tomgångsmotor?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
fhus
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 nov 2018 20:00

tomgångsmotor?

Inlägg av fhus »

Min Niva 2005 har funkat utmärkt en tid men härom dan.Började den rycka och speka. bytte då tändstift till original.Då fungerade inte tomgången?Vad ska jag göra,ringde umeå offroad,frågade Mathias .Tomgångsmotor sa han .Var sitter en dylik .Vore glad för svar Stefan.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: tomgångsmotor?

Inlägg av rid54 »

"Tomgångsmotor" generellt är en sorts tillsatsluftventil i insuget. Den styrs elektriskt av motorstyrdatorn (ECU) och anpassar luftflödet efter behov, fast bara för tomgång; i övrigt är det ju det stora spjället som ger luftmängden. Jag har för mig att den sitter rätt nära spjällhuset. Den bör ha en elanslutning för regleringen. Om det är nåt fel med den, så bör du ha en felkod lagrad i ECU och den gula "motorlampan" bör vara tänd på heltid. I och med avgaskraven är ju även Nivan modern vad gäller motorstyrningen... Om du inte själv är inne på att meka, är det troligen bäst att försöka hitta nån verkstad som åtminstone kan kontrollera felkoder (det kan ju hjälpa till att isolera felet till rätt komponent). Beroende på var i landet du befinner dig kan det ju sedan vara mer eller mindre svårt att hitta en lämplig verkstad. Just detta (om det nu är tomgångsmotorn) är ändå nåt som finns på de flesta bilar i olika form och inte alltför exotiskt, egentligen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
fhus
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 nov 2018 20:00

Re: tomgångsmotor?

Inlägg av fhus »

Tack för hjälpen .Äntligen verkar bilen fungera,som vanligt igen.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: tomgångsmotor?

Inlägg av dea »

Bytte du tomgångsmotorn?
fhus
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 nov 2018 20:00

Re: tomgångsmotor?

Inlägg av fhus »

ja det gjorde jag .
Skriv svar