Däckfråga

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Däckfråga

Inlägg av rid54 »

Hej.

Jag vill denna halksäsong ha nåt annat än originaldäcken, vilka har lite för mycket bakelitegenskaper på vintervägar för att vara roliga och dessutom är de inte lagliga på vintern (saknar föreskriven märkning). Jag är ute efter det som lite svepande brukar kallas "europeiska vinterdäck", dvs godkända som vinterdäck men inte optimerade för nordiskt klimat.

Det verkar svårt att hitta rätt dimension. Jag vill inte ha mindre rullomkrets och inte för breda däck. 195/75/16 tycks vara en dimension som går att fånga, men det är bara däck med kategorimärkning "C" som jag får träffar på, dvs däck för (lätta) transportbilar. Lite styvare sidor, sägs det. Lämpliga för lite högre axellast.

Finns det några erfarenheter av "C-däck"? Är de stötiga etc?
Finns annars tips på var man kan söka däck i rätt storlek (jag har provat lite av de ställan man lätt hittar "på nätet")?

Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Däckfråga

Inlägg av uazbuhanka »

jag kan bara säger att på min range rover vart det hur bra som helst mer kurs stabil upplevt inte stödig
på min vw transport samma resultat på min uaz hur bra som helst både som vinter och sommar däck
kommer aldrig att körer utan c-däck igen kör alltid på dåliga grusvägar och däcken hällar bättra :D
jake
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2013 22:32
Ort: Strängnäs

Re: Däckfråga

Inlägg av jake »

Jag har också C-däck (på Ladan) en nackdel vad jag kan komma på är att dom är tyngre,195/75-16 dubb
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Däckfråga

Inlägg av niva-2121 »

Jag har provat 3 olika däck på NIVA-11.

Sämre däck - alla kategorier - är originaldäcken som Niva utrustas med från fabrik tror jag inte finns att uppbringa.

Cooper Discoverer A/T 215/80-15" har jag kört på både NIVA och Jimny. Ett utmärkt däck som tyvärr av STRO berövats statusen som vinter däck sedan några år tillbaka. Men däcket är absolut inte sämre för det. Att det finns som C-däck förtar inte de goda egenskaperna alls.

Michelin X-ICE (fritionsdäck) 215/70-15" ger NIVA en helt annan upplevelse året runt. Har kört det på både NIVA och Jimny och varit mycket nöjd, speciellt på NIVAn.

Alla 3 däcken har jag kört från nya.
Ryska däcken endast några mil innan jag blev så frustrerad att jag bytte till Michelin och Cooper. Båda däcken kördes cirka 1 mm från nya.
Cooper däcken fortsätter jag med fortfarande. Michelinhjulen ligger och väntar på en ny NIVA?

F ö har jag kört Cooper Discoverer A/T på Nissan Terrano II -99, Mazda Tribute 3.0 -01, Jeep Cherokee/Liberty -06, Jimny -06 samt Niva -11 med stor förnöjelse.

Möjligen är Michelin X-ICE ett strå vassare både som vinter- och åretruntdäck. Mjukare och komfortablare samt dessutom lagliga på vintern. Men kan inte mäta sig med Cooper A/T i "spenaten".

Ett annat däck som jag kört på en Land Rover Defender Puma -09 är TOYO Open Country. Utmärkt däck. Finns tyvärr inte i NIVA/Jimny-dimension.

Kumho vill jag på det bestämdaste avråda från. Hårt och "omöjligt" att balansera. Har kört det på Samurai -98 och Wrangler -05.
Forumsponsor
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Däckfråga

Inlägg av dea »

Kör på Hakka C3 https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-267034 efter att jag märkte hur värdelösa original däcken var på blank is. Det funkar fint med dom http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... 945#p30016
jake
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2013 22:32
Ort: Strängnäs

Re: Däckfråga

Inlägg av jake »

Dom nyare Kama däcken som är original på Lada är riktigt bra,Kama har förövrigt ryckt upp sig rejält dom senaste åren (nej jag säljer inte däck) :)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Däckfråga

Inlägg av rid54 »

Tack för alla kommentarer!
Nu fick det bli några Nokia "helårsdäck" i standarddimensionen (185/75/16) i "C"-utförande. Pris, leveranstid och minimal förändring (typ ingen alls) av hjulstorleken fick avgöra valet. Återkommer med recension när jag hunnit köra lite.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
jake
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2013 22:32
Ort: Strängnäs

Re: Däckfråga

Inlägg av jake »

Jag köpte dessa https://www.bythjul.com/dack/hankook/ha ... 5r16/39437 Det har ju inte blivit vinter än så kan inte säga så mycket bara att det låter lite mer
Användarens profilbild
eveaybo
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 sep 2018 11:08

Re: Däckfråga

Inlägg av eveaybo »

Själv kör jag https://www.abswheels.se/dack/goodyear/ (nr 3 till höger) Goodyear ultra grip, funkat bra för mig
It Does Not Need a Road To Make The Going Great
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Däckfråga

Inlägg av rid54 »

Däcken som sitter på numera är Nokiak Hakkapeliitta CR3, 185/75/16 C. Det har ju inte varit nån vinterhalka sen de kom på, men ett rådjur organiserade en spontan våtgreppstest, vänligt nog. Det bromsade fint på våt asfalt, vilket jag och troligen även rådjuret uppskattade. Jag har ett litet intryck av att bilen går lite tystare, men det är svårt att säga vad som i så fall skulle ha ändrats- växellådorna sjunger ju fint som tidigare. Ingen märkbar ökning av stötighet eller så har jag kunnat märka. Lite drygt 6000 kr för att få hjulen på plats och balanserade. Känns OK.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar