Kablar till Hastighets givare

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Fargedaniel
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jun 2018 01:52
Ort: Utanför Vänersborg

Kablar till Hastighets givare

Inlägg av Fargedaniel »

Har råkat slita loss hastighetgivaren från fördelningslådan . tror jag det är i alla fall. nån som vet vilka kablar som ska sitta på vilket stift?
Det är 3 kablar i ett rektangulärt utag. Har försökt att kika lite i ett el schema men utan resultat .
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Kablar till Hastighets givare

Inlägg av rid54 »

Det finns scheman som visar kablagets uppbyggnad och diverse färgkoder på kablarna. Jag är osäker på om schemats färger stämmer med de verkliga kablarnas färger. Dessutom är det oklart åt vilket håll man ser kontakterna, så hur kablarna ska sättas inte helt självklart. Troligen kan du arbeta med "trial and error" genom att "torrköra" lite.
Det vill säga:
Nollställ alla felkoder så "motorlampan" är släckt. Koppla in hastighetssensorn, hissa upp bakaxeln och kör såpass att du får hastighetsmätarutslag. Om du då inte får ny felkod på just hastighetssensor, så sitter trådarna rätt... Om du inte får hastighetsmätaren att funka (senare än modell 2010, tror jag, efter att vajern försvann) eller det kommer ny felkod, flytta om kablarna i kontakten. Tyvärr kan det ju bli ett antal försök (totalt 6 st, minst), men det är ingen större vinst med att försöka vara mer vetenskaplig om man inte har helt rätt info om kontakten och kablarna och deras färg och placering. Det verkar som en av sladdarna är nån form av "signaljord" och de andra två är signalbärare, men inget schema jag hittat ger info om hur de sitter placerade i kontakten. Tyvärr...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar