftkompressor, mycket bra.
Sen blir det väldigt kladdigt såklart.
Jag tänkte om man kunde plugga rören eller nåt så att man får jobba i lugnt och ro.
Vet förresten någon vad det är för slags bromsrörsnipplar på Niva?
Tänkte om man skulle tillverka lite nya bromsrör när man ändå håller på..
I övrigt så a väder jag en bromsluftare som man kopplar på en luftkompressor, mycket bra.
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
Skru av lokket på bremseveske tank. Ligg plastik over åpning og sku lokket på igjen.
- jordmannen
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 14 maj 2018 10:33
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
Ska testa det.
Eller så låter jag väl allt bara rinna ut, om det nu inte är så skadligt
Eller så låter jag väl allt bara rinna ut, om det nu inte är så skadligt
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
Packningarna i bromssystemet (i cylindrarna) tar skada av vanlig olja och om de "torkar ut". Att systemet töms och sedan fylls på igen samma vecka tror jag inte har några risker alls. Bromsvätskan är nån blandning av olika former av etrar (inte en olja) och absorberar fukt efterhand, vilket leder till att allt som kan korrodera i systemet, kommer att korrodera (cylindrar... de blir till slut ojämna på insidan och otäta). Därav att det är bra att byta vätskan, förutom att den får en lägre kokpunkt vartefter den suger upp fukt och det är en riskfaktor om man kör på ett sätt där bromsarna riskerar att bli varma. Det är ofta rätt knepigt att lufta ett bromssystem, nipplar som inte lossnar, luftfickor som man inte blir av med etc, men med tålamod kommer man att lyckas. Det rekommenderas att sätta sig in i hur Nivans tvåkretssystem är uppbyggt, annars blir det nog onödigt trassligt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
Någon som vet/har erfarenhet av syntetisk bromsvätska i NIVA:s bromssystem.
Den syntetiska bromsvätskan är ju inte hygroskopisk, enligt uppgift.
Den syntetiska bromsvätskan är ju inte hygroskopisk, enligt uppgift.
Forumsponsor
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 03 nov 2018 08:21
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
dot 5
funderade på det, men den har andra bekymmer, kommer det in fukt så blir det i form av vattendroppar och dom lägger sig längs ner och börjar rosta där, så jag skippade det i tanken
funderade på det, men den har andra bekymmer, kommer det in fukt så blir det i form av vattendroppar och dom lägger sig längs ner och börjar rosta där, så jag skippade det i tanken
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 03 nov 2018 08:21
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
10x1.25 finns på biltema, kolla längden medjordmannen skrev: ↑28 maj 2019 16:15
Vet förresten någon vad det är för slags bromsrörsnipplar på Niva?
Tänkte om man skulle tillverka lite nya bromsrör när man ändå håller på..
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
Dot5 är en HELT ANNAN typ av vätska för bromshydraulik än Dot 3 och 4. Experimentera inte utan att läsa på ordentligt. Här finns en del info:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
Hej!
Har kört Cartel sillikonvätska på en Austin Maxi i snart 19 år utan problem.
För att byta regulatorn är det bra om du har tolken för att ställa in begränsningen/ vinkeln.
Hälsn Jan
Har kört Cartel sillikonvätska på en Austin Maxi i snart 19 år utan problem.
För att byta regulatorn är det bra om du har tolken för att ställa in begränsningen/ vinkeln.
Hälsn Jan
- jordmannen
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 14 maj 2018 10:33
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
De finns i längderna 14.2 och 19.5
Frågan är vilken...
Man kanske kan återanvända de gamla nipplarna annars?
- jordmannen
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 14 maj 2018 10:33
Re: Byte av bromstrycksregulatorn
Jag har lyckats helt okey med mitt vakuumverktyg när jag luftat tidigare.
Så det ska nog gå bra nu med, jag uppdaterar imorgon
Så det ska nog gå bra nu med, jag uppdaterar imorgon