Konstig eldosa.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Konstig eldosa.

Inlägg av Berlina »

Rensar vidare på A-traktorn och hittar några lösa sladdar på hö innerskärm. Ett kontaktstycke med röd och grön kabel. En avklippt kabel med färgnyans kanske rosa. En ringkabelsko i mer vit färg som jag tror satt på tändspolen.Samtliga kommer från eldosan/relä? kallat vad du vill...
Eldosan är placerad på torpedväggen ovanför batteriet.Den röda kabeln går även in i kupén ihop med den avklippta
Bild
Bild
Bild

Berätta gärna vad detta har varit till och vad jag missar om den försvinner från bilen :lol:
Medlem 2019
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Konstig eldosa.

Inlägg av rid54 »

En del sådana där lite mysko elprylar kan man ofta klara sig utan... Det kan ju vara, exempelvis, ett förkopplingsmotstånd till tändspolen (om det nu har funnits till Nivan...). Förhoppningsvis finns nån här som har hatt en oldtimer Niva och som vet vad som gäller, men annars är det ofta frågan om ifall bilen går utan grejerna - då behövs de inte... Kanske... :shock:
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Konstig eldosa.

Inlägg av kallemed2l »

Jag har en sådan på min 87:a, fast den är i grå plast. Kablarna är röd, röd, grön, brun, svart (jord).
Jag hittar den inte på de elscheman jag har skrivit ut.
Så det var inte mycket till hjälp.
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Konstig eldosa.

Inlägg av uazbuhanka »

jag tycker det ser ut som ett gammalt laddningsregulator
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Konstig eldosa.

Inlägg av niva-2121 »

Elektronisk varvtalsbegränsare? :roll:
Forumsponsor
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Konstig eldosa.

Inlägg av Maskirovka »

i värsta fall öppnar man den , helst så man kan sätta ihop den igen och kollar vad det är i den

om det är en aluminiumburk med ihoptryckta kanter mot en platta så tar man en vass avbitare och vecklar upp aluminiumet så kan man få ihop det igen efteråt
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Konstig eldosa.

Inlägg av Berlina »

Blev tillräckligt irriterad så jag var bara tvungen att lösa frågan. Två kablar går som sagt var in i bilen. Den ena röda går till säkringsdosan. Säkring nr 9 :som ger ström till: Elektromagnet för tomgång,och relä för snabbtomgång.
Tog även en sväng till min väns niva där systemet fortfarande var intakt. Den röd/gröna kontakten gick till en magnetventil som har vakumslangar från insug /förgasare.
Så nu får någon hjälpa mig med sista kabeln (rosavit) som också går in i instrumentbrädan och kommer fram i !!!en avklippt bunt vid hö knä på förarsidan. Vad har den haft för funktion. Eller, förklara gärna hur systemet fungerar i sin helhet...
Medlem 2019
Johansson
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 nov 2015 22:24
Ort: Sjöbotten

Re: Konstig eldosa.

Inlägg av Johansson »

Hej!

Hade en likadan på min-80, efter mycket googling/ translate fick jag fram att den styr ett "energisparsystem" tillsammans med ett antal vacuum givare, tanken var tydligen att när man släppte på gasen skulle man strypa bränsletillförseln och spara på soppa, som jag förstod det.

Allt detta är nu bortkopplat, inkl EGR ventil på min bil, det som kan hända är att om man kopplar bort systemet så kan ev förgasaren behöva konstant vacuum, jag bytte till en ny gasare 2107-1107010-20 för att slippa detta, tack Matthias för samarbetet!

https://www.youtube.com/watch?v=OMiKl2r4Auk, slutet på filmen visar vad som händer om man kör en vacuumstyrd gasare utan vacuum.

// Lars J
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Konstig eldosa.

Inlägg av Magne »

I min instruktionsbok till min 88a så är det ett relä till snabbtomgångssystemet. Prövade koppla ur det å de gjorde ingen skillnad. Vad är de till för? :) Kabeln du hittade ska gå till tändningslåset enligt manualen.
Skriv svar