Olja!
Olja!
Hej alla glada!
Jag blir inte klok på vad jag ska ha för olja i bakaxel/framaxel V låda och F låda?
Nu har jag inköpt biltema olja som heter så mycket som: Transmission Oil Mineral 80W-90.
API GL-5, MAN 342 M-2, ZF 05A, 07A, 12E,16B, 16C, 16D, 17B, 19B, NATO O-226
Funkar det?
Ha en fantastisk dag alla!
Jag blir inte klok på vad jag ska ha för olja i bakaxel/framaxel V låda och F låda?
Nu har jag inköpt biltema olja som heter så mycket som: Transmission Oil Mineral 80W-90.
API GL-5, MAN 342 M-2, ZF 05A, 07A, 12E,16B, 16C, 16D, 17B, 19B, NATO O-226
Funkar det?
Ha en fantastisk dag alla!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Närkesberg Askersund.
Re: Olja!
Viskositeten 80W/90 är "normal" och ska funka (enligt manualen mellan -26 och +35 grader C).
Specifikationen API GL-5 är den som rekommenderas av manualen. Man har ibland hört att GL-5 kan vara aggressiv mot gulmetall under vissa förhållanden, men vad jag har snappat upp har detta oönskade fenomen minskat lite pga förbättrat recept, och dessutom är det som sagt vad som rekommenderas i manualen för alla växellådor. Gulmetall finns ju bara i synkringarna i huvudväxellådan, såvitt jag vet.
Sedan finns det en mängd olika idéer om vilka oljor som funkar bra/dåligt i kyla och dessutom kan man ju hitta syntetoljor etc för lite annan prisnivå än mineraloljor - jag kan inte säga nåt om vad som är mest "rätt". Jag har liknande olja som du nämner. Man behöver bara bry sig om viskositeten och API-klassificeringen - det andra som nämns är specar enligt vissa tillverkare (ZF) och även NATO, tydligen, men det är ju uppenbart att dessa beteckningar avser samma oljetyp som API GL-5.
Specifikationen API GL-5 är den som rekommenderas av manualen. Man har ibland hört att GL-5 kan vara aggressiv mot gulmetall under vissa förhållanden, men vad jag har snappat upp har detta oönskade fenomen minskat lite pga förbättrat recept, och dessutom är det som sagt vad som rekommenderas i manualen för alla växellådor. Gulmetall finns ju bara i synkringarna i huvudväxellådan, såvitt jag vet.
Sedan finns det en mängd olika idéer om vilka oljor som funkar bra/dåligt i kyla och dessutom kan man ju hitta syntetoljor etc för lite annan prisnivå än mineraloljor - jag kan inte säga nåt om vad som är mest "rätt". Jag har liknande olja som du nämner. Man behöver bara bry sig om viskositeten och API-klassificeringen - det andra som nämns är specar enligt vissa tillverkare (ZF) och även NATO, tydligen, men det är ju uppenbart att dessa beteckningar avser samma oljetyp som API GL-5.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Olja!
Jag använde Biltema´s helsyntetiska transmissionsolja i min Niva(och i alla andra bilar med för den delen).
För att få bättre smörjning vid temperaturer under 0 grader och bättre smörjning/kylning sommartid vid krypkörning i skogen sommartid.
Men var och en ska köpa den olja den tror är bäst.
Syntetoljan blir inte trögflytande vid låga temperaturer och heller inte för tunn vid höga temperaturer.
Därför syntetolja i både transmissioner och motorer.
Anser jag.
För att få bättre smörjning vid temperaturer under 0 grader och bättre smörjning/kylning sommartid vid krypkörning i skogen sommartid.
Men var och en ska köpa den olja den tror är bäst.
Syntetoljan blir inte trögflytande vid låga temperaturer och heller inte för tunn vid höga temperaturer.
Därför syntetolja i både transmissioner och motorer.
Anser jag.
Forumsponsor
Re: Olja!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se