Knack ljud från motor?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Knack ljud från motor?

Inlägg av Olle1966 »

Japp så är jag här med en ny fråga!
Igår kväll åker jag en sväng med bilen, ca 3 mil.
Stannar till för att prata med en bekant och bilen får stå och gå på tomgång.
När jag står där framför bilen börjar det låta ett knäckande ljud från motorn.
Jag springer in för att stänga av den direkt, och ser motor lampan blinkar i takt med ljudet?
För mig lät det som att det var dåligt med olja, och jag förstod inte det i och med att jag är olja nörd, kollar och byter olja överallt hela tiden.
Kollar olja såklart, och den är kanske 1 mm över max så det var som det skulle vore.
Sen startar jag på bilen och den går normalt och inget missljud???
Jag var nästan hemma, så jag körde dom sista 300 m väldigt försiktigt, men inget missljud nu heller.
Sen fick den stå på tomgång igen, men fortfarande inget missljud???
Nån som har nån ide' om vad det kan vore?
Sist jag hade problem med min Niva fick jag väldigt många förslag på vad det var för fel, och det var till mycket hjälp och gjorde att man hade mod på att jobba med felet, och det mod har jag kvar, aldrig har jag varit så glad för en bil, och aldrig har jag haft så många problem med en bil!
Ha en fantastisk dag alla!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Knack ljud från motor?

Inlägg av uazbuhanka »

rent spontant ville jag säger att det kan vara en sprider som hängde sig släng i nåt injekt nåt och
kopplar upp mot dator
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Knack ljud från motor?

Inlägg av Olle1966 »

Har ingen dator, men tänkte inte på er sprider, det kan det ju vore såklart!
Tack!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Knack ljud från motor?

Inlägg av Olle1966 »

Men varför skulle den hänga sig?
Är det ett tecken på skit i den?
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knack ljud från motor?

Inlägg av rid54 »

"Motorlampan" (CE) tänds inte av lågt oljetryck, det är bara den vanliga oletryckslampan som reagerar.

När CE lampan blinkar, är det oftast pga pågående misständning. I många fall räcker det att stänga av och starta om, men om en spridare eller ett tändstift är defekt på riktigt, lär det ju fortsätta att misstända. När modernare motorers (även Nivans...) styrdon detekterar misständning, brukar den aktuella spridaren stängas av, för att inte obränd bensin ska komma ut i katalysatorn, då märks det tydligt på tomgång och CE lampan blinkar. Efter omstart kan man ha en stadigt lysande CE lampa, men det är inte nåt att bry sig om ifall motorn går jämnt. Efter en eller ett par starter släcks lampan. Felkoder finns dock kvar och kan häntas ut med en felkodsläsare och raderas (och då släcks ju CE lampan direkt).

Om motorn låter illa rent mekaniskt, och inte slutar med det, måste man vara lite försiktig och försöka utröna vad som väsnas. Nivans motormodell verkar vara mycket robust och hållbar, men den hydrauliska ventilmekanismen kan ibland konstra, har jag hört.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Knack ljud från motor?

Inlägg av Olle1966 »

Motor lampan var redan släckt när jag startade på bilen efter ett par minuter, och motorn lät som vanligt.
Men man börjar ju fundera lite, för bilen har ju varit nästan total isär plockat, och jag har ju upptäckt en mängd fel och brister på den, och också grejer som inte vart spänd som dom skulle vore osv.
Mycket slarv från fabrik.
Och då börjar jag tänka att det vore ju inte så konstigt om nått i motorn har lossnat!
Frågan är ju om nått har lossnat, vad är, och vart ska jag börja leta när ljudet försvann igen?
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knack ljud från motor?

Inlägg av rid54 »

Man kan nog utesluta vevrörelsen (vev- och ramlager) och kolvarna, eftersom det knappast kan "komma och gå" om det väsnas därifrån. Det som kan ge oväsen är ventilmekanismen och kamkedjan. Som sagt är det hydraulisk justering på ventilerna. Om nån justerkolv tappar trycket, kommer det att ge lite ventilknack och motorns gång påverkas en aning. Tveksamt om det ger upphov till spridaravstängning, men kanske. Om det var nåt tillfälligt som gjorde att problemet uppstod, så rättar det till sig självt. En ospänd kamkedja låter illa, men de nyare Nivamototorerna har hydraulisk kedjespännare, jag har inte hört att de krånglar nämnvärt. Någon form av tändningsstörning kan skapa misständning och när spridaren stängs av blir det ju total misständning på den cylindern. Brukar inte ge oväsen och brukar återställas med omstart. Det är väldigt svårt att avgöra vad det var för ljud som uppstod. Om motorn skakar vid misständning, kan ju ljudet komma från någonting annat än själva motorn.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Knack ljud från motor?

Inlägg av Grinolle »

Har själv varit med om att ett kabelbrott på tändkabel orsakade intermittenta överslag till närliggande metall. Ljudet lät som ett mekaniskt knackande, så det var vad jag trodde. Uppstod bara när bilen stått på tomgång ett tag (antingen på tomgång efter körning, eller efter en längre tomgångskörning). Motorlampan tändes när det inträffade, men släcktes efter omstart (om bilen fått kallna).
Jag upptäckte att det var en tändkabel då felet uppstod en kväll, och när jag lyfte på huven så såg jag blixtarna som slog över från kabeln, i perfekt takt med knackandet. Upplevde inte att motorn gick ojämnt heller.

Jag förmodar att den förhöjda temperaturen i motorrummet gjorde att överslaget uppstod vid tomgång, men det är en gissning. När jag skar upp kabeln var det ett avstånd på ett par millimeter mellan kardelerna vid brottet, och gummi och isolering var helt förkolnad invändigt.

Ett långskott, men av din beskrivning var symptomen de samma (helt annan bil, Cheva med Vortec V6).

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Knack ljud från motor?

Inlägg av Olle1966 »

Koster ju inget att kolla tänd kablar!
Tack för tipset, det ska jag definitivt göra, kanske byta alla tänd kablar när jag ändå håller på!
Tack snälla!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Skriv svar