Volvo växellåda

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Volvo växellåda

Inlägg av Magne »

Tja, En tanke slog mig här för nån dag sen. Nivans "svaga" punkt känns som att de är växellådan (Den 5 växlade. Den 4 växlade verkar bra men jag kör mkt 90väg så de lär ju vara en hel del...) Hur stort jobb är det att sätta in tex en m47 eller m46 låda i nivan? Dom är ju kända för att vara stadiga och tåla stryk. Och hur skulle man gå till väga för att göra det?
Mvh
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Volvo växellåda

Inlägg av Larsson »

Jag tänker att det är enklare att renovera originallådan och skruva tillbaks den........håller i många år.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Volvo växellåda

Inlägg av niva-2121 »

Ursäkta helt o t.
För ett antal år sedan funderade jag på att byta fördelningslådan i en Samurai mot en dito från en Niva.
Orsaken var att att Niva´s fördelningslåda har mellandifferential, som är spärrbar, vilket Suzuki inte har.
Nackdelen med fördelningslåda med "klokoppling" mellan axlarna är att det i "frusen spenat" är svårt att svänga.
Samuraierna (och Jeeparna) vill gå oönskat rakt fram när man vill svänga.
Fördelen med fördelningslåda med mellandifferential hade jag erfarit med ett par Defender.
Det är här som Nivan, och Land Rover Defender, visar sin överlägsenhet vid tvära svängar på halt underlag.
Men man har ändå möjligheten att spärra mellan axlarna, vid behov.
En komplett Niva fanns på en bilskrot i närheten.
Att Samuraien var ett rambygge skulle underlätta konverteringen.
Samuraien var dessutom så modern att den hade parkeringsbromsen på bakhjulen.
På en äldre Samurai, med parkeringsbromsen på fördelningslådan, hade det medfört ytterligare modifieringar.
Vad det till stor del stupade på var att jag i befintlig fördelningslåda på Samuraien ändrat utväxlingen till 6,5:1.
Vid den tiden visste jag inte att även Niva-lådan kunde växlas ner.
Dock inte så lågt som Samurai-lådan med Calmini-drevsats.
Har man börjat köra med 6,5:1 så är det beroendeframkallande.
Är rent av ett måste för att orka med 33:or.

Än en gång ursäkta o t, men därav hjärtat är fyllt...……...
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Volvo växellåda

Inlägg av rid54 »

Utan att veta säkert kan jag nog ändå våga mig på följande kommentarer.

1. Jag har för mig att Nivans växellåda lite allmänt betraktas som ganska kort, rent mekaniskt. Man kan misstänka, att andra femväxlade lådor kanske kan ha svårt att få plats. Generellt kan jag säga, att jag inte sett många bilar som har så packat mellan kylaren och utgående från växellådan som Nivan.

2. Volvos "modernare" lådor hade väl tydligt bakplacerad spak. Om det går att få upp spaken på nåt vettigt ställe i Nivan känns tveksamt, men det kanske går att flytta spakstället på en Volvolåda.

3. Jag är inte säker på att man faktiskt "kör sönder" Nivans växellåda så ofta, men det kanske finns de som har råkat ut för detta. Det som brukar hända, verkar det som, är att lagren slits och det börjar låta illa. Det skulle inte förvåna mig om man kan byta lager till passande av annat fabrikat och få en låda som håller rätt bra. Oljebyten enligt schema är såklart ett krav.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Volvo växellåda

Inlägg av ahlberg »

Längden skojar man inte med, precis som rid54 säger. Spakplaceringen kan nog vara en utmaning med. Sen skall du bygga en adapterplatta, eller svetsa kopplingskåpa. Blir lite jobb..

En Niva-låda har en begränsad livslängd, men de första 10 000 milen är den driftsäker och tål misshandel nästan lika bra som en volvo-låda - menar jag. Efter 10 000 mil bör man byta lager i den annars börjar den gå sönder på riktigt. Efter lagerbyte kan du lätt köra 10 000 mil till. Det är nästan inget som slits utöver lagren - om man sköter oljebyten så klart..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Volvo växellåda

Inlägg av Magne »

Spakplacering var inget jag äns reflekterat över! :shock: Tur de finns dom som tänker längre...
Hur mkt jobb och vilka pengar är det i att byta lager? Har aldrig gjort något sådant tidigare. Och är det alla lager i lådan man byter eller bara vissa?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Volvo växellåda

