Hej,
Har en 1600 från 80. Bromsarna tar inte som de ska, måste pumpa två gånger. Belägg är bytta och fixade såväl som trummorna. Om jag drar åt handbromsen lite blir det bättre. Vad ska jag göra, nån som vet?
Bromsar som inte tar trots att det ser bra ut
Re: Bromsar som inte tar trots att det ser bra ut
Den årsmodellen kan ju ha manuell bromsjustering, gör i så fall inte justeringen någon nytta? Med nya backar borde det gå att få rätt funktion.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Bromsar som inte tar trots att det ser bra ut
Den har automatisk justering, så det är lite mysko...
Re: Bromsar som inte tar trots att det ser bra ut
Måste man pumpa 2 ggr, eller mer, på bromspedalen tyder det på, med trumbromsar, att bromsbackarna i "viloläget" befinner sig för långt från trummorna för att "nå fram".
Första pumpningen matar fram backarna mot trummorna.
Efterföljande pumpning(ar) trycker backarna mot trummorna.
Ofta beror fenomenet på nedslitna belägg på backarna, och att backarna med avseende på slitaget inte "efterjusterats".
I ditt fall har du bytt till (nya?) belägg.
Oavsett om man har "automatisk" bromsbacksjustering eller ej så måste grundinställning göras vid montering av andra backar.
Med detta menas backarna ska ställas så nära trummorna att de "viskar".
B t w så tar jag på alla bilar bort "automatiska" justeringen, om bilarna har det.
Jag fick redan i mitten på 60-talet, som serviceingenjör hos ANA för SAAB och MOPAR, genom erfarenhet lära mig att många självjusteringar "överkompenserar" så att backarna oönskat ligger emot backarna och orsakar överhettning och ökad bränsleförbrukning, samt i förlängningen även "för tidigt" nedslitna belägg.
På MOPAR Polis- och TAXI-bilar demonterades regelbundet automatjusteringen vid första service.
Mina (hitintils) fyra "småsukkor", som används för "skogsbruk", har berövats självjusteringarna.
En av motiveringarna är att jag så pass ofta demonterar trummorna och avlägsnar föroreningar såsom lervatten, att jag då justerar in spelet mellantrummor och backar.
Ett litet tips är att kolla i huvudbromscylinderns behållare så att inte vätskan "flödar över" när du justerar bromsbackarna.
Bromsvätska (SAE70R3) är mycket aggressiv mot färg.
(Ett bra färgborttagningsmedel på t ex fälgar som man ämnar måla om)
Forumsponsor
Re: Bromsar som inte tar trots att det ser bra ut
Nivans autojustering på bakcylindrarna består av en "släpring" som föjer med kolvarna ut vid första ansättningen och sedan är den så trög i loppet att den håller kolvens rörelse till ett minimum (runt 1,5 mm). Den hindrar att kolven går för långt in (tillbaka) och när backarna slits följer den med ut lite i taget och ändrar alltså kolvens viloläge så att det alltid är rätt avstånd mellan backar och trumma. Samma princip som självregleringen i cylindrarna på en skivbroms. Det man kan fundera över är om det är skillnad på backar för manuellt eller automatiskt justerande bromsar. Jag vet ej om årsmodell -80 hade autojustering som standard. Har man bytt cylindrar efterhand kanske man även ska ha backar som är annorlunda? Då funkar ju inte originalbackar till en '80... (nu spekulerar jag lite men vill bara försöka skapa eftertanke).
Släpringen kan vara lite trög. När man väl byggt upp trycket kanske det hjälper att stå lite på pedalen så det sätter sig ordentligt. Då är kolvarna garanterat i rätt läge. Det krävs verktyg av typen "stor polygrip" att få in kolvarna igen, vilket är ett steg när man byter backar.
Släpringen kan vara lite trög. När man väl byggt upp trycket kanske det hjälper att stå lite på pedalen så det sätter sig ordentligt. Då är kolvarna garanterat i rätt läge. Det krävs verktyg av typen "stor polygrip" att få in kolvarna igen, vilket är ett steg när man byter backar.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Bromsar som inte tar trots att det ser bra ut
Inte ovanligt att man monterar fel bromcylinder, utan släpringar, trots att det är en nyare bakaxel utan möjlighet till manuell justering. Blir inte bra. Ett annat tips är om bromsvätskan i behållaren var svart - då är troligen huvudcylindern körd.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se