"Hoppig" på första växeln - vad kan vara fel?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

"Hoppig" på första växeln - vad kan vara fel?

Inlägg av j-g »

Hej!

Har under senaste tiden märkt att bilen går "hoppigt" på första växeln i medellåg fart. Känslan är ungefär som att man försöker dra iväg på för hög växel.
Det kan även vara likadant på andra växeln om det varit hoppigt på första.
- Kan vara så att det främst händer när bilen stått kall ett tag - magkänsla på den, så inget som jag kan garantera
- Bilen startar fortfarande på första knycket
- Bilen ifråga är en niva -04

Annat att nämna är att jag bytt drivknutarna för ett par månader sedan, har dubbelkollat att allt sitter där det ska än och det ser 'bra' ut.
Några idéer om var jag ska börja titta, vad som kan vara fel etc?

Plug: Är nybörjare, så var snälla och var så övertydliga som möjligt!

Tack!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: "Hoppig" på första växeln - vad kan vara fel?

Inlägg av ahlberg »

Du menar att motorn drar ojämnt eller får du känslan att det är i drivlinan det "hoppar"? Hoppen uppstår alltså inte i samband med att du använder kopplingen utan det hoppar i jämn fart med jämnt gaspådrag?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

Re: "Hoppig" på första växeln - vad kan vara fel?

Inlägg av j-g »

Hmm, knepig fråga!
Tror inte det handlar om kopplingen, då jag redan fått bilen att rulla i låg hastighet -> dragläget har alltså lyckats sättas igång. snarare när jag får något ytterligare lite fart som det börjar hoppa. Samma sak på 2an - då och då.

Å andra sidan tycker jag att dragläget sitter extremt "högt upp" när jag släpper kopplingen, men så har det alltid varit, innan hoppningarna tillkom.
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

Re: "Hoppig" på första växeln - vad kan vara fel?

Inlägg av j-g »

Kanske ska tillägga att drivlinorna inte har något spelrum om jag vickar på dem o drar i dem. Men den främre korta, som går till f-lådan, har lite spelrum när man roterar den... kan det ha något att göra med saken?
Johza
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 okt 2012 00:23
Ort: Tumleberg

Re: "Hoppig" på första växeln - vad kan vara fel?

Inlägg av Johza »

Reagerade på när du skrev ..att det främst händer när bilen stått kall ett tag..
Min första tanke är automatchoken.
Nu är jag inte insatt i dom nyare Nivorna, men symptomen påminner om en krånglande tomgångsmotor.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: "Hoppig" på första växeln - vad kan vara fel?

Inlägg av rid54 »

Niva '04 har i originalutförande en kopplingsmekanism som måste ställas in då och då. Du behöver kontrollera, att tryckstången mot kopplingsgaffeln inte är under belastning när kopplingspedalen är uppe, dvs det ska finnas ett spel mellan gaffeln och stången på nån eller ett par mm. Ett högt dragläge är nåt man bör vara misstänksam emot, det kan innebära att det är för litet eller inget spel alls. Det kan i förlängningen leda till att kopplingen slirar och det kan ibland kännas som "hoppighet".

Har du bytt knutkorsen? Det kan då vara att ett eller fler är styva av någon anledning, det kan ge lite "darr" eller vibrationer i fördelningslådan.

Du råkade inte behöva dra isär nån kardanaxel i splinesen? I så fall måste den sättas ihop rätt (ändgafflarna parallella med varandra).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

Re: "Hoppig" på första växeln - vad kan vara fel?

Inlägg av j-g »

Ska kolla spelet mot kopplingsgaffeln till helgen, tack för den infon!

Har kört en 70 mil sen de är bytta, så det mesta av styvheten är borta och lugnt :)
Drog inte isär någon, så det bör också vara lugnt

Återkommer när jag kollat närmre på kopplingsgaffeln!
Skriv svar