Sida 2 av 2

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Postat: 30 jan 2019 01:34
av Grinolle
rid54 skrev:
29 jan 2019 11:15
En akutåtgärd som faktiskt gör viss nytta om man hotas av överhettning är att sätta på max kupévärme och starta kupéfläkten - det snor lite värme från motorn. Det blir ju lite väl varmt inne i bilen efter en stund, förstås...
Detta trix har hjälpt åtskilliga jänkebilar under cruising (been there, done that!). Ofta hjälper det mer än att bara göra "viss skillnad" eftersom kylsystemet är ett "system i balans", d.v.s. det behövs väldigt liten skillnad för att putta det över kanten till att koka, liksom att förhindra att det kokar.

Anders Olsson

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Postat: 30 jan 2019 09:03
av niva-2121
Grinolle skrev:
30 jan 2019 01:34
rid54 skrev:
29 jan 2019 11:15
En akutåtgärd som faktiskt gör viss nytta om man hotas av överhettning är att sätta på max kupévärme och starta kupéfläkten - det snor lite värme från motorn. Det blir ju lite väl varmt inne i bilen efter en stund, förstås...
Detta trix har hjälpt åtskilliga jänkebilar under cruising (been there, done that!). Ofta hjälper det mer än att bara göra "viss skillnad" eftersom kylsystemet är ett "system i balans", d.v.s. det behövs väldigt liten skillnad för att putta det över kanten till att koka, liksom att förhindra att det kokar.

Anders Olsson
Gäller inte alla gamla "amerikanare" , eftersom t ex Mopar hade ständig genomströmning av kylvattnet genom radiatorn och reglerar tenperaturen på luften genom blandningsspjäll med kall och varm luft.
Men på min Opel Record -58, med "Black Arrow" kylarcement i kylaren, var man tvungen sommartid att tillämpa rid54:as tips. :lol:

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Postat: 30 jan 2019 09:25
av DaSmisker
Hade en SAAB 900 där jag var tvungen att köra värme på sommaren för att bilen inte skulle krokna...

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Postat: 30 jan 2019 22:30
av Olle1966
Bara en tanke, jag har ju en ny Niva, och kollade helt tillfälligt vatten nivån i batteriet, och det var vist bra jag gjorde det, det var precis att mina celler var täckt, och det kan med vore en grej till att du måste ha hjälp vid start!

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Postat: 30 jan 2019 23:27
av niva-2121
Olle1966 skrev:
30 jan 2019 22:30
Bara en tanke, jag har ju en ny Niva, och kollade helt tillfälligt vatten nivån i batteriet, och det var vist bra jag gjorde det, det var precis att mina celler var täckt, och det kan med vore en grej till att du måste ha hjälp vid start!
Att vätskenivån i batteriet är låg inverkar inte på batteriets kapacitet - cellerna var ju dessutom täckta av vätskan.
Däremot bör du ge akt på om generatorn överladdar eftersom vätskenivån var så låg.
Lita inte helt på voltmetern på instrumentbrädan.
Kolla spänningen med en extern voltmeter = multimeter medelst stickproppsanslutning i ciggtänduttaget.
Överladdning medför i regel all batteriet "kokar" = vätskan flödar över och, i oturliga fall, angriper metalsaker framför allt under batteriet.

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Postat: 30 jan 2019 23:40
av rid54
Om bilens elsystem hålls på en högre spänning än 14,5 V, så kommer elektroyten i batteriet att sönderdelas i vätgas och syrgas. Efterhand förlorar man då vatten i cellerna, samt att det bildas explosiv knallgas. Detta är olämpligt. Håll koll på systemspänningen när motorn är igång. Lita inte på det inbyggda instrumentet i nyare bilar, det visar i många fall helt fel värden. Så länge elektrolyten täcker plattorna har man full kapacitet, men det ska finnas en marginal på minst 10 mm.

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Postat: 31 jan 2019 09:10
av ahlberg
När man mäter laddningsspänning bör man göra det på batteripolerna eller på den grova kabeln mellan generator och batteri. Mäter man längre "bort" i elsystemet, t ex i cig-uttaget finns det spänningsfall på vägen dit som gör att värdet som visas är lägre än det som gäller för batteriet. Lita inte heller blint på din multimeter när det handlar om tiondels volt, vilket det gör när vi pratar laddningsspänning. Ha gärna två multimeter, i dag kostar de ju nästan inget.

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Postat: 31 jan 2019 09:24
av DaSmisker
Tack pojkar, mycket matnyttig info!

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Postat: 10 feb 2019 07:07
av Olle1966
Oj va jag lärde mig mycket här!
Tack alla!