Våldsamt missljud. V-låda?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av Magne »

Tja.
jag har fått ett missljud som jag tycker kommer nerifrån ev ner/framifrån. Låter typ som att försöka växla utan koppling :? ...
Det kommer bara vid 65kkm/h och över och slutar inte om man kopplar, motorbromsar eller gasar mer.
När det låter så pendlar varvräknaren ordentligt mellan 1000rpm och 3000rpm.
Någon som har nån aning?
Ska se om jag får in en video imorn...
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av niva-2121 »

Eftersom missljudet kommer ner/framifrån, inte är motorvarvsrelaterat, endast är hastighetsrelaterat skulle jag, om det var min bil, misstänka framaxelväxeln och eller därtill sammanhängande delar.
Om det skulle vara framaxelväxeln kan jag rekommendera Umeå Offroad.
Köpte en där till min då 3 år och 3.000 mil gamla Niva -11 för 2.300:- inkl frakt.
Forumsponsor
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av Magne »

Jag har ett riktigt taskigt hjullager vänster fram (Besiktningen sa att de var de sämsta lagret han sett) Kan drivaxel/knut ha tagit stryk? Funderade på de innan men de låter inte när man svänger med fullt rattutslag?
Jo Ume offroad har jag bara bra erfarenheter av.
rid54
Inlägg: 1479
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av rid54 »

Magne skrev: 19 dec 2018 09:23 Jag har ett riktigt taskigt hjullager vänster fram (Besiktningen sa att de var de sämsta lagret han sett) Kan drivaxel/knut ha tagit stryk? Funderade på de innan men de låter inte när man svänger med fullt rattutslag?
Jo Ume offroad har jag bara bra erfarenheter av.
Hmmm. Man ser ju inte mycket av framhjulslagret utan demontering. Menade man att det var glapp, eller lät det illa? Det går ju att ansätta lagret om det är för mycket spel. Missljud i lagret är nog hörbart på nåt sätt i alla farter, så för mig låter just det som lite osannolikt. Men är lagret dåligt så måste det väl bytas hursom. Du lär nog ta dig in under och okulärbesiktiga lite. Tar kardanaxeln i? Är knutarna OK? Hardyskivan hel?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av Magne »

Lagret låter inte men glappar gode duktigt :? Tänkte om de har gjort att drivaxel/knut är skadad. Jo ska hiva mig in under den ikväll å spana. Hur ser jag om knutar/hardyskiva är ok?
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av Grinolle »

Magne skrev: 18 dec 2018 23:53
När det låter så pendlar varvräknaren ordentligt mellan 1000rpm och 3000rpm.
Jag har inte svaret, men vad är varvräknaren kopplad till? Har haft bilar där hastighetsmätarens vajer och drev har fört ett herrans väsen när dreven höll på att ge sig. Oavsett, på något sätt borde ju detta vara kopplat till varvräknaren, eller snarare dess "givare" (oavsett om det är mekaniska drev eller hall-givare)? För jag förutsätter att motorns reella varvtal INTE svajar mellan 1000 och 3000rpm?

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av Magne »

Grinolle skrev: 19 dec 2018 12:40
Magne skrev: 18 dec 2018 23:53
När det låter så pendlar varvräknaren ordentligt mellan 1000rpm och 3000rpm.
Jag har inte svaret, men vad är varvräknaren kopplad till? Har haft bilar där hastighetsmätarens vajer och drev har fört ett herrans väsen när dreven höll på att ge sig. Oavsett, på något sätt borde ju detta vara kopplat till varvräknaren, eller snarare dess "givare" (oavsett om det är mekaniska drev eller hall-givare)? För jag förutsätter att motorns reella varvtal INTE svajar mellan 1000 och 3000rpm?

