Reservhjul

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Reservhjul

Inlägg av Magne »

Tja
Jag såg nu när man bytte till vinterdäck att det börjar falla bort gummi flagor från torrsprickorna på sommardäcken :shock: Tror inte jag ska köra på dom mer...
Så, hur stora däck kan man ha utan höjning?
Nä, driver bara lite med er.
De jag undrar är hur stora däck som ryms under huven? Och som går att skruva fast.
Och hur har ni andra löst de med större däck säg 205/80 16? Vars har ni reservdäcket??
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Reservhjul

Inlägg av wadsbo »

Själv är jag lite sugen på en reservhjulshållare bak. Såg att Lada World hade en som verkade vettig. Bara lite osäker på hur mycket däcket kommer att hindra sikten bakåt & hur det blir med nummerplåten. Utrymmet för reservdäcket under huven hade jag tänkte använda för nån typ av hemmagjord "verktygslåda". Har dock inte riktigt klurat färdigt på hur en sån ska se ut.
/Wadsbo.
Niva-15
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Reservhjul

Inlägg av Magne »

Kollade på dom där hållarna jag å. Men de går väl inte att öppna luckan när det sitter där... Så då går de bort för mig iaf.
De borde ju gå att få en schysst låda där. Om man bygger på "hyllan" som hjulet ligger på och staget som går tvärsöver motorrummet (i längdriktningen).
Själv har jag tänkt bygga en låda under golvet i bagaget Ner där bakre dämparen sitter. Dämparen åker så blir det en dämpare å sidepipe :twisted: Så då får man ju ganska bra med plats för en låda.
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Reservhjul

Inlägg av Maskirovka »

ska man ha en bak ska den sitta på en svängbar arm så man kommer in i baggaget lätt
finns för flertalet olika bilar, med och utan jeepdunkfäste med
finns en fördel att få lite mer balans på bilen med
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Reservhjul

Inlägg av niva-2121 »

Jag har ju skrivit en hel del i ämnet reservhjul bak utanpå i min tråd om Ludmilla.
Montering av reservhjul utanpå bak har både för- och nackdelar.
Enda nackdelen anser jag vara att det blir omständligare att öppna bakluckan. Dessutom bör bilen inte luta åt vänster, för då blir det besvärligt att bringa grinden öppen(om grinden är högerhängd). Löste jag med en avpassad pinne av aluminiumrör.
En fördel är att man gör en viktförflyttning bakåt som är gynnsam för bilens balans och framkomlighet.
Bilen "stiger" några cm fram och "niger" några cm bak.
Ur krocksäkerhetssynpunkt har jag läst att det blir en fördelaktigare krockzon fram utan reservhjul under huven - om det är sant vet jag inte.
Med reserven bak kan man medföra dubbla reservhjul, så slipper man ha på taket vid "expeditioner".
Reservhjul bak utanpå kan anordnas på 2 sätt.
Dels genom att montera hjulet på bakluckan, dels gen om en svängbar "grind".
Jag valde det senare alternativet = en svängbar grind.
Jag kollade på den grind som fanns hos Lada Skandinavien i Eskilstuna.
Fann den både dyr och dålig.
Började då kolla på bilar som hade reservhjulsgrind som "stock car"
Fastnade för KIA Sportage, första generationen som byggdes av Karman i Österrke, och för Chevrolet Blazer S 10.
Fann att den senare var så gott som "bolt on".
Lämnar dessutom helt fritt för högra bakljusarmaturen.
Fästes i stötfångarens högra yttre ände, efter invändiga förstärkningar med bl a alumniumprofil, nedtill samt på Nivan´s högra karossida efter förstärkning med en 3 mm plåt 100 x 400 mm(om jag minns rätt), på insidan. Härutöver en fästpunkt över högra bakljusarmaturen med en specialformad aluminiumkloss på insidan som "mothåll".
Låsanordningen för grinden monterades på regskyltens plats med förstärkningar på insidan av aluminium profiler.
Regskylten monterades på bakluckans nedre vänstra sida med skyltlykta ovanför.
Dispens för liten regskylt begärdes med fotomotivation hos Transportstyrelsen och beviljades omgående.
Hänvisa gärna till Ludmillas dispens. Regnr på Ludmilla kan erhålla via PM till mig.
Trots många och krävande besök i spenaten samt över stock och sten förkom ingen deformation av vare sig grind eller Niva-kaross.
På Blazergrinden hade jag bransläckare, första förband, infanterispade samt stropp(för att hjälpa JEEP:ar ur besvärliga situationer).
KIA-grinden bedömde jag som mer komplicerad att montera och dessutom inte lika stabil som Blazer-grinden.
Ut på bilskrotarna och sök - men Lada Niva´s alternativ utgick för min del.
Fanns även hemmagjorda alternativ med grind som fälldes bakåt/utåt så att luckan kunde öppnas. Men då begränsas tillgängligheten till bagageutrymmet starkt och oergonmiskt, tycker jag. Bl a tillverkade Virre ett alternativ väl värt att kolla.
Forumsponsor
Användarens profilbild
eveaybo
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 sep 2018 11:08

Re: Reservhjul

Inlägg av eveaybo »

Har de börjat flagna bort gummibitar så är det nog dags att åka till lokala däckgubben, de hade iaf jag gjort :idea:
It Does Not Need a Road To Make The Going Great
Skriv svar