diesel-bensin

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
ivanovic
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 dec 2016 17:08

diesel-bensin

Inlägg av ivanovic »

hej
är det nån som har erfarenhet eller vet om det går att sätta in en niva diesel motor i en niva bensinare. är det mycket omständingt osv. mvh
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: diesel-bensin

Inlägg av uazbuhanka »

vilken årsmodell är det du vill göra det på ?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: diesel-bensin

Inlägg av niva-2121 »

Utan att ha den minsta kunskap om den rent mekaniska transplantationen så undrar jag hur det är med utväxlingarna på bensin- vs diesel-NIVA.
Ligger slututväxlingsdifferensen i växellådan eller i bakaxeln?
Har du tillgång till 2 NIV:or, en diesel med fin drivlina och en bensin med fin kaross/chassie, så ser jag inget (större) problem med transplantationen.
Men med bara en lös dieselnivamotor skulle jag i stället välja en modernare liten japansk commonrailmtor.
Att köra med dieselmotor i skogen är otroligt mycket bättre än med bensinare.
Har jämfört med några vardera Defender och Wranglers.
Med en Defender är det bara att kliva av kopplingspedalen under turen i skogen.
Jämförelsen haltar lite eftersom de 3 Jeepar jag ägt har haft automatlådor.
Men i valet mellan manuell diesel och bensinautomat väljer jag tveklöst det första.
Fritt spånat och ursäkta o t. :oops:
Forumsponsor
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: diesel-bensin

Inlägg av uazbuhanka »

efter att har gjort flera bensin-diesel byte kan jag bara säger att utväxling ska du inte tänker på
det kommer att fungera men om du tar den original dieselmotor slippar du sfro du kan behöva
intyg eller ett reg nr från en niva med diesel jag har en :D om du väljer sfro är det nästen fritt
fram vilken motor du tar rent mekanisk bruka jag säger frågor man har man inte kunskapen men
jag ställer gärna upp med hjälp med dom frågor du måste har och du är välkommen och kommer
och titta på min bil har själv en niva 1.7 bensin och en renault 2.2diesel motor hmmmmmmmmm
kanske man skulle :mrgreen:
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: diesel-bensin

Inlägg av niva-2121 »

En gammal regel säger att man inte får byta till en äldre motor, p g a avgasreningen.
Men heller inte till en motor där effekten eller vridmomentet är mer än 10% högre, om man inte kan få intyg från importören/tillverkaren på att befintliga bromsar är tillräckliga för den ökade effekten och vridmomentet.
Har själv (på 2CV) bytt motor och registreringsbesiktat efter motorbytet och fått in "motor utbytt" i Transportstyrensens handlingar.
Då har det rört sig om betydande effekthöjningar, långt över 10 % = bytt från 12 hk till 16 hk (33% 8-) ).
Forumsponsor
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: diesel-bensin

Inlägg av uazbuhanka »

vad är det man säger finns inte dummer frågor bara dumma svar
ja det dumma svar få jag stå för :cry: hoppas inte jag har bromsat
din ide
Skriv svar