Aircondision i Niva

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Kurt Berggren
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 dec 2008 00:12
Ort: Mölndal

Aircondision i Niva

Inlägg av Kurt Berggren »

Någon som vet hur aircondision funkar i Nivan. Jag har en rysk variant som funkar lite mysko.
Niva -15
yaris - 14
Cyckel 10 växlad -04
Fear of the Monkey
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 okt 2018 11:09
Ort: Varnhem

Re: Aircondision i Niva

Inlägg av Fear of the Monkey »

Tjena, har haft min en kortare tid, men har oxå ac. Jag har aldrig skruvat med den, men kallt det blir det! Jag får slå på en brytare och ac:n startar när jag sätter på fläkten. Till höger om de 3 spakarna för ventilation, varmt kallt, sitter det på min ett vred som reglerar hur effektivt den ska kyla, vet inte om det är standard?
Är det något speciellt du funderar på?
Kurt Berggren
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 dec 2008 00:12
Ort: Mölndal

Re: Aircondision i Niva

Inlägg av Kurt Berggren »

Ja det verkar vara samma typ som jag har. Men varför minskar effekten efter en halvtimme ca. Bara lite sval efter en stund? Vart sitter avkännaren till ev. termostat? Modellen heter Frost vad jag förstår och tillverkas av tidigare ingenjörer på Lada fabriken.
Niva -15
yaris - 14
Cyckel 10 växlad -04
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Aircondision i Niva

Inlägg av Berlina »

Kanske saknas det gas...?
Medlem 2019
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Aircondision i Niva

Inlägg av rid54 »

En del AC-anläggningar har en lite för snålt tilltagen evaporator för systemets effekt. Då bildas det så mycket frost där, att det inte kommer igenom nån luft som blir kall. Då tror jag kompressorn slår ifrån... Det som kan vara till hjälp är att ha nåt som visar när kompressorn är aktiv. Jobbar mycket men ingen kyla => troligen lite för lite gas. Jobbar korta stunder med långa pauser => ingen kylning av kondensorn eller nedfrusen evaporator. Eller nåt fel i nån termostat eller tryckvakt...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar