Nått tok/glapp med halvljuset.
Nått tok/glapp med halvljuset.
Hej!
Har en -97a som inte vill ge mig halvljus. Har kollat säkringar och kablar men hittar ingen uppenbar bov. Kan det vara en trött relä? Eller finns det ngn kontakt i instrumenpanelen som kan ha lossnat? Helljus och alla andra lampor funkar utan problem. Är kass på el, och jag vet inte hur vanligt detta är.
Tack på förhand!
Har en -97a som inte vill ge mig halvljus. Har kollat säkringar och kablar men hittar ingen uppenbar bov. Kan det vara en trött relä? Eller finns det ngn kontakt i instrumenpanelen som kan ha lossnat? Helljus och alla andra lampor funkar utan problem. Är kass på el, och jag vet inte hur vanligt detta är.
Tack på förhand!
Re: Nått tok/glapp med halvljuset.
Halvljus och helljus har varsitt relä. Man kan kolla att säkringarna har kontakt, vilket ibland konstrar i säkringshållaren. Felet kan ligga i ljusomkopplaren eller reläet. Jag antar att du kollat lamporna
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Nått tok/glapp med halvljuset.
Precis, lampor och kontakter ser dugliga ut, och kan inte föreställa mig att det rör sig om kabelbrott. Jag hittade reläerna men hur kommer jag åt omkopplaren?
Re: Nått tok/glapp med halvljuset.
Det finns länkar på forumet nånstans till verkstadshandbok för Nivan -mycket användbar. Jag har för mig att plasthöljet kan delas i en övre och en undre del (ihopskruvat) och tas bort, och att man sen ser omkopplarna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Nått tok/glapp med halvljuset.
Kan det vara halvljusautomatiken som strular?
Hälsn Jan
Hälsn Jan
-
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
- Ort: Växjö
Re: Nått tok/glapp med halvljuset.
Kolla jordningen i lycktpottan.
Re: Nått tok/glapp med halvljuset.
Hej!
Nu har jag putsat rent inne i halvljusreläet (som var ganska oxiderat) och nu funkar halvljuset och helljuset. Problemet nu är att det inte slutar funka. på någe sätt springer strömmen förbi brytarknappen och vidare in i ytterbelysningen. Så länge batteriet är ihakat så lyser lamporna. Finns det något jag kan ha lagat sönder? jag skruvade loss hela instrumentpanelen för att kunna mäta mig runt där inne. Vad kan jag kommit åt som gör att strömmen går förbi lampkbrytaren???
Nu har jag putsat rent inne i halvljusreläet (som var ganska oxiderat) och nu funkar halvljuset och helljuset. Problemet nu är att det inte slutar funka. på någe sätt springer strömmen förbi brytarknappen och vidare in i ytterbelysningen. Så länge batteriet är ihakat så lyser lamporna. Finns det något jag kan ha lagat sönder? jag skruvade loss hela instrumentpanelen för att kunna mäta mig runt där inne. Vad kan jag kommit åt som gör att strömmen går förbi lampkbrytaren???
Re: Nått tok/glapp med halvljuset.
Efter lite mer mek har all belysning lagt av. lampbrytaren funkar inte, ingen lampa någonstans lyser och tutan funkar inte. Bilen startar å andra sidan glatt. ???
Är helt vilse. har kollat alla relän och säkringar och hittar inget fel. Betyder det att någon jordpunkt nån klurig stans har rostat? är det kabelbrott? hur kan jag fortsätta leta?
Är helt vilse. har kollat alla relän och säkringar och hittar inget fel. Betyder det att någon jordpunkt nån klurig stans har rostat? är det kabelbrott? hur kan jag fortsätta leta?
Re: Nått tok/glapp med halvljuset.
Positionsljusen är kopplade från + via brytaren till säkringarna 7 och 8. Inga reläer inblandade. Om lamporna är jordade, så ska de funka.
Hel-/halvljus matas via säkringarna 3, 4, 5 och 6 från reläer, som i sin tur styrs (manöverström) av brytaren, tändningslåset och hel/halvomkopplaren. Matningen till reläernas kontakter kommer direkt från + (alltså säkringarna sitter efter reläerna). Reläerna har gemensam jordpunkt för spolarna. Om denna släppt, kan de inte manövreras. Om kontakten på tändningslåset inte funkar, kan man heller inte tända strålkastarna, för då uteblir strömmen till reläspolarna.
Hel-/halvljus matas via säkringarna 3, 4, 5 och 6 från reläer, som i sin tur styrs (manöverström) av brytaren, tändningslåset och hel/halvomkopplaren. Matningen till reläernas kontakter kommer direkt från + (alltså säkringarna sitter efter reläerna). Reläerna har gemensam jordpunkt för spolarna. Om denna släppt, kan de inte manövreras. Om kontakten på tändningslåset inte funkar, kan man heller inte tända strålkastarna, för då uteblir strömmen till reläspolarna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Nått tok/glapp med halvljuset.
På min 97 a var det glapp i kontaktstyckena som ligger på innerskärmarna, en på höger och en på vä sida, slå på halvljuset och dra i kontaktstyckena så hittar du dem,