Inlägg av ahlberg »

Komplett renoveringsats finns tex på Ebay, eller kolla med Umeå Offroad som kan Niva med.

viewtopic.php?f=7&t=4076&sid=8a5fe90f29 ... b49e70804a
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Volvo växellåda

Inlägg av rid54 »

Man köper en lagersats - inte dyrt - och den innehåller alla lager. För att komma åt det som brukar väsnas mest (främre lager på ingående axel) måste man ändå ta isär det mesta, så det är ingen idé att snåla. Det är iallafall min upplevelse. Sen är det lite mekaniskt gesällprov att fixa med en växellåda... man vill inte upptäcka missar när allt är monterat. Jag är mitt uppe i en lagerbytesövning för att ha en bra reservlåda klar. Det tar sin tid...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Volvo växellåda

Inlägg av ahlberg »

Förresten.. 10 000 mil är kanske lite optimistiskt.. Men i alla fall 5 000!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Volvo växellåda

Inlägg av Olle1966 »

Jag har köpt en ny Niva, och har också hört dåligt om växel lådan.
Jag gör som jag hört man ska göra, byta olja för varje 1000 mil, sen ha I extra olja så det blir mellan 1,8 - 2,0 liter i växel lådan.
Sen har jag hört från Australien att dom rekommendera att man först lägger i 5 an vid 80 km t eller där över, det skulle tydligen ha minskat försäljningen av nya växellåder avsevärd!
Så gör jag, och sen får vi se hur länge den håller!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Volvo växellåda

Inlägg av rid54 »

Jag har varit i lådbytarkarusellen pga det (vad jag förstår) klassiska "rasslande lager-problemet". Att byta oljan en gån per år och överfylla lite tror jag är en bra idé och det är det jag håller mig till för min nuvarande bil. Detta med femmans växel känns dock lite tveksamt. Det man hänvisar till i de texter jag sett, är att det skulle vara svårt för "smörjsystemet" att hålla alla delar smorda om man körde med låg fart på femman. Det som brukar orsaka trassel med växellådan är väl dock lager, framför allt ingående axel. Där der jag inte att hastigheten på fordonet spelar roll, det är ju motorhastighet på den axeln. Nu kanske jag har missat nåt väsentligt om dreven för femmans växel, men då är det ju bra att det kommer upp. De lådor jag tagit isär har inte haft några spår av problem med dreven (men med lagren...).

I och med att femman är en överväxel och inte en direktväxel (som fyran) är det såklart bäst att inte gå in för segdragning på femman om det är rimligt att köra på fyran i stället.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Volvo växellåda

Inlägg av ahlberg »

Håller med Rid54 (som vanligt)

De vanligaste felen, som jag bedömer det:
  • Rasslande ingående lager
  • Lös utgående medbringare
  • Sprucken tryckbricka till ingående
  • Allmänt slitage på lager
Allvarligast är lös medbringare då det kommer att på sikt förstöra mycket i bakänden på lådan. Kontrollera och epoxilimma!

Sprucken tryckbricka är illa dem med, då medicinen att hålla på växelspaken för att inte växlarna skall hoppa ut äter ner växelförargafflarna, samma skada uppstår även när femman börjar hoppa ur pga av lös medbringare.

Vanliga allvarliga misstag är att hälla i superduperadhedsiveheavyduty-olja.. det sabbar stänksmörjningen och lagren i övre delen av lådan blir utan smörjning. Själv kör jag sedan många år med vanlig billig motorolja - funkar helt perfekt.

Att undvika 5:an är nog en myt - ser ingen anledning att det skulle skada något. De skador jag sett på femmans växel har alla orsakats av lös medbringare.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Volvo växellåda

Inlägg av swelada »

Eller också köper man en fabriksny låda från Umeå Offroad för 6995:- https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... cts_id=364

Den gamla lådan kan man sedan renovera i lugn och ro, så har man en extra reserv-vxl-låda.
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Volvo växellåda

Inlägg av Magne »

swelada skrev: 02 feb 2019 12:06 Eller också köper man en fabriksny låda från Umeå Offroad för 6995:- https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... cts_id=364

Den gamla lådan kan man sedan renovera i lugn och ro, så har man en extra reserv-vxl-låda.
Jo nå hade de ju vari fint men i nuläget tar det mig 7 månader att få ihop så mkt pengar. :/
Blir så när man är fattig student med dyra intressen (Bil, skoter, hund)
Skriv svar