Vad f-n hände?
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Vad f-n hände?
Det låter ju lite oroväckande. Men av erfarenhet vet jag att det smäller till rättså ordentligt om en ventil slår i en kolv. Du borde märkt ngt.
/M
/M
Re: Vad f-n hände?
Vet inte om det smällt något speciellt, men jag tror inte det behöver märkas alltför mycket för att de ska krökas, men vi får se.
Jag får de bytta av en kille som är jätteduktig, 500:- för att byta de för arbetet. Billigt. Han har inte skruvat lada förut, men han trodde max en halv dag för jobbet.
Jonas
Jag får de bytta av en kille som är jätteduktig, 500:- för att byta de för arbetet. Billigt. Han har inte skruvat lada förut, men han trodde max en halv dag för jobbet.
Jonas
Re: Vad f-n hände?
Har kollat komp. i dag och jag fick inget värde alls, och det innebär att kompet är under 4 då mätaren jag lånade på en firma började där. Samma på alla fyra mätningarna borde ju innebära att de alla har ungefär lika dåligt värde/lika trasiga ventiler eller? Förmodligen om jag har tur så är det pga att kammkedjan verkar ligga 2 kugg fel och att allt fixar sig om man justerar läget. Det är ju osannolikt att alla ventilerna krökt sig? Inget direkt missljud att kunna misstänka det heller.
/Jonas
/Jonas
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Vad f-n hände?
Skruva loss ventilkåpan och kolla helt enkelt.
Då ser du ju hur ventilerna står i förhållande till svänghjulet.
Är det förresten ngn som vet om ventilerna ens KAN donka i kolvarna på Niva?
/M
Då ser du ju hur ventilerna står i förhållande till svänghjulet.
Är det förresten ngn som vet om ventilerna ens KAN donka i kolvarna på Niva?
/M
Re: Vad f-n hände?
Om man provar att spänna kamkedjan genom att skruva ur tändstiften och snurra motorn genom att vrida på fläkten ÅT FEL HÅLL, kan man få kedjan att hoppa cirka 4 kugg.
Då tog det stopp när jag försökte vrida runt motorn åt rätt håll. Rekommenderas icke, då det blir en del merarbete med att lägga tillbaka allting rätt igen.
Då tog det stopp när jag försökte vrida runt motorn åt rätt håll. Rekommenderas icke, då det blir en del merarbete med att lägga tillbaka allting rätt igen.
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Vad f-n hände?
Det var ju svar på frågan. Nivamotorn är "interfearing"
/M
/M
Re: Vad f-n hände?
Om din Niva är så modern att du har hydrauliska lyftare, är det inte alls säkert att du kan mäta kompressionen på vanligt vis, då oljetrycket som krävs för att justera in ventilspelet måste ha ett högre motorvarv än startmotorn kan åstadkomma. Plocka av ventilkåpan och kontrollera att inget har hänt inunder den, ställ in axlarna rätt, sträck remmen och be till högre makter att den går som en klocka.
johanniva
johanniva
Kenth
Niva 87 - Rostig
If You wanna get somewhere..... Get a Niva!
Niva 87 - Rostig
If You wanna get somewhere..... Get a Niva!
Re: Vad f-n hände?
Det är en -96, mekaniska lyftare.
/Jonas
/Jonas
Re: Vad f-n hände?
Nu vet jag felet, den har kuggat över och krökt fyra insugsventiler. Jagar såna nu, topplockspackning lär behövas och ev topplocksbultar.
/Jonas
/Jonas
Re: Vad f-n hände?
Har fått igång min niva igen efter haveri...Its alive!
Hopp om livet igen alltså.
/Jonas
Hopp om livet igen alltså.
/Jonas