Anders Olsson
Vet inte vad varvräknaren är kopplad till. Nä dom faktiska varven hålls jämnt å fint. Men känns spontant som att några sådana drev inte kan låta så mkt. Det låter så man känner att man får ont i öronen när man har peltor på sig...
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av niva-2121 »

Magne skrev: 18 dec 2018 23:53 När det låter så pendlar varvräknaren ordentligt mellan 1000rpm och 3000rpm.
Pendlar även hastighetsmätaren?
När min bakväxel havererade, de små satellitdreven hade spruckit och malts till grus mellan kronhjul och pinjong, så pendlade såväl varvräknare som hastighetsmätare vid körning med öppen differentialspärr + att framfarten var "ryckig".
Med spärrad diffspärr gick det att köra(på framhjulsdriften).
Forumsponsor
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av Magne »

niva-2121 skrev: 19 dec 2018 14:17
Magne skrev: 18 dec 2018 23:53 När det låter så pendlar varvräknaren ordentligt mellan 1000rpm och 3000rpm.
Pendlar även hastighetsmätaren?
När min bakväxel havererade, de små satellitdreven hade spruckit och malts till grus mellan kronhjul och pinjong, så pendlade såväl varvräknare som hastighetsmätare vid körning med öppen differentialspärr + att framfarten var "ryckig".
Med spärrad diffspärr gick det att köra(på framhjulsdriften).
Jo med kanske 10km/h. Det gjorde ingen skillnad med diffen i.

Kan en taskig medbringare göra ett sånt ljud?
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av Magne »

En bild på medbringaren som sitter på. Något ledsen men är de tillräckligt för att ge det ljudet.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

En video på när man kör. Ljudet börjar ca 13sek in.
https://www.facebook.com/magne.danielss ... 2032221584
rid54
Inlägg: 1479
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av rid54 »

Hm. Facebook. Inget tillträde för min del... men en medbringare i sig själv bör inte låta. Det som skulle kunna låta är om exempelvis en kardanaxel inte satt fast vid resp. medbringare och glappade lite.

Testa att köra på hög och låg växel. Om ljudet uppstår vid en lägre fart på lågväxel, har det med förbindelsen mellan huvudväxellåda och fördelningslåda att göra. Det går ju också att "torrköra", dvs varva lite på olika växlar och ha fördelningslådan i friläget. Väsnas det då, är ju allt bortom fördelningslådan oskyldigt.

Koll av kardanknutar (oavsett typ): ryck och vrid lite i kardanaxlarna medan drivlinan är avlastad; det ska inte glappa märkbart i vare sig knutar eller splines (OK, nåt litet glapp, men inte så det känns "löst").

Koll av hardyskiva: Lägg båda växellådorna i friläge. Peta på hardyskivan och dra runt den. Kolla att det inte saknas nån gummibit eller att nåt hänger och slänger. Känn efter att drivknuten är "tight", dvs inget tydligt glapp.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av Magne »

Har gjort som du sa och konstaterat att det är mellan v-låda och f-låda. Ena FB länken var en bild på hardyskivan där det lossnat 2 ganska bra bitar (den är inte längre en hel "cirkel" utan är helt av på 2 ställen.
Om den står i låg eller hög och friläge på v-lådan så kan man snurra mellanaxeln en cm om man tänker sig så. Men själva knutarna känns ok. Normalt?
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av Magne »

Haha!
Jag fick upp videon på youtube!
https://www.youtube.com/watch?v=nOVRyhV ... e=youtu.be
rid54
Inlägg: 1479
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av rid54 »

Magne skrev: 19 dec 2018 20:31 Har gjort som du sa och konstaterat att det är mellan v-låda och f-låda. Ena FB länken var en bild på hardyskivan där det lossnat 2 ganska bra bitar (den är inte längre en hel "cirkel" utan är helt av på 2 ställen.
Om den står i låg eller hög och friläge på v-lådan så kan man snurra mellanaxeln en cm om man tänker sig så. Men själva knutarna känns ok. Normalt?
Jepp, normalt. "Glappet" är ju då det samlade spelet i fördelningslådan, dess centrala diff och fram- + bakdiff.

Ljudet (såg videon) och din info gör att jag tror att just Hardyskivan är boven i detta drama.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Våldsamt missljud. V-låda?

Inlägg av Magne »

Verkar inte bättre. Kunde ju iof varit värre :D ...
Tack för all hjälp, och tålamodet med en nybörjare ;)
Skriv svar